Hej!

Vet inte hur jag ska bär mig åt...skulle klippa gräset här om dagen och märkte en oljefläck på golvet under klipparen (Modell Partner 46/Briggs & Stratton). När jag lyfte för att undersöka undersidan så är hela undersida täckt av en vit mögel. Gjorde ett försök att spola bort möglet med trädgårdsslang samt skrapade bort det mesta gräsrester. Gick ut ikväll för att undersöka oljeläckan men såg att det börjat växa mögel igen (dock i mindre omfattning),då ville jag inte börja ta på grejorna med all mögel där, är det vanligt med oljeläckage på dessa maskiner, är det vanligt med mögel tillväxt på en dålig rengjord gräsklippare:surprised:?

Jag känner mig lagomt förvirrad och tar gärna emot tips om mitt nästa steg:confused: Kör den på tippen och köp en ny grässklippare? undersök om det går att laga? asfaltera hela tomten?

mvh
Sandy Doull
 
Möglet under kommer alltid om du inte rengör klipparen ordentligt.

Stör det dig mycket kan det säkert hjälpa att ställa den på en bräda eller nåt så att luften kommer åtbatt cirkulera bättre under klipparen.

Olja skall inte läcka dock. Ta reda på var den kommer ifrån.
 
Vanligen så kommer oljeläckaget från en otät/sliten tätning vid vevaxeln undertill. Men är läckaget väldigt litet så kan du lugnt köra vidare. Min klippare läckte så mycket att jag fick fylla på olja vid varje klippning. Tätningen har jag nu bytt ut så oljeläckaget har upphört.
 
Ja som redan sagts, mögel kommer du alltid att få under en skitig gräsklippare. Helt normalt och inget att bekymra sig över. Motmedel är rengöring ;), högtryckstvätt eller stålborste är två lämpliga vapen.

När det gäller läckan kan det vara så enkelt att du har en dåligt fastdragen oljeplugg. Alla klippare har dock ingen oljeplugg.
 
Tack så mycket för alla tipps!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.