Göran.W
Hej har en fundering på om Uppsägningen av ett hyresavtal gått rätt till.
En jag känner hyr ett hus där hennes killa sagt upp hyresavtalet bakom hennes rygg och värden har godkänt det trots hon inte skrivit på uppsägningen när hon med står på kontraktet.
Måste inte båda skriva på för det ska vara en giltig uppsägning.

Nu sitter hon i den sitsen att hon måste flytta på söndag och har ingenstans att ta vägen med sina barn eller saker och huset ska vara städat då med vilket hon så klart inte hinner.

Rent juridiskt måste hon flytta eller ens städa iom hon inte skrivit på uppsägningen.

Hittar inget lämpligt lagrum och hoppas på att någon här har lite koll på paragraferna som gäller.
 
D09
Kollat med hyresgästföreningen ?
 
Göran.W skrev:
Hej har en fundering på om Uppsägningen av ett hyresavtal gått rätt till.
En jag känner hyr ett hus där hennes killa sagt upp hyresavtalet bakom hennes rygg och värden har godkänt det trots hon inte skrivit på uppsägningen när hon med står på kontraktet.
Måste inte båda skriva på för det ska vara en giltig uppsägning.

Nu sitter hon i den sitsen att hon måste flytta på söndag och har ingenstans att ta vägen med sina barn eller saker och huset ska vara städat då med vilket hon så klart inte hinner.

Rent juridiskt måste hon flytta eller ens städa iom hon inte skrivit på uppsägningen.

Hittar inget lämpligt lagrum och hoppas på att någon här har lite koll på paragraferna som gäller.
Det beror på vad som står i hyresavtalet. Vill inte hyresvärden enbart hyra ut till den du känner?

//Anders
 
Göran.W
Jag vet faktiskt inte vad där står för det hela kom ju så plötsligt.
Klart är iaf att hon kommer flytta på söndag men vart är frågan för hon har ingenstans att ta vägen.
Att hon skulle hyra huset kom aldrig på tal iom hon inte viste om uppsägningen och nu är det uthyrt till from den 1;a juli till någon annan vad jag förstått.
Men städa kommer hon aldrig hinna pga situationen i sig så frågan är måste hon städa när hon inte skrivit på uppsägningen.
Det kommer bli lite panik på söndag om man så säger.
 
Men hur fungerar det förhållandet? Om hennes kille säger upp kontraktet, har han då ingen plan hur de ska fortsätta bo? Eller är det någon hämnd i en separation? Och barn inblandat.

Protte
 
Göran.W
Hon blev arbetslös och då dög hon tydligen inte mer för den enda inkomsten hon hade var barnbidraget till 1 barn iom hon inte var med facket.
Det sjuka är att dom kunnat få socialbidrag men han vägrade lämna ut sina inkomstupgifter utan sänkte deras ekonomi helt istället så det inte fanns mat på bordet.
Av samma anledning fick dom inte bostadsbidrag heller.
När jag räknade lite löst på det borde dom kunnat få runt 6000 kr i bidrag om hans inkomst var normal.
Nu har hon fått nytt jobb och nu ångrar han att han sa upp huset.
Inte mycket kärlek där från hans sida precis.
Vissa mognar långsammare än andra om man så säger.
Dom har separerat 2 ggr innan och förra gången varnade jag henne väldigt bestämt för att försöka igen för han uppvisat ett sånt beteende som är långt ifrån ok om man älskar någon.
Att man glider ifrån varandra och försöker igen är ok men han har inte visat att han älskar henne på ett normalt sätt om man så säger.
Trist jag fick rätt men jag hoppas verkligen att hon inser nu att hon bara är någon bra att ha pryl i hans ögon för hon förtjänar bättre.
Hans beteende är vidrigt.
Dom har som tur är inga gemensamma barn.
Jag hoppas det går bra för henne på söndag.
Jag har iaf erbjudit henne tillfällig bostad och flytthjälp om det behövs.
Mer kan inte jag göra förutom att bara finnas.
 
Ja den karsloken kan hon gott klara sig utan.
Hoppas du kan ge henne den hjälp hon behöver, var en god medmänniska.
Jag (vi) har också ett liknande "projekt" med en tjej som behandlats illa.

Protte
 
Göran.W
Jag har känt henne i evigheter och är väl en av dom få hon verkligen litar på och då är det självklart att man gör vad man kan för henne.
Hon vet jag har tillgång till bil och ett större släp och har tid på söndag om det behövs.
Bara den vetskapen gör det lättare för henne att ta sig igenom det när hon vet hon har en liv lina i värsta fall.
Ja nog är sånt här ett "projekt" för dom tenderar att stanna kvar trots dom borde se det hopplösa i situationen.
Dom har ingen framtid varken med eller utan pengar och det hoppas jag verkligen hon inser det nu.
I hennes fall är gräset grönare på andra sidan.
 
Men är det fastslaget att hon måste flytta? Det verkar allt annat än klart att den uppsägningen är OK. Det kan räcka med att lämna in en överklagan till hyresnämnden för få stopp på det. Att hyresvärden har hyrt ut till någon annan är hyresvärdens problem.

Iom. att det gäller en villa så är det troligen inte omöjligt för hyresvärden att säga upp henne senare, men det ger ju en frist.
 
Sakfrågan regleras i JB 12:47. Jag är ingen expert på bostadshyresrätt, och man skulle nog behöva veta mer om sakförhållandena för att kunna göra en korrekt bedömning. Men "grundläget" är att hon i ett sådant här fall har rätt att få överta hyresrätten. I så fall bör hon på något sätt agera "juridiskt" m h a jurist gentemot hyresvärden och inte avflytta på söndag.
Som vanligt gäller att detta måste analyseras av professionell jurist. Förslagsvis kontaktar hon skyndsamt hyresgästföreningen.
 
Göran.W
Det verkar som hon vill flytta nu oavsett vilken men hon är rätt uppriven av allt och det finns väl en del tråkiga minnen i huset med antagligen.
Det är lite svårt att nå fram till henne just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.