Hejsan,

Sitter nu och bygger en innervägg, och har märkt att hålen som skapas är betydligt synligare än vad jag trodde.

Bor i en hyresrätt också så vill inte riktigt göra en massa hål som det skulle bli annars om jag fortsätter med att skruva reglarna i tak och väggar. Går det att bara skruva reglar i tak och sedan bygga allting på det eller måste man också ha det förankrat i vägg?

Har två väggar som byggs, båda med dubbelgips, enda skillnaden är att den ena väggen kommer ha en dörr monterad. Med väggen där dörren ska sitta, skulle det gå att bara förankra i tak?

Dörren är 55 kg tung.
 
RoTe
Går det inte att göra en lösning med stämp? Alltså en vägg som kläms fast mellan golv och tak.
 
Går att klämma fast väggen mot tak o golv med bult /mutter,väggen spänns fast sas
 
Jag har sett någon koncept på nätet med innerväggar som just kläms mot tak och golv, så det går. Jag tror dock att man bör lägga något mjukt material med hög friktion, t.ex. gummi, mellan inneväggens tak- och golvreglar och det befintliga taket och golvet.

En billig lösning borde vara att såga till de stående reglarna till rätt höjd minus några millimeter och sedan banka in träkilar (t.ex. för golvläggning) mellan den stående regeln och takregeln. Sedan såga av den utstickande delen av kilen och sätta vinkeljärn med ankarskruv på ena eller bägge innerhörn mellan takregel/stående regel för att fixera ihop reglarna.

När du sätter upp inneväggen så kommer du väl att behöva ta bort befintliga tak- och golvlister där väggen ska stå? Jag hade isåfal fäst golv/takreglarna i väggen just där. Då döljs hålet bakom i väggen av listen när du någon gång återmonterar den.
 
Hejsan,

Finns ingen risk att väggen på något sätt "ramlar" eller kommer på snedden lite så att tak och golv trycks undan med tiden?

Var bra förslag, ska nog göra som pelpet säger. Nu har jag dock redan gjort två hål i tak, så kan lika gärna hänga en av väggarna, så tänkte förankra i vägg och sedan använda dubbelhäftande tejp ( http://www.clasohlson.com/se/Dubbelhäftande-monteringstejp-Spegel-Tesa/34-3980 ) på golvregeln, skulle det fungera i längden?

Listerna verkar tyvärr fastlimmade av något slag och vill inte riktigt ändra i de, sågar hellre så att reglerna passar listerna.
 
Redigerat:
Just tyngden av en hängande dörr orsakar en seriös dragkraft på en vägg, så därför tror jag att det är bra att fästa in väggen - gärna i taket rakt ovanför dörren. I övrigt ska det inte vara så mycket sidokrafter på en vägg men jag hade ändå velat ha infästningar - någon kan ju ramla in i väggen, köra in en möbel i den osv.

Vad har du för tak? Om det är ett betongtak så kan du laga hålen senare utan att det syns bara du har färg i samma nyans. Min lagning efter det här lilla missödet syns inte alls. Då spacklade jag igen hålet och målade med samma färg som jag tidigare målat taket med.
 
  • Gilla
headmaster200
  • Laddar…
Ojdå, det var ett rejält hål :p

Ja det är betongtak. Helt sant som du säger med att bara att spackla igen o måla om :)
Blir att förankra i taket endast + din idé med att banka in träkilar i reglar mellan golv o tak så man får press. Det borde räcka hoppas jag?

Är nyfiken, gör gipsväggarna någonting i ekvationen när det kommer till dragkraft? De ska ju trots allt hänga ca 2 mm ovanför golv på väggen. Så de borde väll dra lite i den riktningen man hänger de på, eller jämnas det ut av motsvarande sida av gipsväggar?
 
Din nya innervägg ska väl stå på befintligt golv? Isåfall är inte gipsskivorna på den nya väggen vara något större problem, det blir ju bara en nedåtriktad kraft.

Gipsskivor är rätt starka. Du kan hänga upp rätt tunga saker med expander på en gipsvägg. Så om du sätter några gipsexpander i de befintliga väggarna, byter ut maskinskruvarna mot längre skruvar med samma dimension och sedan fäster de stående reglarna som står närmast de vanliga väggarna med längre maskinskruv + bricka genom borrade hål i reglarna in i expanderna så borde väggen stå mycket stadigare.

Din hyresvärd borde inte klaga, att sätta gipsexpander i väggar faller inom normal åverkan.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Jadå det står på befintligt golv.

Förlåt men förstår inte riktigt beskrivningen som du gav mig ang expandrar, just nu tänkte jag ha 8 x 100 mm plastplugg för att fästa träregel i tak. Du menar att jag skulle byta ut de mot expandrar?
Jag rör helst inte sidoväggarna heller nämligen, då de har en typ "kornig" tapet och om man har hål över så kommer det synas tydligt att det är en kal fläck där.

Förresten ( nyfiken igen ), om man använder expanders på väggarna vid montering, blir det inte svårt att få ut de då? De ska väll expandera inuti väggen?
 
Redigerat:
Hade liknande lösning i en lägenhet, dock med bulten upp mot taket.
Här mot golvet... http://www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html

Hålet upp-/nedtill döljs med vanlig tak-/golvlist.

All el drog man lätt ovanför modulen, i länkad version nedanför. Sen rör till uttag och kontakter i varje modul.

Torde inte vara så svårt att göra sådana moduler själv.

Den variant jag hade, hade spont och not på långsidorna så att de låste varandra.

Hade inga problem med att ha innerdörrar i sådana moduler, tibro har också sådana lösningar.
 
Inte för att det är något svar på din fråga, men vad bygger du för något med en 55 kg tung dörr inne i en hyresrätt? Panic room?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.