Jag har beslutsångest. Vilken av ovanstående grästrimmers bör jag välja? Har 300m2 tjock och grovt gräs som behöver slås några gånger per år. Vill ha en maskin som håller och orkar trimma annat än rabbatkanter. Kvalitet som håller några år. Partnern är billig men duger den? Motivera gärna :)
mvh
 
Jag gissar att fs 87 är minsta lämpliga maskin för detta......

Som konstaterats i andra trådar är det svårt att kombinera kanttrimmning och lättare röjning i samma maskin. Cykelstyre är bara jobbigt vid finlir men nästan ett måste vid större jobb.
 
Behöver slå så pass ofta att det blir drygt att hyra. Borde inte någon grästrimmer under 2000kr fixa jobbet? Det är ju bara gräs och lite brännässlor, om man tar det försiktigt? Maskinen lär väl inte gå sönder, tar lite extra tid? Vad tror ni?
 
För ditt behov - röja en större gräsyta - skulle jag satsa på en grästrimmer med rakt riggrör. Böjd rigg fungerar bättre för klippning nära buskar och gräskanter. Husqvarna 122LD är samma maskin som du nämner (122C), men med rak rigg. Jag använder själv en mcculloch T22LS, som är exakt samma som Huskvarna 122LD och den fungerar fint. Motorn är lite trög att komma igång när det är kall. Den vill helt enkelt inte varva men efter någon minut så spinner den på bra. Den osar inga 2 takts avgaser alls.

Jag tillhör också dom som kommit fram till att det finns ingen maskin som kan göra allt jobb. Så jag har även en maskin med böjd rigg. En Collibri 2. Den var jag lite missnöjd med i början pga vibrationer men har med tiden lärt mig att tycka om den. Det fina är ju att den är så lätt och smidig. 3.6 kg finns ingen annan som kan slå. I höstas skaffade jag en röjsåg på rean men den har jag inte kört så mycket med än. En Ryobi 4 takt 430-nåt. Jag har sett att varianten med böjd rigg sålt för 1500 kr på Jula. Det kan absolut vara nåt om du ändå ska satsa på en maskin med böjd rigg.
 
Redigerat:
Husqvarna 122ld är helt klart intressant. Ingår några tillbehör? Har googlat utan framgång. Jag har ingen häcksax så det skulle vara trevligt. Böjd rigg är inget krav, komfort, ljudnivå etc prioriterar jag inte. Trevligt men inte prioriterat.
 
Har en fs 38 och jag är mycket nöjd. Bra drag i den och 300 kvm borde inte vara något problem. Den är väldigt lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.