Hej!

Tänkte spendera sommaren med att klinkra om golvet i vår källare. Huset är ett enplanshus med källare från -64.

Det jag är fundersam på är alla dörrkarmar, som är av trä. Framförallt är jag lite osäker på hur jag hanterar de delar som ligger under tröskeln. Den biten av dörrkarmen verkar vara ingjuten i betonggolvet, och det verkar ju inget vidare ur fuktsynpunkt.

Några förlag på hur jag hanterar dessa? Kan jag t ex skära bort nedre delen av dörrkarmen på något sätt och ersätta med något annat?
Alla idéer och erfarenheter tas tacksamt emot :)
 
Är själv uppväxt i ett hus från 50-talet. Där är karmens nederdel i källaren utbytt mot ett vinkeljärn. Vet inte hur det görs idag.
 
Ja bra fråga! Har samma problem i vår nedervåning.
Har kikat runt en del och det finns dörrkarmar helt i plast. (Har dock inte hittat nåt i sverige än)
Min tanke annars var att följa BKR för montering av dörr och karm samt sätta en syllpapp under mot plattan.
Men tar gärna emot fler (bättre) förslag :)
 
Samma läge här. Nån som har en bra lösning?
 
Det är bara att kapa karmen så att ändträ inte tar i golvet. Vid ny karm och tröskel lägger man lämpligt material mellan betong och trä.
Är källaren så fuktig att inte en träkarm kan användas kan ni inte förvara något i källaren.
 
Vad är lämpligt?

Papp?
 
AndersS skrev:
Det är bara att kapa karmen så att ändträ inte tar i golvet. Vid ny karm och tröskel lägger man lämpligt material mellan betong och trä.
Är källaren så fuktig att inte en träkarm kan användas kan ni inte förvara något i källaren.
Jag undviker förstås helst att byta ut samtliga karmar, eftersom de delar som är synliga (dvs ovanför golvnivå) verkar vara i bra skick.
Men jag är som sagt mest fundersam över den nedre delen. Om jag klinkrar över den så stänger jag ju i princip in fukt (även om nu klinkers är diffusionsöppet).
Så frågan är: kan jag kapa karmen i höjd med golvet, ta bort den delen som är under golvnivå och bara gjuta igen? Tänker att den delen kanske har någon funktion vad gäller att hålla formen hos karmen?
 
Se till att karmen är ordentligt skruvad i väggen i nederkant, annars borra in ett par extra karmskruvar där. Såga av, och ta bort tröskel och underdel samt eventuell plast och annat mög som man gärna la under trädelar i hus förr. Gjut igen och sätt klinker eller vad du nu har i källaren i övrigt. Använd riktig betong och cementbaserat fix så påverkas det ej av eventuell fukt.

Får du inte fast karmen på något bra vis i väggen så kapa ändå och fäst den istället i golvet när du gjuter igen efter tröskeln. Ta ett par rostfria plattjärn, sådär 30x3mm eller så, gör en slits i ena ändan och vik ut "öron". Fäll in och skruva järnen i karmen så att öronen hamnar nere i betongen du gjuter för tröskeln. Alltså i princip som ett plintjärn. Se bara till att dörrhålet har rätt bredd så dörren går att stänga innan du gjuter igen...
Detta var en vanlig metod att fästa karmar utan tröskel förr när man byggde källare med procentade väggar (alltså natursten och murbruk). Det är inte mycket att försöka fästa en tröskellös karm i annars...

Vill du absolut ha någon form av tröskel, sätt en rad långsmala plattor tvärs över dörrhålet som en tröskel. Det går bra att sätta klinker på klinker.
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.