Ledsen att jag inte svarat tidigare, semester och upptagen av bygget...

Vikdörrarna är monterade i mitten av sommaren och de är riktigt tjusiga och ger ett gediget intryck.
Minus på dem är att alla gummilister/tätningar kommer med löst och de måste man skära och pilla på själv, några av dessa hade fått lite stryk i lådorna så de var skeva och böjda. Där var låskistan skall vara blir det även ett tomrum som de inte fyller så här tänkte jag göra något eget patent.

Blir spännande att se hur de står emot kyla i vinter, men jag är förhoppningsfull och tror på dessa dörrar.

Kan tillägga att när man öppnar dörrarna så hör man och känner hur luften är tätad från att komma in (typ som när du öppnar dörren till en frys) så det är ju ett bra tecken.
 
  • Gilla
Grashoppan och 1 till
  • Laddar…
Bilder? Är själv i planeringsstadiet och hade då varit kul o se hur det vart :)
 
Jag står i kvalet att slå till på Skånska Byggvarors vikdörrar Natur till en 15kvm friggebod. Jag var inne på två st separata vikdörrar på vardera 127,5 cm med en stående regel i mitten - så att totalbredden blir ca 3 meter.

Men nu inser jag att skjutdörrarna bara går att öppna från insidan... Eftersom detta ska vara enda dörrar in i friggeboden måste jag kunna öppna från utsidan. När jag läser manualen verkar det som att man ska borra hålet själv för låscylindern/handtaget. Är det något som testat att borra detta från utsidan istället?
 
  • Gilla
Grashoppan
  • Laddar…
Hej
Nu har det ju varit vinter ett tag så kan du Siouxsic ge oss lite feedback på om du fortfarande är lika nöjd med Natur V? Några brister, något som är extra bra eller något som du hade gjort annorlunda? Jag är inne på Aluminium är det dom du har?

Skulle vara mycket tacksam för info efter som jag just nu har börjat planera mitt nya uterum som vi ska bygga i vår, och det var ditt inlägg här som fick mig att fastna för Natur V.

Jag är inne på att gjuta en platta och isolera ordentligt, och sedan ha en trätrall utanför. Bör man göra en försänkning i plattans ytterkant för att tröskeln och skenan inte ska sticker upp som en snubbelkant?

Föresten CraneIsland har du fått reda på om det går att montera handtag på utsidan. Även om jag har andra ingångar så skulle det vara praktiskt att kunna öppna och stänga från utsidan?

Vore mycket tacksam för svar på dessa frågor! :)
 
  • Gilla
Grashoppan
  • Laddar…
Yes, att borra från båda håll var inte några som helst problem. Jag fick bara köpa ett extra handtag och en längre fyrkantspinne genom dörren. Det enda jag inte är nöjd med är gummilisterna där några sitter ganska dåligt och med halvtaskig passform. Men det ska jag åtgärda i sommar genom att köpa bättre lister.

I övrigt tycker jag att dörrarna håller bra kvalitet. Men eftersom man "konfigurerar" alla detaljer själv är grundtipset att trippelchecka alla detaljer och vara extremt noga INNAN du kör skarpt!
 
Skrev tidigare i tråden att jag hade funderingar på att köpa Natur V. Då det är svårt att hitta personliga reflektioner/referenser så fick jag köpa på chans. Tack för ovan reflektion som kom lagom till levereans men efter byggstart. Nu fanns det inte något alternativ för mig prismässigt men efter lång övervägande slog jag till och köpte ett koncept med sadeltak och 3 partier. Jag valde målade för att spara lite pengar samt att jag inte har något emot underhåll till fördel att man ser hela konstruktionen, inget inbyggt trä.
Jag byggde platta på mark men gjorde misstaget att beräkna min första budget på villabs priser då skånska inte säljer grunder. Att bygga ordentlig platta modell husgrund med L element är dyrt men jag ångrar inte att jag gjorde det. Blev efter en hel del eget arbete ca halva kostnaden av totalen med 400 mm block passade det fint till husets höjd mot omgivande mark. så nu har uterummet den bästa grunden på hela huset :)
En miss jag höll på att göra var att se på rek om att underlaget ska gå 20 till 30 cm utanför väggarna, så jag plannerade grunden större. När jag väl tittade på hur en grund med L element fungerar så insåg jag att väggen måste stå kant i kant med grund för att issolering ska fungera. Det blev väldigt bra, för tillfället ett kliv ner på marken men jag kommer att bygga imot med trädäck/trapp runtom. En justering dom krävs är att golvprofilerna där skjutdörrarna går ska fästas neråt vilket inte går på en sådan typ av grund då man har betong att fästa i först en bit in vilket fixades genom att nita fästen i profilen.

Om partiet- håller med om att generellt känns kvaliten bra -allra helst på rutorna, prisvärt!!
Dåligt- gångärn känns klena och är lätta att böja men inget problem om allt hanteras rätt. gjorde en miss i monteringen villket resulterade i ett böjt. men det gick att räta ut.
Personligen tycker jag färg på gångärn hantag är fult- 70tals grå. ställplatts fungerade inte för mig. Hade exakt maxmått men det räkte inte. fick hyvla 15mm på karm på stängsidan. kanske ett monteringsfel från min sida men kan inte komma på vad jag skulle gjort anorlunda.
Håller med om att lister mm var lite tillknölade och svåra att montera, hjälper inte till att jag stod i nära 0 gradigt och monterade :)

Bra - generellt snyggt vindtätt bra issolering(nästan vinterum) fungerar bra att öppna stänga om man varsam och följer en viss rutin( låt ex inte de mindre barnen göra detta) vill man så går det nog att sabba partierna.

Runt jul använde jag rummet och trots kyla och vind så var det riktigt bra. Visst får man tänka på att det går 2-3kwh att få full värme och man får välja när man ska värma vinter tid3 kr h är inte mycket ett dygn men man kan ej värma dygnet runt.
Issolering var som förväntat, som jag uttrycker det "nästan vinterrum" men vidtätheten var över förväntan.
Ska se om jag kan komma med en reflektion på systemet långsiktigt.
 
Står själv inför valet att köpa Skånskabyggvarors Natur vikdörrar.

Är det någon som har några nya reflektioner över dessa? Kanske ni som haft de installerade ett tag nu kan skriva några ord om ni fortfarande är nöjda eller om allt brakat sönder.. :)
 
Inga nya synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.