Är spekulant på en 1,5plansvilla med källare. Totalt ca 180m2. Kruxet är att det just nu är direkt-el. Någon som kan uppskatta kostnaden fär att fixa vattenburet system? Har tänkt att koppla en bergvärmepump till detta om det nu har någon betydelse.
Om man är hyfsat händig kanske man kan göra det mesta själv, och låta en "riktig" rörmokare planera det och koppla ihop delarna bara. Någon som provat?

Tack så mycket för att du lägger en minut på att skriva ett svar till oss vilsna Örebroare

// Yoda
 
Skulle tippa på 150000-200000 kr med bergvärme installation, givetvis beroende på hur mycket du kan göra själv.
Frågan är om det är värt investeringen? Hur stor är elförbrukningen per år?
 
Det skulle inte jag investera i. Om du vill så kan du byta element mot nyare med elektronisk termostat och ev. köpa luft/luft värmepump. Men som sagt, allt beror på hur mycket el du förbrukar just för uppvärmning av huset. Och glöm inte att el är ganska billig just nu. Idag (fredag 11/2) snittar ca 20,3 öre.
 
El är inte billigt, kostar idag 100-110 öre /kWh
Att byta till vattenburet är nog ganska kostsamt och hur kostsamt beror på planlösning och antal radiatorer som skall kopplas in.
När jag kopplade in 4 radiatorer,ny rördragning + byte av cirk. pump i källaren gick det på ~ 7 tusen kronor i hårdvara (rinkabyrörpriser)
Tog in offerter på hårdvara och jobb, skulle då gå på
12+13 tusen dvs 25 tusen.
Vet inte om det är rättresonerat, men säg att du får betala 5000:- /radiator om du lejer ut allt.
Gör du allt själv klarar du dig på 1/3-1/4 av kostnaden
 
Till Knatte:
Om du betalar 100-110 öre/kWh så har du verkligen dåligt avtal med din leverantör. Kolla elpriser på Spot marknaden och där kan du se att el-priserna ligger och har under de senaste 13 månader legat lågt.
 
Dannyboy skrev:
Till Knatte:
Om du betalar 100-110 öre/kWh så har du verkligen dåligt avtal med din leverantör. Kolla elpriser på Spot marknaden och där kan du se att el-priserna ligger och har under de senaste 13 månader legat lågt.
Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa el till spotpris, utan skatter, utan överföringsavgifter och andra fasta avgifter. Nästan samtliga avgifter är rörliga kWh baserade
Bara att räkna, 100-110 öre /kWh blir det i slutändan
 
Jag är i samma situation: Gammal SKånelänga, direkt-el, och vill byta till vattenburet. Vi kommer att gjuta om i stort sett hela grunden så förutsättningarna för att lägga in vattenburen golvvärme finns. Nån som vet om det blir dyrare med vattenburen golvvärme än med vattenburna radiatorer? Vilket är effektivast?
 
Jag tror att många har samma problem som knatte. Betalar för mycket för elen. Antigen sitter de på dåliga avtal p.g.a. att de har trott på allt som står i tidningar och tecknat ldåliga ånga avtal eller så bryr de sig inte. Och istället för att göra nånting åt det investerar de i dyra anläggningar hemma.
Så ordningen borde vara:
1) Köp el så billigt som möjligt (jag köper till Spotpris, månadssnitt) och se besparingen
2) Om kostnaden fortfarande är för hög överväg andra åtgerder (värmepump mm)
 
PatWest skrev:
Du borde nog byta leverantör knatte.


[länk]
Lägg på 30 öre på konsumentverkets priser (nätavgift), så börjar man närma sig sanningen

 
OK, det har du inte sagt från början. Men det ändrar ingenting på att el är billigt nu. Och var under hela 2004 om man jamför mot 2003. Vet du var årsnitt är?
SEK/MWh
2001 210,93
2002 252,35
2003 332,99
2004 256,29
jan 2005 209,68

Jamför med era avtal.
 
Dannyboy skrev:
OK, det har du inte sagt från början. Men det ändrar ingenting på att el är billigt nu. Och var under hela 2004 om man jamför mot 2003. Vet du var årsnitt är?
SEK/MWh
2001  210,93
2002  252,35
2003  332,99
2004  256,29
jan 2005  209,68

Jamför med era avtal.
Tyvärr är detta inte konsumentens slutliga pris, runt 1 kr / kWh kostar det.
Om du tycker att det är billigt, så okej, men inte för mig.
Elbranchen är nog den ända branch där man man pratar om kostnader på en liten delsumma av slutliga priset.
Nej kostnaden är vad du får betala för en levererad kWh i vägguttaget
 
En arbetskamrat bytte i höstas från direktverkande el till vattenburen + installerat bergvärme. Bostadsyta 200 kvm. Kostnad 160.000.
Trots den höga investeringen är han nöjd. Det är en helt annan värme (bättre) i huset och hans elkostnad är bara hälften av vad den var förra året. ( Nu har ju vintern varit mild i år, men han är ändå väldigt nöjd)
 
Vår granne ha också bytt till vattenburet system. de har dock ett enplanshus på ca. 120kvm. De lejde bort allting och firman insallerade även fjärrvärmecentralen, allt som allt gick det då på 80.000 vilket jag tycker lät ganska billigt? ??? Vi betalade för enbart centralen 25.000.

Grannarna är väldigt nöjda. Eftersom radiatorerna var 30 år gamla var det ändå dax att byta dem, så de tyckte att merkostnaden att byta till vattenburet och fjärrvärme var väl värt investeringen.
 
Till Knatte:
Jag vet mycket väl att man lägger skatter på priset. Men eftersom råelpris är det enda du kan direkt påverka som konsument genom att ha ett bra avtal med din leverantör så tycker jag att det är det första man bör göra innan man överväger dyra ombyggnationer och konverteringar. Jag ville bara påpeka att el har under lång tid kostat runt 20-25 öre + skatter så jag ser ingen anledning att betala 30-38öre + skatter som några leverantörer försöker med.
Förmodligen kan man oskså påverka skattedelen med då får man se till att rösta rätt i nästa val......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.