Jag håller på att titta på ett Eksjö hus som heter Björkenäs. Är det någon som har byggt ett eksjö hus och vill delge era erfarenheter, kvalitet, Eksjöhus som leverantör, kostnader som tillkommit osv

Tack på förhand
 
Jag har tittat på Björkenäs och fått " offerter "
Men inte byggt än.

precisera lite mer vad du vill ha info om så återkommer jag
 
Jag är intresserad av dina erfarenheter i förhandlingar med Eksjöhus. Kommer ni att bygga huset som det är eller kommer ni att göra några förändringar. Jag kommer att minska ned det till ca 200 kvm. Hur ser prisbilden hut för ert hus. upplever du att den kalkyl som ni har fått tar upp alla kostnader?
 
Hej,
Vi har varit i kontakt med Eksjöhus ang. Björkenäs, som hittills är vårt förstahands val. Vi ville dock minska storleken, vilket i o f sig inte var något problem, men kostnaden skulle dock inte förändras mycket... Intressant att höra vad ni får för besked. Vi skall snart träffa säljare för Eksjöhus, så jag håller tummarna för att det är en trevlig säljare med goda besked.
 
Spade och Netaria.

Vart skall ni bygga / vilket kontor ???
 
ska bygga på ekerö. har kontakt med solna kontoret.
 
Det jag har märk är att Husstomme/byggsatsen verkar ligga på ca 1 400 000 och ungefärlika mycket för entrepenaden( sen tillkommer tomt.va kredetiv mm)
 
Jag ska bygga i Huddinge. Har ännu inte tagit kontakt med dem, men kommer att kontakta kontoret i Enskede. Kul att höra hur det kommer att gå för er.
 
Hej,
Nu har jag varit i kontakt med Eksjöhus, eller faktiskt tvärtom, de ringde mig (snyggt jobbat!). Skall träffa dem snart och har hittills känt att säljaren verkar vara en trevlig prick! Så... 2 av 3 än så länge. Bra företag(?), trevlig säljare... Nu är bara frågan vad det kostar...

Jag har letat runt som en galning om info ang. Eksjöhus i forumet. Alla verkar så överdrivet nöjda. Är det ingen som kan ge mig lite varningsflaggor, som jag kan grilla säljaren om när vi träffas. Tar gärna de "känsliga" frågorna direkt, så vi vet om det är meningsfullt att fortsätta med dem. Kom igen nu, var lite kritiska! Lovar att skriva tillbaka vad som sades...
 
Sorry,

Vi har slutbesiktning om 2 veckor och vi är fortfarande possitiva. Hittar vi något nu så ligger det mer på entreprenaden och mindre på Eksjöhus.

Det skulle kanske vara att de inte är billigast på marknaden men det framgår ju av prisindikationen tidigare..... :-X
 
Netaria, jag gjorde precis som du! Letade runt efter info om Eksjöhus, och blev lite misstänksam när jag inte hittade något negativt. Allting kan väl inte vara så himla bra!?
Vårt hus levereras i januari. Den enda varningsflagg jag kan komma på så här långt är att de verkar ha mycket att göra (vilket också kan tolkas som positivt...). Leveranstiden är över 20 veckor (för oss avrop 1 juli 2003 leverans vecka 3 2004 *suck*), och ritningar mm som huvudkontoret ska fixa kan man få vänta på. Vår säljare är väldigt ärlig och säger vad han tycker vilket vi uppskattar. Däremot har det varit segt att få svar på vissa detaljfrågor, typ var man kan åka och titta på sanitetsporslinet eller hur dörrhandtagen ser ut. En sak att tänka på är att de inte bygger på totalentrepenad. Men funkar allt som det ska, vilket det tydligen brukar göra, är det inget negativt...
 
Jag tror att det är som så många andra har nämnt här på forumet att det är en lång rad av faktorer som ska stämma för att allt ska bli bra. Nyckeln till en lyckad byggnation tror jag är ett eget engagemang och planering.
Jag har varit i kontakt med två olika säljkontor där jag frågat på ett och samma hus. Den ena sa att det kostar 1,450 000:- nyckelfärdigt (men när den knapphändiga offerten kom hade han ökat det till 1,556 000:) den andre säljare sa per tel att det kostar mellan 1,8 - 1,9 nyckelfärdigt?

Dessutom har jag begärt att få deras katalog, men det har ännu inte dykt upp.

Jag skulle passa mig för ett företag som har för mycket att göra. Hög stressnivå = risk för misstag.

Men visst har de trevliga hus, men man kan ju fråga vilken hustillverkare som helst så kan de göra samma hus. ;D
 
De var i blåsväder i en artikel i Råd & Rön häromåret med en försäljare som pressade en familj att skriva på ett ändringsförslag som visade sig vara ett kontrakt. Och det utan att familjen fått vare sig några fasta priser eller ritningar. Dessutom missade Eksjöhus att rita in en matkällare. Byggaren hade två år efter slutbesiktning fortfarande inte åtgärdat felen men skickade felaktiga fakturor.

En annan familjs trassel med Modulenthus nämndes också i artikeln.
 
Det är ju så att vi köper som i regel bara ett nytt hus bara en eller två gånger i livet. Detta gör att vi är mycket ovana att göra upphandlingar och leda projekt. Hamnar man i klorna på en oseriös säljare så är det lätt hänt att det går snett.
Jag tycker naturligtvis att säljarna bör ta ett större ansvar. Likaså borde vi som köpare få tillgång till hjälp.

Marlena har ju fått förslag på att att det ska läggas upp en checklista från första spadtaget till slutbesiktning.
Det ser jag fram emot.
 
Visst är det svårt att göra sitt livs största affär inom ett område man är total nybörjare på. Med säljare gäller nog samma som för hantverkare och annat: att höra sig för vad gamla kunder har att säga om dem, och helst läsa mellan raderna i svaret. Avgörande för oss var nog rekommendationer från vänner, att deras bygge fortlöpte enligt tidsplan utan strul, utan ökade kostnader, och med enbart positiva erfarenheter. Sen är det ju ingen garanti för vårt bygge :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.