Hejsan.

Vi har precis lagt ny matta/tapet i badrummet och hade planer på att sätta upp nya duschdörrar.
Dock så var det en rundad murad klack mot golv/tak och denna verkar ställa till det för oss.

Eftersom duschdörrarna även ska vila mot golvet så går inte detta pga klacken.
Hur löser man detta på smidigast sätt?

Alt1. Stadga upp under cylindern går ju men då kommer dörrarna högre upp.

Alt2. Bygga ut en bit från väggen, men hur kommer detta se ut?

Några andra ideer?
 
  • 525682_10152210969770484_116067966_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen beställer du en smal glas skiva och fäster mot väggen och sätter sen dörren en bit ut. Det borde räcka med silikon mot väggen för att hålla den smala glasskivan på plats och den lär inte kosta många hundralappar...
Annars skulle jag slipa av så mycket som möjligt av hörnet och sen får du höja upp den så mycket som det behövs.

Mvh,
Anders
 
Hur stor radie har du på böjen? Ser ut att vara runt 5cm?
En utbyggnad av aluprofil är nog lättast/billigast.
 
Ja det är ett par centimeter det handlar om.
Lutar åt att lägga något under som jag skruvar fast bara så den får lite stöd.
 
Satte upp allt och lurar man ut profilen lite så landar man med en ytterst liten glipa.
Får nog bli så här så att inte duschdörrarna kommer för högt.
Blir rätt ok ändå.
59439_10152217828705484_906870299_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan dra ut den ytterligare om du vill, lägg bara silikon i profilen för att "fylla upp" så blir det stadigt ändå.

//Anders
 
Tänk på att den foten inte håller för dörrens vikt, den är bara ett stöd och gångjärn
 
Runda av profilens hörn så blir det bättre passform innan du skruvar den på väggen.
 
Nej corre det vet jag, Måste stadga upp med något under då hela vikten kommer där på.
Det har jag inte missat. ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det tog mig bara 8 månader att få under ett stöd. Har under denna tiden inte haft nånting där under och duschdörrarna har stabilt hängt på plats.

Dock kände jag idag att nu måste man åtgärda detta och får något under så inte allt brakar ner. :x

Sagt och gjort så köpte jag mig ett dörrstopp
542-363.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen måttade jag detta och skar till, lyfte duschdörrarna med en kofot för att få lite tryck på bitarna jag stoppade under.
Reslutatet blev så här:
1045198_10152955670440484_2078645707_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är väl inte korrekt enligt några byggstandarder. Men dörren har nu stöd och kollar man uppifrån så ser det helt original ut.

Detta kanske hjälper nån med samma problem. (y)
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Standard eller inte, det funkar ju och är snyggt gjort! Och kostade väl bara några korvören.

Men vem har byggt med denna märkliga anslutning mellan golv och vägg?


Tur i alla fall att du inte försökte sätta kakel :D
 
Tätskiktet ser inte ut att må så bra.
 
KnockOnWood: Det var en klack/böj som dom lagt dit från början. Missade att bila bort denna när vi flyttade avloppet och när väl tapeten skulle på plats så var det försent. Är dock inget som jag stör mig på nu i efterhand. ;)

Morten Alper: Inget fel på tätskiktet. Matta både på golv och vägg så det är tätt och fint.
 
Med facit på hand så skulle ju precis som du själv skrev denna klacken bilats bort från början men det fungerar ju bra ändå. :)
 
T
Morten Alper skrev:
Tätskiktet ser inte ut att må så bra.

Hur menar du nu?

Det är ju plastmatta på väggar och golv..........
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.