I artikelserien ”Månadens prefab” låter vi byggnadsingenjör Charlotte Andersson granska Sveriges mest sålda hus utifrån presentationen av huset som man gör på sin hemsida. Vad är det du som kund ska tänka på ifall du funderar på att titta närmare på och kanske bygga det här huset?

Den här månaden har Charlotte tittat på den hustillverkare som sålde fjärde flest hus 2012, Myresjöhus, och deras mest sålda modell Smart 150.

Läs artikeln

Skriv en kommentar :)



MikaelL 22 juni 2013 11:30

Ett trevligt initiativ att jämföra populära husmodeller från olika tillverkare.
Men om man bara går på hemsideinfo så blir det lätt lite grunt och dessutom svårjämförbart.
Ganska tydligt vid denna koll på Myresjöhus.
Det hade snäppt upp en rejäl nivå om Charlotte t.ex. hade sammanställt en generell frågelista med frågor som hon tycker är relevanta för ett husbygge (och frågor som hon i kraft av sin profession kan se som relevanta) och sen ringt varje hustillverkare och intervjuat och frågat.
Då hade också saker som "zickzack-väggar" kunnat dryftats.
Jag tycker detta är bra, men ser också att det kunnat bli bättre. :)


joakim igår 19:21

Håller med om att det mer info skulle kunna komma fram om man ringde upp någon av säljarna eller bygg-gubbarna.
vi bygger själva med Myresjöhus nu, dock ett Villa växa. Vi slogs av den höga grundstandarden som verkar råda rätt igenom sortimentet och hur lätt det var att vara flexibel i sina tillval. Våra vänner bygger ett exakt likadant hus, men tack vare breda tillägsval så kommer husen inte ens likna varandra i slutändan.
Resning och fuktskydd etablerades snabbt och proffsigt under samma dag (12 timmars arbetsdag för snickarna) Dom var bra förberedda för ev regnskurar.
Sammanfattat halvvägs in i bygget är vi nöjda. hoppas vi kommer vara det i slutändan också


Maria idag 09:06

Sådan information som energibehovet är tämligen oanvändbart om man inte samtidigt får information om vilken uppvärmningslösning som finns. Man kan lätt ta fram ytterligare information. Ni får betala Charlotte för djupare analyser för detta var en samling fakta helt utan värde!



 
Tycker inte om att vara negativ då tanken med denna artikelserie är god.
Men, utförandet lämnar otroligt mycket att önska. Artikeln är ju så lättviktig och tunn på information så att den saknar allt av värde. Inget i den är ju någonting som jag inte kan hitta själv på 3 minuters skumläsning av tillverkarens hemsida. 30 - 50 % av textmassan i varje artikel är klipp och klistra mellan dom olika husen.
Ställ dom tuffa frågorna, leta rätt på svaren! Bidra med något nytt! Konsumentupplys oss!
I stället för den här meningen från den senaste artikeln "En tydligare, teknisk information hade varit önskvärd istället för en massa övergripande textmassa med lite substans." Det är ju EXAKT det ni själva gör i artikeln! Herregud det är ju en byggnadsingenjör som recenserar, inte Blondinb...a på hennes blogg om 5 år när hon ska köpa hus för första gången! Vi hoppas ju att ni ska fylla ut kunskapsluckorna inte recensera deras brist på information på hemsidan.
Jag antar att jag bara är såå besviken över hur denna artikelserie har blivit, jag hade högre förväntningar eftersom jag verkligen gillar Byggahus.se och ser den missade potentialen i detta projektet.

Ledsen om jag trampade för hårt på era tår, men jag gör det för jag bryr mig.

Mvh
Andreas
 
Ett exempel på i mitt tycke mycket bra journalistik är Jörgen Städje han skriver mest om teknik men på ett lysande sätt. Väldigt djuplodande men lättläst och underhållande. Ett exempel: http://www.idg.se/2.1085/1.339258/att-kora-anglok-i-bergslagen-i?ref=bjn240

Poängen är att han faktiskt verkar intresserad vad det han skriver om och han tar reda på fakta.

Mvh
Andreas
 
Hej!

Jag läser själv väldigt mycket både från Jörgen Städje och andra journalister, och måste instämma med föregående talare, att denna s.k. artikel känns som om den var skriven i ett hastverk, där man har tagit föregående månads artikel, och bytt ut vissa saker, men behållit vissa meningar exakta. Nu vet jag inte exakt under vilka föresättningar dessa artiklar skrivs, men maken till oengagerad text får man leta efter. Och som flera säger, den information man återfinner i artikeln går lätt att ta reda på genom att surfa runt några minuter, denna månaden var innehållet dessutom ovanligt tunt om man jämför med föregående månader. Som potentiell husköpare ger den ingenting... tyvärr.

Bra idé men sluta upp med klippa/klistra-journalistiken och gör istället en djupgående engagerad analys. Här var det mest en samling av textstycken utan någon röd tråd emellan, som mest verkade vara ihoprafsad på 5 röda...

Vill inte vara onödigt negativ eller röra upp känslor, men som engagerad byggahusare måste jag hojta till när det inte blev bra.

vänligen
S
 
Kan vi inte hjälpa till med frågelistan? Tyvärr är denna artikel väldigt, väldigt tunn och helt utan värde för den som är i husbyggartankar.

Saker som jag själv önskar att jag haft mer info om då vi byggde:
1. Golvvärme övervåning (Myresjöhus avråder från det)
2. Taksystemet! Myresjöhus har ett eget system som är alldeles utmärkt på många sätt men ställer väldigt stora krav på den som monterar det för att det skall fungera som tänkt. Vi har lärt oss den hårda vägen att alla inte är lika skickliga i sitt ämbete.
3. Vad är takhöjden? Hos vissa husföretag så är fullhöjd 240cm och hos andra 250. Förhöjd takhöjd går att få hos vissa men inte hos alla.
4. Energiberäkningen. Utan att få information om vilket uppvärmningssystem som avses så är den helt meningslös. Standard hos Myresjöhus brukar nog vara en förfärlig NIBE frånluftsvärmepump. Något annat påverkar priset...
5. Vilken köksleverantör har man och vilket avdrag får man om man väljer bort köket eller väljer till en annan lösning. (Ingen normal familj klarar sig normalt med standardvalet av kök)
6. Grundmålat betyder olika saker hos olika leverantörer. Vi kan dock nöjt konstatera att vårt hus verkligen är grundmålat. Något som grannens inte är (hans leverantör leverar transportgrundat men kallar det grundat).
7. Leveranstider (hur många leveranser) och möjligheter att flytta på dessa.

osv, osv, osv,

Sen tycker jag inte alls att det per definition är bäst att teckna alla entreprenader samtidigt vid en delad entreprenad. Det kan finnas klara vinster att sprida ut det och ta vissa delar på rent löpande. Men det beror ju såklart på hur mycket man själv är engagerad/kunnig/villig att lära sig.
 
Jag tar åt mig av kritiken och kan inte annat än att hålla med. Det här upplägget med månadens prefab har inte blivit särskilt lyckat.

Speciellt denna sista artikel om Myresjöhus eftersom de inte har svarat på våra frågor. I slutet av de andra "Månadens prefab" har jag sammanställt frågor från Charlotte som företaget har besvarat. När det inte finns med blir ju den här ännu tunnare. Svårt att få info från Myresjöhus kan jag säga, hoppas att kunderna inte har samma upplevelse.

Jag tycker att din idé mariatherese är strålande. Om vi hjälps åt att skapa en frågelista så skulle jag sedan kunna ta den till varje husleverantör och göra en artikel om varje baserat på det.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Svarar de inte på frågor blir det ju inte så mycket bättre oavsett hur bra frågelistan blir... :confused: Framgick det av artikeln?
Kanske är man inte intresserad av att bli jämförd? Jag tror koncernten tillsammans med Smålandsvillan ser sig själva som marknadsledande.
 
Nästan ännu mer intressant vore ju att vända på sättet ni skriver artikeln. Utgå från byggahus forums input först och sen be husföretagen kommentera forumets erfarenheter, dvs välj ut ett antal prefab-hus, be forummedlemmar som byggt dessa svara på frågor i en tråd och skriv sedan en artikel om det. Tror man skulle få en mycket mer nyanserad bild då.
Jag själv bygger förvisso lösvirke nu, men i jakten på hus har jag säkert skaffat offerter från ett tjugotal husmodeller och i dessa besvarar ju samtliga tekniska frågor. Det som går att utläsa där är helt objektiv fakta som man lätt kan få tillgång till. Kan man dessutom lägga till folks erfarenheter från ett riktigt bygge så blir det intressant på riktigt.
 
Tror inte att man gillar att vi publicerade insamlingen för att hjälpa de med enstegstätade fasader i rättegången mot Myresjöhus och att de vill bojkotta oss, kanske. De andra företagen som medverkat har varit supersnabba med att svara.
 
  • Gilla
blizzet
  • Laddar…
Rafael Ospino
I Almedalen hade försäkringsbolaget Gar-Bo samlat till debatt med några av landets mest kunniga inom området hållbart byggande. Frågan som ställdes var "Är passivhus bra nog för att byggas?"
Nu kom diskussionen att handla om fel på nybyggda hus i största allmänhet. Och ingen av de kunniga kunde heller svara på hur man skulle undvika dem i framtiden.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...attning-av-seminarium-i-almedalen-2013-889244

Det är illa nog att inte ens vanliga hus för närvarande verkar vara hållbara nog.
I rapporten "Mikroorganismer i problemhus" skriver författarna: "Det kan knappast vara ekonomiskt försvarbart att riva ner och bygga om väggarna två gånger innan garantitiden går ut. Flera exempel finns såsom skandalen i Hammarby Sjöstad, Bo 01 i Malmö, Annebergs sjukhem m.fl. som uppmärksammats i massmedia och det ar sannolikt inte de sista skadorna i denna byggnadsdel."
På småhussidan är det inte stort mycket mycket bättre, där väntar 34 småhusägare på prövningstillstånd i HD för att de slutgiltigt skall ta ställning i ansvarsfrågan rörande deras ruttnande fasader.
Många befarar att dessa problem kan bli än värre med de isoleringsmängder svenska passivhusvänner förespråkar.
Det allra märkligaste i sammanhanget är att det mig veterligt inte ens finns några verifierade passivhus i Sverige!
I denna artikel i "Ny Teknik" framgår hur ett passivhusprojekt i Stockholm landat på en energianvändning som ligger 250 % över den projekterade
http://www.nyteknik.se/tidningen/article3626985.ece

Detta trots att det alltså i detta fallet var en förmodat professionell byggherre.
Professionaliteten visar sig åtminstone genom att de uppenbarligen inser att det inte är värt ta fajten med byggbolaget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.