hejsan
är det någon här som fått tag i en sk
wormdrive cirkelsåg i 220 volt??
 
Inte jag. Har du någon fråga? Eller är du bara nyfiken. :)
 
nä ja vill få tag i en men de verkar svårt
finns mycket bra saker i usa men svårt att få tag i för oss
 
ullberg
Vad är poängen med en snäckväxel på cirkelsågen? känns som ytterligare en del som kan gå sönder (och dessutom behöver smörjas), men eftersom de fortfarande säljs antar jag att det finns något riktigt begåvat gömt under ytan...

/U
 
Leta efter en begagnad hilti wsc 255 ke verkar som de slutat sälja den modellen
 
Jag tror det är sågdjupet som är fördelen, men jag kan ha fel.
 
fördelarna ja kan se är dels att klingan e på rätt sida och att handtaget sitter bakom sågen istället får mitt ovanför
måste va mycket lättare att såga rakt då!
 
Så här skrev jag om worm drive-sågar 2006:
Amerikanerna har litet olika idéer om hur en cirkelsåg skall se ut. På västkusten kör man s.k. worm drives, dvs sågar med längsmonterade motorer och snäck- alt hypoidväxel. På östkusten kör man s.k. sidewinders (som vi i Europa) Man kan inte få någon av grupperna att ändra sig. En worm drive är tyngre och bängligare, men starkare. Västkustarna säger att östkustarna är så klena att de måste köra sidewinders osv...

Vidare finns debatten om klingan skall sitta på höger eller vänster sida av sågen. Kort sagt kan man säga att klingan på vänster ger bättre siktlinje om man håller sågen i höger. Samtigt är den farligare eftersom man lätt kan såga sig i vänsterhanden. Om man är vänsterhänt är ju omständigheterna omvända.
Alla är överens om att en nybörjarsåg skall vara en sidewinder med klingan på höger sida. Som de flesta europeiska sågar med andra ord.
 
men är de nån som vet om de går att få tag en sån i 220 volt
j
 
som sagt tidigare kolla efter en hiltin som jag skrev här ovan på blocket tradera eller nån annan auktion
 
ullberg
stomneby skrev:
som sagt tidigare kolla efter en hiltin som jag skrev här ovan på blocket tradera eller nån annan auktion
Fast Hilti wsc 255 ke är väl en sänksåg? det TS är ute efter är en "vanlig" cirkelsåg men med vinkelmonterad motor.

/U
 
den är både vanlig cirkelsåg med klyvkniv samt sänksåg. Jag har inte provat någon själv men TS frågade ju efter en 230volts såg med vinkelväxel och det här är väl en av få om inte den enda som sålts i modern tid i sverige.
 
ullberg
Ah, fattade inte att det var mer av en vanlig cirkelsåg med sänkmöjlighet, ja, då förstår jag helt hur du tänkte.

Dock verkar de monterat klingan omvänt mot Skil och handtaget sitter lite högt (saker som TS tagit upp) men kanske kan det funka ändå...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.