Det finns några trådar kring val av riktning på planken när man lägger parkett, men eftersom varje projekt har sina unika förutsättningar provar jag att ställa vår fråga här.

Skall snart lägga ny parkett i övervåningen på vår suterrängvilla. Vi kommer lägga samma golv (Tarkett Epoque enstav ek med fasad kant 162*2000mm) i hela övervåningen. Frågan är vilken riktning vi skall lägga golvet i sovrumen. Det är ganska självklart vilket håll vi skall lägga i vardagsrummet (som har takpanel i samma riktningen som vi ritat in golvet) och hallen vid sovrummen (som ser helt fel ut om den läggs på något annat sätt en det inritade). Men frågan är alltså åt vilket håll vi lägger planken i sovrummen.

Alt 1 [röda streck] är att lägga alla sovrum i samma riktning som hallen och vardagsrummet "för att få det enhetligt med hallen och resten av huset", men då bryter man i de två största sovrummen mot "regeln att man skall lägga planken i rummets längdriktning" och för de två barnrummen (de två sovrummen i över delen på ritningen) bryter man mot "regeln att planken skall ligga i den riktning som ljuset faller".

Alt 2 [blå streck] är att lägga alla sovrum vinkerätt mot hallens riktning med argumentet att de två större sovrummen är längre i denna riktning samt att det minsta sovrummet har ljusinsläpp som då kommer följa plankornas riktning.

De gula pilarna syftar på de olika ljusinsläppen i sovrumsdelen.

Vi kommer troligtvis att lägga en list (sk övergång/T-list) mellan hall och respektive sovrummen för att inte få problem med att golvet reser sig när det rör sig pga årstidsväxlingar i luftfuktighet.

Jag undrar givetvis vilket av alternativen ni tycker är snyggast/bäst.
Eller om ni har ett ännu bättre förslag.

Alla synpunkter mottages tacksamt, helst nu direkt eftersom golvläggningen drar igång mycket snart.
Riktning_parkett_alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktning_parkett-alt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH
Harald
 
Redigerat:
Jag skulle lagt som rött. Det ser lite bättre ut runt trösklarna och rummen är inga korridorer, där golvet förstärker ett prespektiv. Nackdelen är att du kanske känner att du måste passa golvet så att springorna kommer i linje runt trösklarna. :)
 
Sovrummen är så pass kvadratiska att det inte spelar någon roll. För övrigt är det snyggt att lägga "på tvärs" också. Att lägga dem i rummets längdriktning gör att rummet känns smalare och längre. Att lägga dem på tvärs gör att rummet upplevs mer kvadratiskt. Hallen kommer alltså att kännas väldigt lång om du lägger som du tänkt. Eftersom du har 3 dörrar mellan hall och sovrum men bara en mellan hall och vardagsrum kan det vara bättre att vrida golvet i hallen i ditt röda exempel.

Ljusregeln handlar ju om hur skuggorna faller i skarvarna. I och med att kanten är fasad kommer det att bli skuggor, golvet upplevs därmed randigare om du lägger dem tvärs mot ljuset. Beroende på om man vill att fasningen ska framhävas eller döljas väljer du riktning. Jag tänker att du hade valt ett golv utan fasning om du inte vile att det skulle synas. Därmed skulle du kunna köra på ytterligare ett alternativ och vrida golvet även i stora rummet för att framhäva fasningen.
 
Tack för två så snabba kommentarer!

Hm, detta var lite klurigt, finns så många sätt att välja riktning på golv :)

Att vi valt med fas är för att vi tyckte det var trevligt att framhäva plankformatet "lite grann", är dock tveksam till att medvetet lägga golvet "åt fel håll" så att faserna framhävs "extramycket", för oss räcker det nog med att lägga golvet "som man brukar". Syftet är bara att hitta ett val av riktningar som "känns naturligt", dvs "som man inte tänker på" när man går runt i huset. Vill bara att det skall kännas som ett trevligt golv utan att man skall reagera på vilken riktning vi lagt det i.

I hallen fanns det tidigare en ganska ful gammal ekparkett som var lagd "tvärs hallen" (dvs tvärt emot hur jag ritat på bilderna), när vi talat med några bekanta om golvfrågan så har en del kommenterat att det såg lite konstigt ut att lägga en hall/korridor åt det hållet (på "tvären") så vi kommer nog avstå från det.

Jag får en känsla av att om ett företag lagt golvet utan att vi kommenterat något så de lagt vardagsrum och hall enligt det röda alternativet, samt sovrummen utifrån ljuset, dvs sovrummet längst ner på bilden skulle lagts enligt röd och det två sovrummen på över halvan av bilden skulle lagts enligt blå. Är detta det mest "korrekta"/"standard" allternativet? Men kommer det inte kännas lite rörigt att lägga sovrummen åt olika håll?

MVH
Harald
 
Du själv kommer inte att tänka på detta efter en vecka, om du inte hakar upp dig på det. Men det har du nog redan gjort. :)

Detta är en smakfråga. Jag hade lagt enligt rött. Lycka till med passningen i längsled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.