Hej!

Tog ned gamla spånskivor från plankväggarna i mitt nyköpta hus från 1953 för att sätta upp gips istället.
Mot plankväggen satt någon form av papper som blev skadat och antagligen behöver ersättas.
Tar tacksamt emot tips på val av nytt material, är mest noga med att stänga in fukt. Fasaden är av tegel o det verkar ligga någon form av isoleringsull mellan plank o fasad.

Med vänlig hälsning, Hannes
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet, HannesG!

Fanns det verkligen fuktskydd 1953?

Jag undrar om det inte bara var någon form av vindskyddspapp.

Färg på pappen?
hur är väggen uppbyggd, och var satt pappen?
 
Hej o tack för svar.

Det är någon form av svart papper som sitter spikat på insidan av planket, o du har nog helt rätt i att det inte har någon fuktskyddande funktion. Vet inte exakt hur väggen är uppbyggd, men efter plank följer någon ull o sedan tegel.
Huset är torrt o fint rakt igenom, så mitt mål är egentligen att hitta 2013 års morsvarighet till detta pappersmaterial. Hade inte tänkt ändra på konstruktionen från början, utan bara ordna bättre underlag för tapetsering...
 
Då är det troligen förhydningspapp.
"Förhydningspapp är asfaltbelagd filt eller lumppapp. Den är ånggenomsläpplig, ej diffusionstät. Förhydningspapp används vanligen som vindtätning eller för att separera olika byggmaterial från varandra i samband med renovering av byggnader."
Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Förhydningspapp

Att bara sätta gips på insidan vägg fyller nog samma funktion som pappen.

Och grattis till ett "torrt o fint" hus!
Får man fråga var i Halland det ligger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.