Har själv funderat på det och ställt frågan på forumet. Kom fram till att det nog inte lönade sig. Sök på forumet så hittar du nog någon tråd kring detta.

mvh
David
 
Hej Mie,
Gjorde en sökning och hittade inga svar heller. Börjar väl bli senil men trodde att jag hade ställt frågan här på forumet.

mvh
David
 
Här finns en: Hasse Husflyttare, ÖSTERSUND TEL 063-10 26 35. För långt bort, kanske?
 
Re: om att flytta hus.........
« Svara #2 Den: 16.06.2003 kl 07:22:10 » Citera | Modifiera

--------------------------------------------------------------------------------
Tänk på att ett flyttat hus omfattas av samma regler som ett nybygge, med tanke på handikappanpassning mm.

Loggat



Jonas_O
Senior medlem




Ibland är man ute på tunn is...


Visa profil | | Direktmeddelande

Kön:
Inlägg: 252
Re: om att flytta hus.........
« Svara #3 Den: 16.06.2003 kl 08:07:17 » Citera | Modifiera

--------------------------------------------------------------------------------
Det finns en annan tråd i ämnet... men jag kan i stora drag redogöra för min erfarenhet. Jag funderade i samma banor som Er, dvs köpa ett billigt hus i Norrland flytta huset (i mitt fall ca 2 mil). Problemet är att man får samma kostnad för grund, VVS och EL oavsett om man bygger nyt eller flyttar. Själva flytten kostade 350 kkr, notera här är endast flyttkostnaden med. Med ett gammalt hus har man säkerligen renoveringar att gör samt att man får en högre driftskostnad. Med tanke på flyttkostnaden + köpet av huset torde en flytt inte vara mer lönsamt än ett nybygge.

Ovanståend flytt var för ett intakt hus. Det kanske är billigare om du köper ett modulhus som kan plockas ihop och placeras på vanlig lastbilar.

Jag funderade även på att plocka ner ett timmerhus och flytta. Ekonomiskkt och rligt men vi trodde inte ett timmerhus skulle passa in i ett område med nybyggda hus.



Hoppas ovanstående ger dig lite svar...

C
 
Min snickare till granne fick uppdraget att flytta ett ganska stort timmerhus (1800-tal) 12 mil och beräknade att det skulle kosta en miljon att plocka ner och bygga upp igen. Då ville inte banken vara med längre...
 
Men för några år sedan läste jag i tidningen om en familj som byggt ett hus i Norrland och sedan skulle flytta till Sigtuna (utanför Stockholm, där husen är dyra). Och de fick sitt hus flyttat och räknade med att det kostnadsmässigt tjänade på det. Men som sagt, det var några år sedan.
 
Såna historier brukar handla om moderna modulhus där man helt enkelt plockar ner taket och delar upp huset såsom det en gång kom levererat.
 
Jag minns också artikeln om husflytten. Jag tror att finessen också var den att det blev billigare att "ta med huset" vid flytten från norrland än att köpa ett nytt hus i stockholm.
 
Japp, jag läste också denna artikel, var i villaägaren eller liknande... De tjäänade en rejäl slant på flytten. Eller ja rättare sagt huset ökade i värde, tjänar gör de kanske den dagen de flyttar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.