Har funderingar på att sätta lite belysning i takfoten. Vilken effekt ska man ha? Har sneglat lite på denna men undrar om effekten räcker.
Är inte ute efter att det ska se ut som ett tivoli utan bara som effektbelysning. På långsidorna är det ca 3m högt och på gavlarna är det ca5-6m.
 
Ingen som har något att tycka om detta? Vad är brukligt att ha i effekt?
 
Vi har 3w led spottar, finns bilder i min projekttråd
 
Det beror på vilken ljuseffekt du vill åstadkomma. En del sätter armaturerna mycket nära väggen för att ljuset skall släpa mot fasaden. Andra sätter dem längre ut för att lysa upp marken direkt nedanför fasaden.

Den armatur du har länkat till har väldigt bred spridning, 45 grader. Detta och effekten på 3W gör att den blir relativt ljussvag. Runt 25 grader är mer lämpligt både för släpljus och belysning av marken.

Till sist, välj färgtemperatur (3000K resp 6000K) med hänsyn till din fasads färg. 6000K mot en 'varm' färg som t ex ljusgult eller rött ser helt tokigt ut.
 
Ja det är släpljus jag är ute efter. 25graders spridning trodde jag blev för smalt, har kanske fel där?

Vad det gäller effekt så är det tänkt att det bara ska typ stämnings belysning fast utomhus. Vi har en hel del annan belysning som polare och belysning av träd mm som gör att runtomkring är det ganska ljust, och då känns det som att det fattas något på fasaden. Huset är helvitt med liggande panel.
 
Om du ökar från 25 till 45 grader, med samma ljuskälla (3W LED) så kommer ljusstyrkan att minska till en tredjedel vid ett givet avstånd.

Om du skall använda dig av en bred vinkel, t ex 45 grader så bör du gå upp till åtminstone dubbla effekten. Alternativt sätta två armaturer tätt intill varandra eller dubbelt så många med halva avståndet.
 
Har 3w led 45 grader på mitt vita hus med 6 m upp till takfoten och de är neddimrade till 75%. Lyser ändå riktigt bra, till och med så bra att de, i alla fall på vintern lyste upp hela gården. Vit fasadfärg är tacksam på det sättet.
 
Bra pris - köp en och prova hur den passar.
 
MRK skrev:
Bra pris - köp en och prova hur den passar.
Japp så får det bli, har nu lagt en beställning på några.
 
Har nu fått hem dessa, ska provmontera i morron och se hur bra de lyser.
 
bild på resultatet av provet är ett måste :)
 
Bilder! :)
 
Patrik_N skrev:
Bilder! :)
Kommer, se om jag får till några i kväll.
 
  • Gilla
Patrik_N
  • Laddar…
Inte lätt att få en bra bild på belysning...

Nu har jag i alla fall satt upp två för att se hur det blir, mycket behaglig ljus. På bilden är de tända till 100% dimmern är ännu inte inkopplad.
Totalt så kommer det att bli 10st. ImageUploadedByTapatalk1373750662.289461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.