Vi har nu planerat vårt nya kök i flera månader och vridit och vänt på olika lösningar. Nu har vi hittat, som vi tycker, den bästa planlösningen som går att få utifrån dom förutsättningar som finns.

http://gormas.webalbum.se/kitchen/1

Men… det ser inte riktigt ut som ett glossigt designerkök, om ni förstår vad jag menar. Vi har nog inte den riktiga känslan för vad som blir snyggast. Så hjälp oss!!! Hur får vi detta att bli ett snyggt kök?
Lite fakta: Golvet är ekparkett. Väggarna är idag målade med kaffe-latte-nyans.
Vi ska ha hel diskbänk (290cm från Franke). Vi har tänkt oss vita luckor, IKEA Ädel, med bänkskiva i oljad ek. Spisen ska vara vit och inte svart som på ritningen. Vi ska ha ett långt matbord med nio stolar i utgångsläge. På halvön har vi tänkt oss en bredare bänkskiva och höga stolar.

Vad ska vi ha för belysning? Vilket kakel/mosaik blir snyggast? Ska vi sätta upp några hyllor, stänger, krokar, tavlor eller liknande? Är det snyggt med vitrinluckor i matsalsdelen? Nåt vi bör ändra? Andra tips för att få detta att bli världens bästa kök?
 
En liten detalj som kanske skulle bli lite bättre är om ni bytte ut det lilla hörn-överskåpet mot ett rakt, alternativt tog bort det och ersatte med öppna hyllor. Sen skulle man kunna tänka sig att ta bort det "ensamma" överskåpet i andra hörnet. Istället kan ni ha öppna, inte så djupa hyllor längs med hela den nu tomma väggen. Brevid och över fönstret.
 
Om du nu är ute efter ett "glossigt designerkök" så skulle jag satsa på:
Rostfria vitvaror.
En snygg vägghängd fläktkupa istället för den infällda.
Uppgradera till den helintegrerade diskmaskinen.
Hur tjock bänkskiva har ni? Ju fetare desto "glossigare"


Skall det vara riktigt "glossigt " skall man kanske välja ngn mer vågad lucka än ädel?
 
Rogerio skrev:
Om du nu är ute efter ett "glossigt designerkök" så skulle jag satsa på:
Rostfria vitvaror.
håller inte med :( rostfritt ger industri/institution känsla. Vitt är alltid snyggt :)
gaia
 
Jag håller med föregående talare om hyllor istället för vissa skåp.

Jag satte upp en sidovägg med Ädelramar och vill bara varna för att det blir VÄLDIGT mycket ramar och streck i köket. Det var i och för sig 6 likadana skåp med 40 cm luckor, men det såg ut som en panel på en Finlandsfärja.

Glossigt designkök, då skulle jag satsa på tvärrandiga (träets ådring), släta luckor.

Och så tycker jag att köket ser instängt ut. Istället för den låga väggen i nederkanten kanske en köksö så man kommer runt på båda sidor ??

Rostfritt är alltid snyggt, men också att man packar in så mycket som möjligt i inbyggnadsskåp så det i princip bara återstår hällen, ugnen och fläkten som synligt rostfritt.
 
Min första spontana reaktion var en känsla av instängdhet. Jag skulle försöka flytta kyl och frys, samt ersätta fläkt +skåp med en fläktkupa av rostfritt. En färgkombination som jag alltid har gillat så är det mörkgrönt (ex kakel, rostfritt, ekluckor samt granitbänk... ger en väldigt "lyxig" känska tycker jag. Vita "vitvaror" tycker jag ser enbart billiga ut (har dem själv).

Huvudsaken är att det finns balans mellan materialvalen. För mycket rostfritt ger en skolköks-känsla medans för lite ser enbart malplacerat ut. Testa er fram!

Den "instängda" känslan kommer nog utav att det i "förgrunden" står för många höga prylar typ kyl och frys.

/Henrik
 
Tack så mycket för alla synpunkter! Tyvärr kan vi inte flytta kyl och frys eftersom vi har fönster på två väggar, så dom står på det enda möjliga stället. Tror jag. Är det nån som har en bättre idé? En hel köksö är inte heller möjlig tyvärr, utrymmet räcker inte. Vi har tänkt oss en riktigt tjock och lyxig ekskiva som blir ungefär lika dyr som alla ikeaskåpen tillsammans... :-/ Kruxet med imkanalen, dvs fläktröret, är att den förmodligen kommer att behöva vinklas, varför vi har valt att bygga in den i överskåpen. Det är ju inte så snyggt med en krök på fläkten. Annars håller jag med om att det hade varit snyggt.
Jag vill citera AnnikaJ:

AnnikaJ skrev:
Jag håller med föregående talare om hyllor istället för vissa skåp.

Jag satte upp en sidovägg med Ädelramar och vill bara varna för att det blir VÄLDIGT mycket ramar och streck i köket. Det var i och för sig 6 likadana skåp med 40 cm luckor, men det såg ut som en panel på en Finlandsfärja.

Glossigt designkök, då skulle jag satsa på tvärrandiga (träets ådring), släta luckor.

Och så tycker jag att köket ser instängt ut. Istället för den låga väggen i nederkanten kanske en köksö så man kommer runt på båda sidor ??

Rostfritt är alltid snyggt, men också att man packar in så mycket som möjligt i inbyggnadsskåp så det i princip bara återstår hällen, ugnen och fläkten som synligt rostfritt.
Det här är jättebra tips! Särskilt detta med att Ädel blir mycket ramar och streck. Vi kanske borde välja lite slätare luckor. Det är ju också bra när man som vi har tre små barn. Vilka luckor menar du? Jag fattar att dom inte finns på IKEA, men var? Finns det nån ikealucka som du tycker skulle passa bättre än Ädel?

Öppna hyllor i massiv ek tycker jag också skulle vara jättesnyggt. Min äkta hälft har dock synpunkter på att det samlar damm och att det är fult med glas och kaffekoppar på öppna hyllor. För man måste väl nästan ha glas och koppar i närheten av diskmaskinen? Eller är jag en bakåtsträvare? Som landet ligger nu har vi tänkt "binda ihop" överskåpen med öppna ekhyllor över fönstret och på sidan om fönstret. Det är därför vi har satt ett hörnskåp. Annars skulle man inte kunna öppna luckan på överskåpet.

Kakel då? Och golvsockel? Tacksam för alla tips!

Egentligen känner jag att jag inte vill ha ett glossigt designerkök, utan ett mysigt och hemtrevligt kök som är snyggt och känns harmoniskt.
 
Titta även på den andra bilden i webbalbumet, där man ser "matsalsdelen". Vi är väldigt ambivalenta inför vitrinluckor. Å ena sidan ger det mer känsla av matsalsmöbel än köksmöbel från vardagsrumsdelen, som ligger till vänster/nedåt i bild. Å andra sidan måste man väl ha snygga saker innanför luckorna... inga blå vaser och oranga skålar som skär sej...
 
Jag tycker ni valt en klassisk luckmodell som fungerar utmärkt med en variation av stilar, funkar lika bra med moderna trendiga detaljer som med mer lantliga tillbehör. Jag har bara några mindre funderingar/förslag på varianter.


Trångt utseende kring spisen:
  • Använd rostfri kåpa/häll eller spis, spelar ingen roll om fläktröret gör en krök tycker jag.
  • Ta bort alla överskåp (inkl. det 'ensamma' till vä om fönstret), ni har väldigt rejält med köksskåp även utan dessa (dessutom rejält med väggskåp i matplatsdelen) och jag ställer mig frågande till om ni verkligen behöver dessa små och relativt opraktiska väggskåp runt om fläkten.
  • Välj gärna även K/F i RF.
  • Om utrymmet mot dörren bara tillåter så försök få till ytterligare lite avstånd mellan häll och kyl.

övrigt:
  • Fundera på/undersök möjligheten till fläktkonvektor http://www.handelshus.com/indexkickspace.htm, som monteras i golvsockeln under fönstret till vä. (jag antar att det är pga. element som ni lämnat 'hål' i bänkskåpsraden) vilket gör att ni slipper 'hål' i skåpraden, om ni nu inte planerat ngt. annat just där.
  • Hmmmm..... bänkskivorna, jag tycker att ni får ett något 'oroligt' utseende, ffa. runt spis/häll med de där småsnuttarna av ekskiva. Dessutom så blir det en dyr och förhållandevis opraktisk lösning med massiv ek i tjockt format runt spis samt under fönstret till vä. där ni har möjlighet till en suverän arbetsyta för tex. bakning. Jag skulle personligen ha valt laminat i mellan/mörkgrått med tex. en multiplex-kantlist i ek till alla ytor, förutom diskbänken och förvaringsraden i matsalen (vilken gärna kan ha skiva i massiv ek, den blir inte så lång och antagligen rak utan skarv, där sparar ni många sköna tusenlappar)
  • Ni har tre hörnskåp (om jag förstått bilderna rätt) vilket nästan är tre för mycket mtp. den förhållandevis skrymmande och samtidigt 'oekonomiska' förvaring som de innebär ;), åtminstone ett av dessa skulle jag försöka eliminera, nämligen det som är i nedre hörnet mot matsalsdelen.
    Om ni tar bort det hörnskåpet på 90x90 och istället avslutar bänkskåpsraden under fönstret på valfritt ställe (svårt att råda då det inte finns några måttangivelser) och sedan använder er av ett 60's bänskåp med tex. tre storlådor, den vänder ni mot matsalen (dvs. 'bak-och.fram' sett från själva tillagningsdelen, passbit behövs mot vägg), den lådhurtsen blir med den placeringen utmärkt förvaring för alla saker som hör matbord och dukning till, dvs. dukar, servetter, tabletter, ljus osv. Planerar ni bredare skiva som bardisk så skulle jag inte låta överhänget bli för stort precis ovanför den här hurtsen.
    Bänskåpet därefter (dvs. 'halvöns' avslutning) placerar ni 'rättvänt', alltså precis som de andra bänkskåpen i tillagningsdelen. Ett alternativ är att just här använda sig av väggskåp med mindre djup för att få den delen av bardisken med bättre benutrymme.
  • Golvsockel i alu för att ta igen vitvarorna samt för att få en snygg övergång mellan ekgolv och den vita köksinredningen.
  • Alla beslag i alu för kontinuitetens och utseendets skull.
  • När det gäller förvaringsraden i matsalen så skulle jag fundera på att 'klä' in bänkskåpsraden i ek, dvs. massiv ekskiva ovanpå och tjocka 'täcksidor' ända ner till golvet på varje kortsida i samma material, blir ursnyggt..... och ger mer känsla av möbel än köksskåp ;) samma golvsockel i alu som i köksdelen.
  • När det gäller vitrinskåpen så skulle jag def. bryta och ta ett annan vitrinskåpslucka än 'Ädel', antingen 'Tidaholm' i ek eller 'Avsikt' i alu, då får du en snygg och lite annorlunda 'möbel' i själva matplatsen som genom lådfronterna ansluter till själva tillagningsdelen, men ändå mha. 'ekramen' runt bänkskåpen samt ek/alu vitrinluckorna markerar 'möbel/sideboard' samt ett visst avstånd mot själva köksdelen.
  • När det gäller skåpen i den här delen, dvs. i matplatsen så skulle jag bryta av ytterligare genom att välja ett annorlunda (lite mindre och mer diskret) beslag men fortfarande i exakt samma material och ytbehandling som i tillagningsdelen.

Kakel/Mosaik och 'Övrigt':
  • Ljust-ljust vitgråmixad glasmosaik alt. en matt keramisk mosaik tex. 'Mosaico Porcelanico' från Höganäs, satt ända upp mot taket och runt fönstren i tillagningsdelen samt runt fläktkåpan.
  • Så lite porslin som möjligt framme på öppna hyllor, blir bara dammigt, flottigt och äckligt om det inte används i princip dagligen.
  • En ekhylla där 'ensamma' väggskåpet nu står för tex. ofta använda kok/bakböcker. Möjligen ytterligare en på andra sidan fönstret (höger) för 'bra-att-ha-grejer' i närheten av spisen, dvs. om du tar bort väggskåpen runt fläkten. För övrigt inga krokar och ingen upphängning av diverse pryttlar överallt, dessa förvaras bäst, renast och snyggast i lådor nära användningsstället.
  • Snygga hissgardiner i fönstren alt. inga gardiner alls.
  • Gröna växter i form av kryddor.

Det var mina idéer ang. ett trivsamt, hemtrevligt, praktiskt och snyggt kök :)

MVH//Christina.
 
Oj byggimpert, du är verkligen en guru! :D Nu känner vi att vi verkligen måste tänka igenom det här igen. Kanske köpa ditt förslag rakt av till och med. Det är så skönt att få bra råd. Tack!!!!
 
gorma skrev:
Oj byggimpert, du är verkligen en guru!  :D Nu känner vi att vi verkligen måste tänka igenom det här igen. Kanske köpa ditt förslag rakt av till och med. Det är så skönt att få bra råd. Tack!!!!
Tack själv.., men dessvärre är jag nog inte någon 'guru' :-[ ;), emellertid kul att vi har samma smak :).

Det jag glömde att skriva i förra inlägget var att, om Ni väljer att skippa väggskåpen vid spisen samt det ensamma på andra sidan fönstret, så kommer ni ju inte att kunna använda Er av den traditionella belysningen under överskåpen (iof. ingen stor förlust precis ;)).
Det är då viktigt att ni tänker igenom hela belysningssituationen i samband med renoveringen, dvs. arbetsbänksljus, allmännljus och inte att förglömma.... MYSLJUSET.

Jag vet inte vilka förutsättningar ni har för att installera infällda lågvolts takspotar, går inte det (av en eller annan anledning) så skulle jag föreslå en spotlightskena som placeras i taket på så sätt att ni inte riskerar att med kroppen skymma det nödvändiga arbetsljuset vid köksbänkarna, dvs. inte längre ut från vägg än 50-60 cm.
Vill ni, finns det skenor som går att bygga på så att de belyser hela ert U-kök.
Skulle ni vilja variera så kan man med fördel tänka sig frihängande armaturer med jämna mellanrum ovan bänken vid vänstra fönstret samt halvön, detta kräver emellertid också eftertanke när det gäller takuttagsplaceringar.
Sätter ni upp ett par ekhyllor på var sida fönster vid diskbänk så fräs in spotar eller diodskenor i underkant av hyllorna, ser både snyggt ut samt ger bra belysning (iaf. spotarna ;)) vid diskbänken.

Sist men inte minst SNÅLA VARKEN PÅ ARMATURER ELLER PÅ DIMMERMÖJLIGHETERNA, köksbelysningen (om den är genomtänkt) samt dimmer till alla köksarmaturer i både arbets och matsalsdel gör så otroligt mycket, även rent estetiskt, för totalintrycket av köket att man knappt kan tro det förrän man sett det.

MVH//Christina.

PS: Jag skrev, i förra inlägget, konsekvent 'Rostfritt' som förslag till fläktkåpa, vitvaror osv., naturligtvis så går det lika bra eller tom. ännu bättre med alu :).
Här http://www.eglo.com/webapps/katalog/katalog.php?cat=2&l=E finns massor av ursnygga armaturer i varierade stilar, dessutom inte så 'blodiga' i pris, har flera från denna firma själv och de är av bra kvalitét.
phpThumb.php
 
Christina, det fanns mycket snygga amaturer på den sidan!!! Är ute efter spotar på vajer bla. (som på bilden) m.m. Kan man skicka efter direkt därifrån eller har de återförsäljare? Kan inte hitta pris heller.
 
Nickolina skrev:
Christina, det fanns mycket snygga amaturer på den sidan!!! Är ute efter spotar på vajer bla. (som på bilden) m.m. Kan man skicka efter direkt därifrån eller har de återförsäljare? Kan inte hitta pris heller.
Det finns återförsäljare i Sverige, jag tror inte de har någon online-shop, men sök på Eglo Sverige, borde finnas många återförsäljare på flera ställen.

MVH//Christina.
 
Bauhaus säljer Eglo. :)
 
gorma skrev:
Det här är jättebra tips! Särskilt detta med att Ädel blir mycket ramar och streck. Vi kanske borde välja lite slätare luckor. Det är ju också bra när man som vi har tre små barn. Vilka luckor menar du? Jag fattar att dom inte finns på IKEA, men var? Finns det nån ikealucka som du tycker skulle passa bättre än Ädel?

Öppna hyllor i massiv ek tycker jag också skulle vara jättesnyggt. Min äkta hälft har dock synpunkter på att det samlar damm och att det är fult med glas och kaffekoppar på öppna hyllor. För man måste väl nästan ha glas och koppar i närheten av diskmaskinen? Eller är jag en bakåtsträvare? Som landet ligger nu har vi tänkt "binda ihop" överskåpen med öppna ekhyllor över fönstret och på sidan om fönstret. Det är därför vi har satt ett hörnskåp. Annars skulle man inte kunna öppna luckan på överskåpet.

Kakel då? Och golvsockel? Tacksam för alla tips!

Egentligen känner jag att jag inte vill ha ett glossigt designerkök, utan ett mysigt och hemtrevligt kök som är snyggt och känns harmoniskt.
Som jag ser det, ursäkta min rättframhet ::), men det slog mig att Ädel varken är glossigt eller hemtrevligt, utan snarare lite mitt emellan. Nästan lite 90-talskänsla :-?

Jag står i valet och kvalet mellan Kvik och Tibrokök. Båda har (bland mycket annat) oerhört snygga luckor med tvärsgående ränder i ek eller björk. Tibrokök har så kallat S-lack vilket blir ljust men ända trä-igt. Jag har fått bra bemötande och hjälp att göra köksritningar på Kvik i Kungens Kurva och på Tibrokök i Alvik. (Iövrigt lite valhänt, ointresserad bemötande på ex. Hagaköket och Marbodal). Det är helt olika prisklasser förvisso, men man ska ju leva med köket ett bra tag.

Det är särskilt i sideboard-lösningens överskåp som det är risk för mycket ramar. De längsgående underskåpen är snygga, och som Christina var inne på så kanske det räcker med det. Ni skulle kunna vänta med att ta ställning till om ni vill ha dessa överskåp tills ni vet om ni verkligen behöver dem, och i så fall välja längsgående vitriner med alu-ram i alla fall som den undre raden av överskåp.

Hyllor blir dammiga bara om de inte används, det kan du ju säga till maken  ::)

Men vid spisen / i köksdelen tror jag att ni kommer att sakna om ni inte har överskåp alls. Jag föreställer mig att det blir jobbigt om man ska rota i skafferier eller underskåp efter de saker / matvaror man använder hela tiden.

Behöver ni utbyggnaden som (i mitt tycke) stänger till köket ?? Särskilt med många barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.