Jag gjorde 2B för 2.5år sen. Tog över lånen rakt av och med hjälp av banken fixade vi papper som var korrekta.
Huset var då nyrenoverat i grova drag, groventre, lister, lite måla och värmesystem fanns kvar. Fick en värdering som låg nära vad lånen var och det blev basen för att jag tog över allt rakt av.

Sålde precis huset för att flytta till huvudstaden och resultatet var att jag fixade till huset till 95%, måla utomhus kvarstod. Med bostadsmarknadens utveckling sista åren i den delen av skåne där jag bodde så gick jag ca 75' back på sista raden. Lånen gick att lösa, men Investerade pengar på altan, trädgård och sånt gick inte att få extra i försäljningen. Har inte räknat på arbetsinsatsen då.
Vid tiden för vårt bryt så skulle vi gårr ca 40' back per person enligt mäklaren om vi sålt då.
Så ekonomiskt tjänade jag inget, var mer upplåst och det tog mig strax över 6mån att förverkliga en försäljning när det blev dags nu.

Idag så hade jag med sista 2.5årens erfarenhet hellre sagt att vi skulle dela på allt och sälja huset då. Brytet var inte ömsedisigt just då, utan det är en sak jag insett senare att det var till det bästa. Det finns en känslomässig koppling i huset till tidigare förhållanden, och tjejen i förhållandet som jag hade efter det brytet var inte pigg på att flytta in i huset. Mycket för att det var inte henns, utan skulle alltid finnas i bakhuvudet att det var en annan tjej som jag diskuterat design med under renoveringen. Vissa personer kanske ser förbi det och målar om lite,byter möbler så känns det inte på det sätter. Men det är en grej att beakta hur framtiden kan påverkas.
Idag bor jag i lgh, har grejer att fixa där med, men det känns väldigt bra att ha börjat på nytt själv, och inte ha arvet kvar. Även om jag verkligen saknar fördelarna med egen villa.

Beroende på åldern på ditt barn så är en flytt till annat boende i höst kanske bättre att göra. Mår du bättre av att inte stå kvar på samma ställe så kommer även ditt barn må bättre. sålänge skola och kompisar fortfarande fungerar på samma sätt så är en flytt nog inte lika traumatisk som att behöva ha föräldrar som bråkar och inte kan med varandra.
 
Redigerat:
A
Ett tips från mig är att tänka långsiktigt. Det är så lätt att man gör tillfälliga lösningar men sen måste man riva upp allt igen och då blir det massa tjafs om vad man egentligen kom överens om.

Hade ni inte haft barn hade jag absolut föreslagit alt 1. Nu måste ni bägge tänka på er dotter och på att hon också kan känna att det är en hållbar lösning ni kommer fram till. Även om dottern n u trivs på Dagis tycker jag ni ska tänka på om skolan i området är bra, finns det fritidsintressen även när hon blir tonåring, finns det bra gymnasium i närheten och finns det sommarjobb för ungdomar mm. Mitt tips är att ni bägge prata igen om det där ordentlig. Det är mycket lättare att få nya kompisar ju yngre barnet barnet är och det kan vara rejält tufft att byta skola som tonåring. Så tänk långsiktigt.

Förslag 2B är ok om det är ok för banken men tänk på att även du antagligen kommer att träffa någon ny så småningom och att den personen kanske inte alls är sugen på att bo i samma hus som din tidigare sambo. Det kan ibland kännas jobbigt att bo bland minnen som påminner om en relation som inte höll osv. Det kan bli svårare frö dottern att acceptera en styvmamma om hon lixom ska ta över mamma rollen i samma hus som dotterns mamma satt sin prägel på.

Mitt tips är nog faktisk absolut alternativ 1. och att ni bägge startar på nytt i nya boenden i närheten av varandra helst i samma område ni bor i nu så att dottern kan gå kvar på dagis.

MMR skrev:
Tyvärr så är en separation oundviklig och jag skulle behöva bolla lite funderingar. När det gäller huset så finns det egentligen bara två alternativ, men kan finnas några varianter kanske.


Lite bakgrund är att båda äger lika stor del och har gått in med gemensamma tillgångar och betalt lika mycket under tiden vi bott i huset, inget konstigt där. Huset är förhoppningsvis värt lite mer idag, kanske 5-600' över nuvarande belåning om man får vara svagt optimistisk. Vi är i mångt och mycket överens och ingen slåss för sin sak här utan vi vill lösa det på bästa sätt.


1) Sälja huset och båda flyttar. Detta är det enklaste såklart, men jag känner mig egentilgen inte helt beredd att flytta, jag trivs bra och vår dotter har dagis och en hel del kompisar i området. Sen har vi en del renovering kvar, ex. tvättstugan är i rivningsfasen och jag anser att om denna + en del andra småsaker fixas, så blir huset dels enklare att sälja och värdet ökar nog också en del. Men det blir upp till mig att få det gjort och det blir min tid som går åt till detta vilket leder oss till alternativ 2


2) Jag bor kvar i huset och...
A) jag tar alla kostnader, underhåll och räntor men min före detta står kvar på halva huset och lånet. Ett kortsiktigt alternativ som antagligen bara fungerar till den dag hon plötsligt vill köpa något annat. Då vill hon slippa det nuvarande lånet och vill såklart få loss en eventuell vinst. Som delägare kan hon ju tvinga fram en försäljning, så rent legalt så tar hon nog ingen direkt risk här eller? En fråga här är också hur ni anser man gör med en eventuell vinstdelning? Jag kan ju anse att jag från denna dag är berättigad till en större del av vinsten pga att jag nu står för alla kostnader, samt investerar tid i renoveringen. En dagsaktuell värdering borde ligga till grund för hennes del? Håller ni med? Skatteavdraget på inbetalda räntor kommer ju henne till godo på deklerationen eftersom vi inte sambeskattas, kan man lösa det eller jag kommer behöva kräva henne på de pengarna?
B) jag tar över lånen rakt av och kompenserar min sambo för den eventuella vinst som vi har idag borträknat skatt, mäklararvode etc. Banken kanske inte är sugna på att jag tar över hela lånebeloppet + att jag lägger på ytterligare 200' för att kompensera henne, men det får jag ju ta med dom. Hur fungerar det egentligen vid ett övertag på ett sådant sätt? Räknas det på något sätt som försäljning så att man drabbas av lagfartskostnader eller annat krångel?


Vad säger den samlade erfarenheten? Har jag missat något eller tänkt fel, har vi några andra alternativ?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.