Hejsan sitter och letar igenom trådar men hittar ingen i min fråga så här kommer den.

Jag har ett tegelhus med en nibe vedex 3300 och en öppen spis . Huset är 94 m2 i källare 94 mellersta planet(marknivå) och en inredd vind på 27 m2 . Ganska öppen planlösning gamla fönster mm vedpannan i källaren och en öppenspis på mellan planet (det är där vi mest är under de vakna timmarna på dygnet . Nu till frågan ! Sätta in en luft/luft pump för att kunna kyla ner huset lite på sommaren och ev köra runt värmen från öppna spisen till övriga huset på vintern . Jag vet att det kan kosta lite extra att köra kyla men det kan vara värt det då ibland kan det vara 16 grader ute vid 22 tiden och 26 inne i huset ungarna och även vi vuxna flyter ju bort :)

någon som har tips eller har samma problem/löst problemet?? Med vänlig hälsning, jocke
 
Funderat på markiser? Borde bli billigare än att sätta in en stor AC
 
Jepp det har slagit mig. Fast då jag tänkte ev använda den på vintern för att föra ut värme från öppna spisen i huset
 
ichgary skrev:
Funderat på markiser? Borde bli billigare än att sätta in en stor AC
Tveksamt, en L/L-pump kostar väl inte mer än 20-25 kkr?
 
Nyfniken skrev:
Tveksamt, en L/L-pump kostar väl inte mer än 20-25 kkr?
Sant, med skillnaden att markiser inte kostar riktigt lika mycket i drift..
 
Jocke 82 skrev:
Jepp det har slagit mig. Fast då jag tänkte ev använda den på vintern för att föra ut värme från öppna spisen i huset
Jag skulle nog satsat på markiser och en spisinsats med inbyggd fläkt..

Och i förlängningen kanske tilläggsisolera vinden för att sänka värmekostnaden, istället för att öka den som du planerar.
 
En luftvärmepump flyttar inte värmen från öppna spisen runt i huset, den tar värme från uteluften och värmer upp inomhus. när du eldar i kaminen stängs värmepumpen av.
 
Anna_H skrev:
En luftvärmepump flyttar inte värmen från öppna spisen runt i huset, den tar värme från uteluften och värmer upp inomhus. när du eldar i kaminen stängs värmepumpen av.
håller med dig om att det är huvudfunktionen men åtminstone vår mitsu fh25 har fläkt-läge som vi använder på vuntern när vi eldar på i roslagsspisen.
 
Kan varmt rekommendera en Mitsubishi FH35 på 6,6kw, som vi köpte i höstas, är kanon nöjd med den, värmer bra, trots 26 minusgrader, som vi hade som kallast här i vintras, sprider värmen från kaminen dubbelt så bra, när man kör den i fläktläge. Å kör ac med den nu på kvällarna. Å den drar som mest oavsett värme/kyla 2,5kr i timmen, min bästa investering änså länge till huset (y) , å då kan ja tillägga att vi har tilläggisolerat tak, väggar, källare, å energi fönster. Trots de blir de för varmt inne på sommaren,. Å en markis hjälper ju inte till att värma huset på vinter direkt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.