ImageUploadedByByggahus.se1371899207.715216.jpg

Har problem med idegranar i sommarstugan. De fyra från vänster planerades för 12 år sedan och är tänkta att tjäna som insynsskydd. Problemet är att de växer dåligt och de två i mitten håller på att dö. Vad kan det vara för fel?

Man vill ju att de fyra växer ikapp och kan ansluta till jätten till höger, som stått där i 35 år.

Där de "nya" idegranarna står nu stod tidigare 4 granar som sågades ner. Stubbarna från dessa är kvar. Kan det vara det som hindrar tillväxten?

Alla tips och förslag till hur vi får idegranarna att ta sig mottages tacksamt.
 
Nu vet jag inte om det är just nu dina granar fått problem men denna vinter tog död på mängder av granar/buskar i södra delarna av landet. I Värmland tex så är det bruna tujor precis överallt och för oss dog flertalet buskar. Även enar osv är helt bruna ute i hagarna. Tydligen beror det på att Februari hade varma dagar och väldigt kalla nätter så buskarna drog igång men fick ingen näring och därför torkade.
 
Nej, de har haft problem sedan de planterades i stort sett. Men bra att veta att det varit extra problematiskt för buskar i år!
 
Med tanke på hur gräset ser ut närmast skulle jag gissa på närings-och vätskebrist.
 
Det enda som är värre än att försöka odla något där det växer gran är att försöka odla något där man huggt ner en gran. Jag misstänker att det frigörs giftiga ämnen från rötterna men det verkar inte finnas någon forskning på det. I tillägg består jorden under gran av gamla barr, och de är inte heller nyttiga. Dels försurar de jorden, dels är de helt näringslösa. Lövträd släpper sina löv i ett brådrask på hösten, så de hinner inte ta tillvara all näring och jorden blir fet och näringsrik av förmultnande löv. Granar behåller barren i flera år innan de kasseras och då är allt av värde tillvarataget redan.

Så, jag är helt övertygad om att granarna är orsaken till att idegranarna inte trivs.
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Tack! Precis något sådant vi har misstänkt.

Då behöver vi nog inte fundera mer, utan det är bara att gräva upp subbarna, gräva en jättegrop och lägga dit fin jord ...
 
Nimajneb skrev:
Med tanke på hur gräset ser ut närmast skulle jag gissa på närings-och vätskebrist.
Ja, det stämmer ju också med ovanstående.
 
I
Jag tror de dör för att de är giftiga.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.