Inne på 4e sommaren i huset och uppfarten börjar växa igen. Verkar bestå av hårt packat material med naturgrus utlagd ovanpå. Stabil och dränerar bra, men är ett sommarjobb i sig att hålla fri från gräs.

Ni som har erfarenheten, skulle det funka att ta hem en lastbil med makadam och sprida ut och sedan packa ordentligt med padda utan att först skrapa av? Tänkte slippa att lägga ut duk också. Hur håller det på sikt?

uploadfromtaptalk1372059920783.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1372059955542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Bespruta med roundup eller nått. 2 veckor sen är det dött...
Det är ju trots allt en liten yta...
 
Nja, har två katter och det kan bli lite svårt att tala om för dem att inte gå där jag sprutat.

Skulle hellre få svar på min fråga om någon har någon aning.
 
Du kan göra så, det kommer hålla ungefär lika bra som det du har idag, det är ju same same ;)

Det finns bekämpningsmedel som är ofarliga för djur, jag kör med det. Sprutar på två gånger med några dagars mellanrum max en vecka sen stendör det. Tas upp av växten och sprids inne o den tydligen lär dlda rötter och allt. Tog enkelt kål på en stor björnloka häromåret. Kommeer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Alternativt investerar du i en Husqvarna rider med ett speciellt tillbehör man drar efter för att rensa grusade gångar från ogräs :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Du kan naturligtvis lägga på mer grus, men du kommer alltid att behöva gå runt och döda ogräs.

Vår garageuppfart såg nästan lika illa ut som din. Vi hackade bort alla rötter (grisjobb) och fick bort allt ogräs. Vi lade även på lite nytt grus. Varje sommar får vi spruta ättika på ogräs som kommer upp. Det är dock värst fram till midsommar...

Nu har vi inte ogräs längre, men det fordrar ju en hel del arbete. :(
 
Redigerat:
Nu tar du och kommer på vad det heter så är vi nog några stycken som blir glada! =)

thomasx skrev:
Du kan göra så, det kommer hålla ungefär lika bra som det du har idag, det är ju same same ;)

Det finns bekämpningsmedel som är ofarliga för djur, jag kör med det. Sprutar på två gånger med några dagars mellanrum max en vecka sen stendör det. Tas upp av växten och sprids inne o den tydligen lär dlda rötter och allt. Tog enkelt kål på en stor björnloka häromåret. Kommeer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Alternativt investerar du i en Husqvarna rider med ett speciellt tillbehör man drar efter för att rensa grusade gångar från ogräs :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Om du vill köra giftfritt så borde du kunna skrapa ihop så mycket grus som möjligt, sedan rulla ut vanlig mörk ogräsduk (finns på byggmax) och sedan skotta ut gruset igen ovanpå duken.
 
Jag kör med brännare, lite pyssel det med men jag undviker Monsantos produkter (roundup).
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Verkar som jag blandade ihop lite med snigelmedlet, som är ofarligt för hundar och katter.

Ogräsmedlet är ungefär så bra som jag sa, men det står inget om att det är ofarligt för hundar och katter, så stryk det ;)

Det står att det är regnfast efter 6h, men inget om hur snart man vågar släppa på husdjur igen.
Ska nog ta och skicka Bayer ett email och fråga hur det är med husdjur och besprutad grusgång.

Man sprutar lämpligen på det efter en tids torka, när växterna är "törstiga" så de suger åt sig ordentligt.

Efter två veckor är allt gift borta och man kan så nya plantor, gräs etc. Det var nog det jag associerade till och det var anledningen till att jag valde detta medel, inget gift som blir kvar i marken någon längre tid. Och, jag kan intyga att det fungerar alldeles utmärkt.

Flaskan jag har heter "Mot Ogräs, Koncentrat", men nu heter den tydligen Keeper. Tillverkas av Bayer Garden

http://www.bayergarden.se/sv-SE/Data/Produkter/k/Keeper-K-ograskoncentrat-1-L.aspx
 
Vägsalt eller ättikssyra?
 
thomasx skrev:
Flaskan jag har heter "Mot Ogräs, Koncentrat", men nu heter den tydligen Keeper. Tillverkas av Bayer Garden

[länk]
Innehåller glyfosat, dvs. det är samma sak som Roundup.
 
Ånga eller gasolbrännare borde vara husdjurssäkert
 
svartöra skrev:
Innehåller glyfosat, dvs. det är samma sak som Roundup.
Ja, så verkar det visst vara, möjligen är formuleringen annorlunda.
Roundup skriver följande på sin hemsida angående barn och husdjur

När kan barn/husdjur vistas i det behandlade omtråde igen?
När Roundup har absorberats av bladet torkar resterna. När dessa rester har torkat kan barn och husdjur vistas i det behandlade området igen.

Kan man hålla katterna inne en kväll funkar det alltså fint.
 
Vägsalt funkar hyfsat bra. Ut med det med hjälp av en strollerspridare unde en rejäl regnskur, och snåla inte.
 
Svar från bayer angående deras keeper ogräsmedel

"
Kepper ogräsmedel binds i växten och jordpartiklar . när det gäller växter så måste preparatet torka in sedan är det ofarligt att trampa på.

när det gäller grus o sten så finns det inget som binder .normalt efter ett dygn är det inget problem , men vill* man vara säker så behandla och efter 2-3 tim.

vattna så rinner preparatet av sten och grus *och binds till jordpartiklar där det är ofarligt .
"

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.