KnockOnWood skrev:
I min ungdom gjorde vi detta enklare när vi var ute och seglade:
Ner med potäterna i en spann med vatten.
Så tar man en borste/kvast/levang, vänder den upp-och-ned, och rör om i spannen med skaftet.
Potäterna blir rena och nästan skalade på ett kick.

Men vad har det med diskbänkar att göra undrar ni kanske. Svar: Inte ett skvatt :)
Jodå. För enklaste sättet att preparera nypotatis är att hälla den i vasken, som har en gammaldags konvex sil, sätta på lagom mycket strilande kallvatten därpå, och sedan utföra en roterande gnuggande rörelse med flat hand på och runt potatisarna.
I diskhon bredvid, med den moderna bottenventilen, står det som ska handdiskas och väntar på sin tur. Då är man nöjd med att ha sin vask med riktig gammaldags konvex sil, där man kan låta kött- och fisksaft dräneras, spola av jord och fjäll, och låta rotsakerna sköljas med svag vattenbegjutning under skalningen så man slipper reta sig över att den nyskalade ytan blir jordig.

Ugnsplåtarna, som är emaljerade, diskar man med ena halvan nerställd i antingen hon eller vasken, och långpannan får stå med vatten och diskmedel i över natten, tvärs över både ho och vask.

Diskmaskinen går varje dag. Full som en svensk.
 
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant diskussion som vi också funderade på här hemma - det är dags att äntligen byta kök nu till hösten. Nästan allting är redan bestämt. Och vi kom fram till att det ska vara en stor diskho - som är 50cm bredd. Och dessutom: blandaren bara måste ha en slang för att dra ut. Ser verkligen fram emot stora diskhon, men utan slang är det väl svårt att spola av allting, tror jag. Fram för allt att hålla rent själva disklådan. Dessutom fick vi fram att inte alla stora disklådor rymmer verkligen en långpanna eller bakplåt - har den mycket runda hörn så krockar plåten helt enkelt med lådan i hörnet och går inte in på botten som man vill. Någon mindre radie i hörnet få det bli. Och i rostfritt så allt är i ett stycke. Ser verkligen fram emot detta. Här lagas det riktig mycket mat och det är inte roligt att diska den först ena och sedan andra halvan.
 
Underlimmad Franke Centinox-låda (525 mm bred) här med blandare med utdragbar dusch från Hansgrohe. Perfekt lösning som vi är supernöjda med. Enda vi skulle gjort annorlunda är valet av finish på blandaren; hade varit snyggare med rostfri look eller steel optik (som Hansgrohe kallar det) än krom, men nog ingen annan än vi själva som reflekterar över det. Denna lösning med stor enkelho är tusen gånger bättre än den värelösa Ifö-lådan i vårt förra kök med en sköljo som var för liten för att använda till något vettigt på bekostnad av den stora hon som även den var för liten för t.ex. plåtar.
 
  • Gilla
Trädgårdstroll och 1 till
  • Laddar…
Bland det bästa i vårt kök, även enligt två-hoade besökare.

ImageUploadedByTapatalk HD1372190665.967952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i tvättstugan, även vår hund - storpudel - har blivit tvättad i denna.

ImageUploadedByTapatalk HD1372190675.636073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Apocalypsen och 1 till
  • Laddar…
Så är det hos oss....
 
  • 1372196541617.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1372196585359.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vårt nya kök har jag två hoar som är lika stora. Jag kan ställa en plåt på högkant i båda hoarna. I mitt lilla kök tog det mycket av bänkskivan men det är praktiskt. ångrar mig Inte.
 
Vi har diskmaskin som sväljer det mesta. Det enda som handdiskas är med andra ord ugnsplåtar, stekpannor och stora kastruller. Då är det helt fantastiskt med en stor ho som sväljer en hel plåt tex. Dessutom är kladdiga ugnsplåtar och stekpannor sådant som jag gärna diskar under rinnande vatten i alla fall, eftersom vattnet blir så ofantligt kläggigt av allt fett ändå.

Om jag ändå skall diska annat i min ho så brukar jag fylla hon med lite mindre vatten i botten, och sen skölja under rinnande vatten som fyller upp hon lite till om ni förstår vad jag menar.

Jag saknar inte alls att ha dubbelho, om jag däremot inte skulle ha diskmaskin skulle det nog vara en helt annan femma.
 
Alldeles rätt Jazoo! Vårt kök är så litet att det bara gick in en liten diskmaskin. Med en stor hade jag kanske inte valt dubbelho heller. Men...tror det beror mycket på hur man är. Jag stökar till mycket under köksarbete:Dså jag behövde nog hoarna.
 
Har aldrig saknat en stor ho, kanske framför allt på grund av sköljning och att jag är lever utan att slösa med diskmedel och rinnande sköljvatten. F ö tror jag inte plåtarna går in i många diskmaskiner.
 
Hur stor är den stora "baljan"

danielandersson skrev:
Kör denna själv för att få plats med hel plåt vid diskning samt ändå ha möjlighet till att skölja annat el dyl

[länk]
 
ullberg
kotten33 skrev:
Hur stor är den stora "baljan"
titta på bild 2 i länken så står alla mått där
 
Jag såg det lite senare när jag tittade mer noggrant, sorry.

ullberg skrev:
titta på bild 2 i länken så står alla mått där
 
Vårt skåp under hon är 80cm så vi funderar på att slå till med en extra bred ho, nämligen en enkelho på hela 70cm! Hoppas det blir bra
 
ullberg
kotten33 skrev:
Vårt skåp under hon är 80cm så vi funderar på att slå till med en extra bred ho, nämligen en enkelho på hela 70cm! Hoppas det blir bra
Hmm, även om jag är enkelho-förespråkare undrar jag om det inte kan bli lite irriterande, tänk om du någonsin vill fylla en hel ho med vatten, det lär ju ta sin stund... (Vattenmägnden har jag mindre invändningar mot, man har så många suboptimerade sparfetisher för sig ;) )

Eller kanske ska jag ställa frågan: vad är det du behöver få ner i en så stor ho? (Ärligt intresserad)

/U
 
jag ser inget problem med att fylla den med vatten, nu har jag personligen inte heller fyllt en diskho på väldigt många år, så detta är ingen issue. men att ha den extra stor ser jag som en fördel gentemot både 50 och 60 cm. har man extra bred så går det faktiskt att ha saker på varsin sida om man skulle behöva och annars har man hela om man behöver det. att köra med tex 50cm, då blir det ju varken hackat eller malet. mina personliga åsikter, vilket är fördelen i denna tråd att man tillåts ha. *blink*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.