Hjälpte min bror att beskära ett träd som växer för yvigt bakom deras friggebod.

Enligt grannen är detta träd bara 20 år gammalt, han visade oxå bilder på samma friggebod, där det endast stod en buske där de 3-4 kraftiga stammarna idag står. Och friggeboden är tydligen inte så gammal.

Nu undrar jag vad denna snabbväxare är för art (den grövsta stammen är nog väl 25 cm i diameter). Får inte ihop det, trots googling på trädarter idag. Den delade stammen med barken tycker jag ser pilaktig ut, men då stämmer inte löven.

Bifogar 3 bilder på trädet. Den sista ser man löven hyfsat på (jämna kanter, elliptiskt, en liten spets).

Vad tror ni ?

IMG_0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det är sälg.
 
Håller med Avemo det ät troligen sälg

Sälg och pil hör till samma växtfamilj och delar det latinska förnamnet salix

225px-Cleaned-Illustration_Salix_caprea.jpg
 
...och "salix" betyder fritt översatt till svenska "växer som satan bara det finns vatten".
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Bladen ser spot-on ut. Vad gäller knopparna/videt så har det nog redan hänt - inget sådant fanns på trädet nu - men det hör väl våren till.

Börjar känna mig övertygad. Snygg illustration !
 
Är det inte ett karakteristiskt hackspetthål man ser på andra bilden också? Hackspettarna är bara en av många djurarter som uppskattar sälg mycket. Ett väldigt viktigt träd i naturen, som vissa ser som ett skräpträd. Men de vet inte vad de pratar om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.