Jag ska dra fram diskmaskinen för att se om nått filter geggat igen, men får inte fram den. Den rör sig inte det minsta, den sitter som berget.
Däremot går den en skruv som är lika lång som diskmaskinen är djup från fronten och in i ena benet bak (ser det ut som). Kan denna vara till för att lossa nånting?

Om ni nu förstår min beskrivning.

Mvh Erik
 
Den långa skruven är förmodligen för att justera höjden på bakre fötterna/hjulen.

Har du tagit bort skruvarna i framkant, brukar sitta två st. i överkant längst fram in i bänkskivan. Du kan även behöva släppa skruva in fötter/hjul om den som installerade skruvade upp maskinen så att den är fastklämd mellan golv och bänkskiva.

EDIT: alla filter borde du komma åt inifrån maskinen ...
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Tack, problemet är att den inte verkar tömma ordentligt, och jag har kört ner fingret i utloppshålet i själva maskinen, men känner inget stop. Tänkte dra ut den och se om det det syns bättre när jag fått ut den. Är inte superhändig så jag kommer nog bara göra det som ser enkelt ut.

Jag vågade inte skruva på några ben, tänkte att måste stå i våg eller nått. Men vid närmare eftertanke ska det nog inte vara nån fara.
 
A
Är du inte beredd att skruva på fötterna kanske du heller inte skall ta fram maskinen.
annars är det bara att hålla reda på hur många varv du tar per fot.
det enda du kan se bakom maskinen är om någon slang är klämd.
titta snarare i anslutningen till vattenlåset under diskbänken.
 
För att dra ut maskinen, skruva ner de främre fötterna och skruva sedan den långa skruven så att baken sänks och maskinen kommer i våg. Sen kan du nog dra ut den. Men jag tror inte att du ska behöva dra ut maskinen för att fixa problem med dålig tömning. Börja med att rensa alla filter du kan i maskinen, kolla i manualen hur man ska göra. Gör rent vattenlåset i vasken och kör en laddning kaustiksoda för att säkerställa bra frånrinning i avloppet. Du kan också köra en diskmaskinsrengöring (brukar finnas på affärn).

Funkar inte det så hade jag ringt reparatören, då kan det vara något annat problem än att rören är igenfettade. Du kanske kan byta avloppsslangen på maskinen?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
A
för att byta avloppslang bör man vara väldigt intresserad av att skruva ner åtskilliga delar av maskinen

men på tal om maskin
vad är det för fabrikat och modell

hur mycket eller lite tömmer den eller inte alls?
 
Har du kollat i avloppsanslutningen, alltså där maskinens avlopssslang är inkopplad på ditt avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.