Hallå! är det någon på detta forum som känner till något smidigt ritprogram för macanvändare, för att göra hela planritningar eller kök eller badrum, Ikeas köksplanerare verkar bra men inte på min mac tyvärr, skulle vilja ha något enkelt program som man kan ladda ner!
…trött på att flytta väggar och toastolar i layoutprogrammet!
 
Sketchup är riktigt roligt att jobba med. När man väl har kommit in i arbetsgången så går det fort att få bra resultat. Kolla på sketchup.nu, en svensk sida. Där kan du plocka ner en utvärderingsversion. Licensen kostar runt 7500:-.
Dock tycker jag nog att det finns smidigare verktyg för arkitektur. Själv sitter jag helst med AutoCAD + Point Bygg. Men då snackar vi helt andra pengar.

Edit: Sorry! Såg inte att det stod "mac". Vet inte om AutoCAD och Point finns till mac. Vet förövrigt väldigt lite om mac...
 
K
Enkelt att använda också, jag lyckades rita hela mitt hus i SketchUp på dom 8 timmar man får som testperiod. Funkar med OS X. Samt det finns en Viewer som är gratis så man kan skicka sina alster till andra som inte har programmet. Viewern finns tyvärr bara till peesee.
 
Ett annat tips är Cadintosh från Lemke (Graphic Converter-skaparen) som shareware ($32), men jag har ingen aning om hur det är att använda. Laddade just ner det, och fattar precis noll... :p
Fast jag har aldrig pysslat med ett ritprogram tidigare, förmodligen är det lite enklare om man vet vad man håller på med... ;)

Går också att testa gratis. Finns här:
http://www.lemkesoft.de/en/cadintosh.htm
 
Nån annan som testat Cadintosh?

Har Sketchup möbler och köksinredning osv?
(Amerikansk stuk eller någorlunda nordiskt...)

Har dessa program "mac-gränssnitt" - dvs hyffsat intuitivt att lära sig själv om man jobbat på Mac 17 år...

Jag är precis nu på gång att investera i ett ritprogram - så alla synpunkter, råd och dåd mottages tacksamt.
 
Hej svejs och tack för alla tips!

men du Byggare babe, för mig som oxå är macnörd sedan 15 år blev det att ta till gamla hederliga illustrator igen, rita egna köksskåp och så…
efter några timmar med Sketchups demoversion, samt en kopia jag fick av en kompis på CadIntosh gav jag upp, jag lyckades få till 2 streck eller så, någonstans på papperet, ingen aning var, inga x och y -kordinater eller ytmått som jag är van vid???? så mac-gränssnittet är tveksamt!

Lycka till !

MoH
 
Hm! Det där lät ju riktigt tråkigt! :-/

Måste man verkligen kunna "3-dimensionella" (cad)program, med x- och y-axlar för att begripa/klara av att rita planlösning med "djup"??

Jag trodde man först kunde jobba "uppifrån" (att det fanns ett "1-dimensionellt ritläge"), för att rita in planlösningen, och sen ställa dit köksutrustning osv (välja material, mått, lucksort osv) osv osv, och sen trycka på "3d-omvandlingsknappen" 8). Trodde sen man kunde välja från vilken vinkel man vill betrakta sitt verk... Typ gå omkring i planlösningen och välja blickfång... Kunde inte Sweli det?? (men hon hade nog ett pc-program)

Illustrator kommer man långt med, men det blir ju inte riktigt 3d-effekt.
 
Byggare babe!
…precis så som du beskriver skulle jag vilja att det funkade, kanske är det jag som inte fattar de andra programmen???
Jag tog en kort stund till en nödlösning vid ett behov att "gå runt" i köksritningen, ett gammalt mac program Adobe Dimensions,
där gick det precis som du beskriver rita dit kuber uppifrån och sedan betrakta framifrån, bakifrån och från olika vinklar, tyvärr är programmet avsett för något annat så det var problem med färger och en del andra saker.
Hittar du något som funkar skulle det vara kul att veta!!

MoH
 
Har det verkligen gått så lågt utför med mac så att de inte ens har några konkurrenskraftiga program inom ritprogramsområdet längre. OK proffsprogram finns - men då till "proffspriser"

Det är väl bara att hoppas att linux-marknaden kommer igång på riktigt. Då kanske vi snart har proffsiga ritprogram gratis.
 
Och vilka är proffsprogrammen och vilka summor pratar vi om? Man kanske kan kvala in på proffsnivån eftersom jag även skulle ha nytta av programmet i mitt företag.

Vilket rekommenderas?
 
Visst går det, jag ritade först badrum och kök i 2-D sen kunde jag se det i 3-D och vrida och se olika vinklar. ;)
 
Ja men vad var det för program du hade? du hade provat 2 olika va? Och du sitter på pc, inte sant?

(Njut över att det var lääääänge sen nu, njut över att ni trots vissa motgångar ändå ju har flyttat in, njut av det som är faktiskt är GJORT)
 
Jag använde ett PC program (Punch Pro Platinium) som jag köpte via internet från USA., och kunde göra först i 2d alla väggar, tack och inredning. Sen tittade jag på verket i 3D.

Ett problem jag hittade var att t ex köket, därför att programmet är från USA alla skåp var "amerikansk standard" blev inte som jag ville. Men man fick en idé om hur det kunde se ut.

Till programmet ingick ett program för att göra egna skåp men det orkade inte jag. Jag bad istället köksäljaren att göra ritningen ;D

Den slutgiltiga ritningen som vi lämnade till hustillverkaren gjorde vi med MILIMETERPAPPER OCH PENNA!

 
Min svärson köpte SketchUp och det är verkligen lätt att arbeta med.
Det borde finnas för Mac.
 
Kan bara fylla ut med faktan att ArchiCad kostar nätta 53 lakan! Även om företagry skulle kunna betala så är det ju hutlöst.

Har laddat hem ScetchUp, verkar hyffsat lätt att lära i alla fall.

Det finns inte så mycket att välja på för Mac - tyvärr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.