Martinbj: har du haft din klippare och basstation inne något på sistone så de har fått göra någon åtgärd på basstationen ? Provat med en annan signal-ID, t.ex 5 ?
Jag vill minnas att vid service/rep hos Bosch så har någon fått sin basstation åtgärdad på något sätt, de har bytt någon krets däri. Men vilket problem det skulle lösa minns jag inte.
 
power650 skrev:
Det är väl lika viktigt att kolla resistansen mellan kabeln och marken?
Kanske..? Jo jag kollade det också (∞) men laddaren är väl avskilld så det borde inte spela någon roll om så skarvarna ligger oisolerade i marken..
 
En liten reflektion. I början på detta forum (ja, nu börjar det nästan bli omöjligt för nykomlingar att hänga med) så diskuterades huruvida roboten hade någon inlärningsförmåga kring objekt som ej är markerade med kanttråd. Vissa verkade ha fått informationen om att den efter 3-5 krockar skulle komma ihåg objektet, men i praktiken så verkar det inte finnas denna funktion.
Jag (som för närvarande är nöjd med min maskin efter att den har varit på uppgradering i Danmark) har observerat den lilla rackaren lite mer på senaste tiden och kan konstatera att nog är det väl ändå logiskt att roboten krockar med hinder oavsett hur många gånger som den tidigare har gjort samma sak. Det logiska stavas....studsmattor.... Dessa har säkert många av oss stående på gräsmattan, och såvida man inte vill ha massa högt gräs kring benställningarna så vill man ju gärna flytta runt mattan då och då.... Ponera att roboten skulle komma ihåg ett sådant objekt efter ett antal krockar så skulle det inte bli så bra när man väl flyttar den, dvs då skulle roboten vända vid ett icke existerande hinder.

Å andra sidan, elektronik är billigt idag, så varför inte utrusta nästa version av Indego (antagligen byter man namn helt och hållet med tanke på den bristande kvalitén på denna produkt) med givare motsvarande de som finns som backsensorer på en bil, så att den kan memorera hinder dels utifrån den sparade kartan, dels utifrån vad som faktiskt finns framför i form av hinder.... Alternativa tekniker.... RFID, NFC för att kunna märka ut hinder utan att behöva dra begränsningstråd men utan att vara beroende av el....
 
Är det inte lurigt att börja meckla med maskinen på egen hand garantimässigt? Funderar med på att sätta in buntband då skalet på min skallrar illa men hur påverkar en sådan operation garantiåtagandet? Det står väl tom en symbol förstruken skiftnyckel el likn, på klipparen som antyder man inte får meka själv.
Jäkligt bra ändå att användare testar grejer för att förbättra produkten, även om Bosch borde gjort rätt från början.


Man kanske kan ta bort skalet på maskinen då det verkar vara det som för oljudet
http://www.youtube.com/watch?v=3nPx7AUZIxk
Den ser inte så snygg ut då men...
 
Redigerat:
Eriksgatan
Boschs pressrelease från april 2012 beskrev denna inlärningsförmåga, här har du en något redigerad från oktober: http://korta.nu/9pf5b Boschsäljarna drog stora växlar på denna (obefintliga) funktion och det gjorde därmed återförsäljarna också fram till att de första maskinerna levererades i september och undertecknad m fl hörde av sig. Du hittar nog originalet om du googlar lite. Den finns citerad i olika nättidningar om teknik och trädgård. Den finns också citerad i mängder av tryckta tidskrifter som hittas via Retriever, t ex Elektronikbranschen 2012-06-05 s. 80 och Markbladet 2012-05-16 s. 49.

Angående sensorer så finns den tekniken du efterfrågar väl utprövad för robotdammsugare och samma sensorer bör kunna fungera på gräsklippare. Man klistrar en självhäftande magnetremsa på de föremål man vill att dammsugaren skall väja för.
 
Redigerat:
Bockstensmannen skrev:
Är det inte lurigt att börja meckla med maskinen på egen hand garantimässigt? Funderar med på att sätta in buntband då skalet på min skallrar illa men hur påverkar en sådan operation garantiåtagandet? ... ..
Att trycka in ett buntband påverkar inte garantin eftersom du lika lätt kan ta bort det inför nästa inskick. Kul att du gillade min cabriolet video.
(y)
 
Eriksgatan skrev:
...
Angående sensorer så finns den tekniken du efterfrågar väl utprövad för robotdammsugare och samma sensorer bör kunna fungera på gräsklippare. Man klistrar en självhäftande magnetremsa på de föremål man vill att dammsugaren skall väja för.
En enkel ultraljud sändare/sensor räcker utmärkt för att känna av föremål framför klipparen. Min dammsugare använder laser för att undvika hinder och krockar inte med väggar eller möbler.

P.S. "Indego är stöldskyddad genom pinkod och ljudalarm, vilket kan göra livet surt för en tjuv. Robotens mjukvara kan uppdateras med ett medföljande SD-kort via internet."

Jag hittar inte det medföljande SD-kortet... hehehe...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Waxinator skrev:
En enkel ultraljud sändare/sensor räcker utmärkt för att känna av föremål framför klipparen. Min dammsugare använder laser för att undvika hinder och krockar inte med väggar eller möbler.

P.S. "Indego är stöldskyddad genom pinkod och ljudalarm, vilket kan göra livet surt för en tjuv. Robotens mjukvara kan uppdateras med ett medföljande SD-kort via internet."

Jag hittar inte det medföljande SD-kortet... hehehe...
Vart läser du detaljerna om att SD kort ska vara medskickat ?
 
Dr Ost skrev:
Ponera att roboten skulle komma ihåg ett sådant objekt efter ett antal krockar så skulle det inte bli så bra när man väl flyttar den, dvs då skulle roboten vända vid ett icke existerande hinder.
Jag har påpekat detta också, ideen måste vara att den inte kör in i ett sådant "kartlagt" hinder med full hastighet, istället bromsar den in strax innan krocken för att sedan lite försiktigt köra fram och toucha hindret. Dels för att kontrollera att hindret finns kvar och dels för att konfirmera sin egen position.

Men vad jag förstått så finns det inga som helst tendenser till att bromsa in redan innan krocken... eller?
 
mortimer skrev:
Vart läser du detaljerna om att SD kort ska vara medskickat ?
Läs Eriksgatans föregående inlägg och Boschs pressrelease från april 2012 http://korta.nu/9pf5b
 
Tillbaka.
En tur till Cheapy visade att det inte var Bosch som tagit sin tid. Cheapy hade missat mitt telefonnummer så de väntade på att jag skulle höra av mig.
TIPS : När ni skickar er leksak till service så skriv namn och telefonnummer på kartong och klippare.
Förväntat var förstås att kabeln blivit skadad efter en klippning av allt för högt gräs inför midsommaren men det fixades. Klipparen gick runt och stannade 11 gånger för att fundera en stund (lagra sina resor). Längst tid tog den när den kommit fram till stationen innan den snällt gick runt och ställde sig i laddposition, KLIPP - och den gick direkt betydligt snabbare och mera systematiskt ut och klippte närmast laddaren. Så när är det bara att vänta några dagar och se om den har blivit bra eller bara bättre.
130623-01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag när jag kom hem efter midsommar så var gräsmattan ganska lång. Såg att Indegon hade schemat med varannandags klippning inställt, ja denna väderlek med skurar varvat med sol gör väl att gräset växer ganska bra på ett par dagar. Så jag ställde om till en klippning varje dag schemat.

Jag var lite konfunderad när batterisymbolen var helt tom. Stängde av med den röda nyckeln & startade upp igen, men fortfarande tom. Jaja, någon ytterligare bug? Men jag har även noterat att den inte heller alltid vill ladda fullt, ivf enligt batterisymbolen.

Innan det var dagx för schemalagd klippning tog jag & kollade läget på knivarna. Skruvade av dem & slipade i min bänkslipmaskin. Kan nog bli vassare, men det blev ivf hyffsat. Jämförde måtten med HQ knivar, men HQs knivar är för korta har för litet hål. Hade varit fräckt att få tag i rakbladsknivar som passar Indegon.

När jag såg gräsets längd så antog jag att den skulle gå upp i fullvarv. Så jag gick efter en kattstrypare (buntband) för att trycka ner mellan motorkassetten & höljet, men fick även med mig en tätningslist av sk. all-list modell. Så jag tryckte ner denna gummitätlist i springan runt motorkasstetten. När Indegon gick ute enligt schema så började den med kantklippning, sedan när den var klar med detta så blev det tyngre & då varvade den upp. Låter inte lika mycket som utan tätningslisten, men fortfarande för mycket. Skall testa med kattstyparen om det blir mindre resonans.

Denna klippning var tung, så efter ca 1h30m så var det dax för att gå hem & ladda. Har noterat att Indegon ibland tappar bort sig från slingan när den skall hem efter klippning. Hakar på slingan igen, oftast på motsatt sida & tar då medursvarvet igen. Jag har dock aldrig lyckats vara där när den släpper slingan så jag vet inte var det är. Någon annan som har liknande fenomen?
 
Todde Rask skrev:
Passar de här: [länk] på Indegon?
Nej, det var sådana jag jämförde med idag HQ/Gardena-blad. För korta & för små hål.
 
När Indegon laddade mellan körningarna så provade jag med en kattstrypare isf tätningslisten, men det fick jag inte att sitta i spänn, så det var för tunnt. Satt tillbaka tätlisten & tryckte ner den lite längre. När laddningen var klar så varvade den ju såklart upp igen, även om det inte behövdes. Men denna gång än mer dämpat. Dock betydligt behagligare än utan tätlisten runt motorkassetten.


Nu fångade jag när den släpper kabeln under hemgång. Det var i ett 90graders innerhörn. Indegon kör fram, vänder vänster 90grader, men vänder nog lite för mycket & då tappar den kontakten med kabeln & kör då ut över gräsmattan tills den finner kabeln igen, vilket då oftast blir på andra sidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.