någon som funderat över om det skiljer i kvalite' och livslängd på golvvärmeslangen mellan olika fabrikat?
kan ju vara värt någon hundring x-tra om den håller 10 år längre, fast ingen kan väl svara på hur livslängden är...
 
pellefant skrev:
någon som funderat över om det skiljer i kvalite' och livslängd på golvvärmeslangen mellan olika fabrikat?
kan ju vara värt någon hundring x-tra om den håller 10 år längre, fast ingen kan väl svara på hur livslängden är...
Wirsbo försökte förklara skillnaden mellan deras dyra slang och Silvans billiga slang med att "vi gör nog fler tester på slangen under tillverkligen och det kostar pengar"........ Näe dom hade svårt att motivera skillnaden i pris och var förvånade över att det skilde så väldigt mycket som det faktiskt gör.
 
Njae samma fabrik är det nog inte men så jäkla många pexrörfabriker finns det antagligen inte.....?

För hantverkaren är det ju rätt stora skillnader på tex Wirbsos multipex eller vad den nu heter och silvans fulrör. Med bara en rulle i bilen så blir ju livet lite lättare. Jag har också fått för mig att silvans rör är lite mindre böjliga än Wirsbos - detta påverkar ju dock bara hanterbarheten vid läggning av rören - inte ett problem för den som gör det en gång, eller två...

 
nä men om den håller i 30-40-50 år kan det spela roll!
fast då kanske klinkergolvet hur som helst ska huggas bort...
kanske pga att tätskiktet har torkat sönder....
 
wirsbos slang gick bra att "haka" in i böjhållarna, däremot gick det inte med slangen från tk i en böj, det ville bli ett veck, men det löste sej med en el-böjfjäder och lite lätt värmning av slangen
 
jag hörde att slangen bryts ner av uv-ljuset, så den bör nog inte ligga framme i solen någon längre tid
 
Kinaslangar har ingen kvalitet eller hållbarhet!
mvh rogge
 
och vad heter kinaslangarna/vem säljer dom?
 
Icke Kinaslangar är tex: Wirsbo, LK, Roth, ett "problem" är att även dessa lägger ut viss produktion till Asien med i del fall lägre kvalitet som följd. Kineserna tar tillfället i akt och kopierar allt som kommer i deras väg. Ibland lyckas de att kombinera kvalitet och lågt pris, men vill man ha en säker installation och support tycker jag man vänder sig till de företag som verkar i Sverige sedan länge.
mvh rogge
 
jag har för mej att törefor's slang var från israel om jag inte minns fel...
 
Wirsbo/Uponor lägger inte ut produktion av golvvärmeslang till Asien.
 
Väcker tråden med att jag vill veta om just kvalité och erfarenhet angående de billiga blocket-varianterna och de"kända","dyra" märkena.
Jag ska lägga 4 slingor LK x16 tänkte jag, i 50 kvm gjutet garage golv. Jag vill ju aldrig bryta upp och lägga om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.