45 45 är ju som gjorda för att vrida sig. det är inte många av dessa ribbstaket som ser bra ut efter några år. nästan allt annat ser bättre ut
 
Klyv 45x45 så får du det du vill ha funkar bra. Blir billigare dessutom. Tror varenda granne gjort så här omkring.
 
Vi har kört 45x45 med cc1800 och jag kan intyga att de vrider sig.
Har bytt ut två stycken av de horisontella ribborna pga de blivit skeva och i vissa fall tom vridit av skruven på ena sidan.

Så snart blir det ett annat staket!
 
Bättre klyva ner någon större bräda typ 28*95 till två istället,
 
Har haft 45*45 liggandes i tre år. Två skruvar i varje infästning utan att något vred sig, närmare två meter mellan stolparna. Har nu bytt till ståendes pga pool och små knattar som gillar att klättra.
 
Ställer frågorna igen. Hur långa reglar har ni? Har sett här att många har 11st 45*45 i höjden, får man plats med så manga på 90cm långa reglar? Och hur mycket har man emellan då?
 
amaliam skrev:
Ställer frågorna igen. Hur långa reglar har ni? Har sett här att många har 11st 45*45 i höjden, får man plats med så manga på 90cm långa reglar? Och hur mycket har man emellan då?
Jag det är väl bara att rita upp dem på ett papper och räkna 90 cm högt 11 reglar är 49,5 cm
då borde 40,5 cm vara luft 11 mellanrum 40,5/11= 3,68


Rätta mig om jag har fel.. Jag är lite trött.

Beror ju iof på hur man vill ha den översta ribban på regeln annars blir det ju 40,5/12 = 3,37

Höjden på staket är väl lite beroende på om det är som fallskydd eller mest för syns skull. För fallskydd tror jag det är 110
 
Redigerat:
Är höjden från golv till golv 3 m eller högre ska räcket vara 1,10, annars räcker de med 0,9, rätta mig om ja har fel
 
Svärmor och hennes man byggde härom veckan ett vindskydd / insynsskydd på ena sidan av deras pool av tjocka stolpar, typ 90x90 och 120x28 trall! Trallen monterades lite vriden alltså i profil var den typ 45grader och imellan stolparna! Ganska snyggt! Om man nu vill ha insynsskydd samtidigt :)
 
Fick plats med 12st ribbor i höjd med ca. +-22 emellan. Använde en bit trall som mall mellan ribborna...
 
Någon som kört med dessa som liggande ribbor?

https://www.byggmax.se/21x70-ytterpanel-vitgrundad-p08021071

Funderar på att köra dessa.
Ska skruvas på bägge sidor av stolpen med ”varannan ribba”-principen. Kanske t o m har ett riktigt ord?

Längden på altanen är 6,70
Höjd 145
70x70 impregnerad stolpe som kommer stå i stolpskor som är skruvade i trallen.
 
För vekt, testade med liknade och slog sig rejält. Kör med 45x70 nu
 
Blev ändå nerröstad i alternativen så nu står det mellan:

22x45 lockläkt vitgrundad

Eller

28x45 staketribba impregnerad.

Ribborna ska bli vita och det känns som att lockläkten har en förmåga att slå sig mindre än det impade virket samt plus att dom går att måla redan nu.
 
H Holmspel skrev:
Blev ändå nerröstad i alternativen så nu står det mellan:

22x45 lockläkt vitgrundad

Eller

28x45 staketribba impregnerad.

Ribborna ska bli vita och det känns som att lockläkten har en förmåga att slå sig mindre än det impade virket samt plus att dom går att måla redan nu.
Räkna med att du får rejäla kurvor på dem när de torkat ordentligt. Bytte ut mina 28x45 efter 2 säsonger då det såg fördjävligt ut. Vill bara varna. Körde 28x45 staketribba impregnerad
 
H Holmspel skrev:
Blev ändå nerröstad i alternativen så nu står det mellan:

22x45 lockläkt vitgrundad

Eller

28x45 staketribba impregnerad.

Ribborna ska bli vita och det känns som att lockläkten har en förmåga att slå sig mindre än det impade virket samt plus att dom går att måla redan nu.
Jag satte lockläkt som nåt mittemellan vindskydd och insynsskydd.
det är nu 2 år sen och har inte slagigt sig nämvnärt, men man får ju sortera bra på brädgården.
Lockläkt installerad som vindskydd och insynsskydd på husfasad och uteplats, i gott skick efter 2 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.