Hej!
Mitt elbolag ska byta från luftledningar till nedgrävd kabel i vårat område. I nuläget sitter min mätare ca. 100m från huset på en stolpe i skogen ca. 50m utanför min tomtgräns. Det är luftledning dit och därifrån in till mitt hus. Nu vill de gräva ner kabeln och flytta mätaren till ett fasadskåp på mitt hus. De står givetvis för den kostnaden, men vill att jag ska betala dragningen samt installationen mellan mätaren och in till min central. Kan de verkligen kräva det? Jag har inte bett om någon förändring, utan är nöjd som det är!
Tacksam för svar, hur jag ska bemöta elbolaget!
Hälsningar,
MM
 
Nej dom kan inte begära att du skall stå för kostnader när det är dom som har initsierat ombyggnaden.
 
Jag fick stå för kostnaden av dragning mellan elskåp på fasad och in till min central själv, men det är som bonnen säger, jag hade initierat jobbet. Svår fråga. Känslan är ju att de ska stå för hela kostnaden, men vad juridiken säger behöver du nog en jurist för att reda ut. Har du kollat vad din kostnad skulle bli?
 
vill du inte vara med och betala sätter dom troligen skåpet på sista stolpen och gräver jordkabel dit och låter dig sedan ha kvar luftledning in i huset. Skulle du i ett senare skede vilja ta bort luftledningen in, får du bekosta grävningen över din tomt och flytt av mätarskåpet.
 
Nej, jag har inte kollat någon kostnad ännu. Vill inte ta hit någon elekriker och låta de räkna på jobbet om jag inte är helt säker på att jag ska stå för kostnaden.
Har ännu inte ifrågasatt att jag ska stå för kostnaden. Jag vill ha ordentlig på fötterna innan jag tar den diskusionen med elbolaget. Jag fick informationen via en konsult som elbolaget anlitat, att elbolaget står för kostnaden till mätaren. Sen fick jag stå för resten.
Är det någon som vet vart man kan ringa för denna typen av frågor?
Är tacksam för era svar!
 
Missade att mätaren satt ute vid stolpen, rent generellt är oftast mätarn ägogräns. Mao allt efter mätaren är din anläggning, då låter det inte som ett så dåligt erbjudande om dom står för allt utom stigaren.
 
Det är energimarknadsinspektionen som är dom du skall ringa till för dina frågor
 
En annan aspekt är, mig veterligen, att inte bara att ta ut en elektriker för att göra en installation på matningen - En ändringsanmälan måste skickas till ditt elbolag innan arbetet utförs som skall skrivas under av din elektriker och om jag förstått Fortum rätt (Det kanske bara är fortum) så måste dessa godkänna min elektriker innan han får röra matningen till huset.
Jag har funderat i banorna att lägga ned kabeln när jag väl dränerade om hela huset, men allt krångel med papper fram och tillbaka samt att precis som du beskriver - Jag skulle få ta hela kostnaden då jag valde att initiera jobbet.
Prisförslag från Fortum var en omöjlighet - Dom kunde inte ens ge mig en uppskattning så istället för att chansa och få en faktura som heter duga i brevlåda så valde jag att avstå.
Kan man inte ens ge kunder i närheten av en offert är det lite skrämmande.
Däremot kvarstår jobbet med att flytta matningen lite inne i huset...

Gissel det där som retar gallfeber på mig...
 
Jag vet inte om elbolaget är så pigga på att gräva till min mätare eftersom jorkabeln kommer från motsatt håll. Det innebär i.s.f att de får gräva ytterligare 100m.
Jag kan tänka mig att ha kvar luftledingen in i.s.f. Problemet är bara. Vem får röja för ledningen? Min ledning, annans mark. Marken är statlig och tas om hand av skogsällskapet.
Jag tror inte ändringsanmälan mm. behövs i detta läge. Då skulle de nog ha sagt det.
Ska testa och ringa energimarknadsinspektionen, och se vad de säger.
 
Det är väl så att det som behöver göras på din tomt och hus är din kostnad och själva arbetet med att lägga kabeln och koppla skåpet är det som elbolaget står för antar jag. Skall du vid ett senare tillfälle flytta skåpet istället så blir det nog betydligt mycket dyrare om du får så för kostnaden med ev grävning ,kabel läggning och flytt av skåp som kräver anmälan osv. som redan nämnt. För det är du som är ägare av anläggningen fån och med tomtgräns.
 
Ja, men det är inte jag som vill ha någon förändring. Om jag senare vill göra några förändringar förstår jag självklart att jag får stå för kostnaden.
Frågan är den. Klipper elbolaget kabeln. Är det då inte elbolagets skyldighet att fixa tillbaka strömmen? Hur de löser det bryr jag igentligen inte om. Bara jag har rätt att röja för min tråd på annans mark. Eftersom ingen annan kommer att göra det, för att tråden i.s.f sitter efter mätaren.

Tacksam för era funderingar!
 
Enligt bolaget är jag även ägare av anläggningen utanför min mark, ända från mätaren.
 
Det är en riktigt fin möjlighet du fått att fixa din anläggning tycker jag, börja inte krångla när de möter dig mer än på halva vägen, du har inget att vinna på det. Nu har du möjlighet att få servisen ordnad så långt som till din fasad utan kostnad, där är leveranspunkten och det enda i övrigt som tillhör elbolaget är mätaren som placeras i av dig tillhandahållet skåp.

Om du vill vara sturig kan du säkert få flytta ditt skåp från stolpen och sätta det på väggen, då behöver du bara några meter kabel mellan skåpet och till införingen där luftledningen nu ansluter. Men i mina ögon otroligt dumsnålt att inte sätta ett nytt skåp och ev fixa lite i övrigt med ditt elsystem nu när det är tillfälle. Kostar inte mycket alls och går att hålla till ett minimum om du nu vill eller måste det, frågan är om du vill ha elanslutning öht med din inställning.
 
Lugna er lite nu va! Att TS inte vill ha några kostnader är väl inte så konstigt kan finnas miljarder anledningar som inte vi har att göra mer.
Enkelt svar är att TA har fått ett bra erbjudande, men han måste inte ta det utan då får nätbolaget lösa så att han får ström på ett annat sätt.
 
Att inte ta ett bra erbjudande som detta innebär bara i förlängningen mer problem och fördyring för TS det är min fulla övertygelse. Att man inte vill ha kostnader är kanske inte konstigt, vad vet jag, men att samtidigt vilja ha något och tro sig få det i såna här fall är i mina ögon lite konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.