Hej,

Nu har vi dragit igång arbetet med att renovera och bygga ut huset. När vi nu blivit 5 i huset och bara har två sovrum tillgängliga så var det bara att börja planera för fler sovrum och ett mer modernt funktionellt hus. Kåken är från -42 och vi köpte den -08 och blev då ägare nummer 2. Det som var gjort på huset när vi flyttade in var gjort i samband med oljekrisen i mitten av 70-talet.
Sedan tidigare har vi gjort i ordning övervåning utom köket som har fått vänta på nedervåningen. Köket är lite roligt då det är original från -42 och fortfarande funkar. Vi har även gjort framsidan med gångar och altan. Vi har dränerat och stoppat in en bergvärmepump samt senast nu bytt taket.


P1020283.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksida på huset, bilden tagen från norr

P1020281.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsida på huset, bilden tagen från väst.


Efter en trist arkitektupplevelse, långa diskussioner med kommunen och många egna timmar framför ACAD så har vi kommit fram till en lösning där vi bygger ut 36m2 med tre sovrum och isolerar 50m2 av det befintliga. I det befintliga får vi då ett rum, en spa-avdelning och en tvättstuga/pannrum.

Fasad öster.jpg

Fasadritning av den östra fasaden som är tänkt att byggas ut.

Nedervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av nedervåning / Sutterängvåning

Vi hade velat bygga huskroppen större och få en balkong runt hörnet på huset så att vi kunde få en utgång från köket på övervåning till terrassen samt en större terrass. Men detaljplanen tillät endast 130m2 huvudbyggnad +40m2 uthus på vår 1154m2 stora tomt och ursprunget skulle bli 162m2. Det märkliga i detaljplanen är att om tomten varit 155m2 mindre så hade vi fått bygga 1/6 av tomtytan, d.v.s. vi hade fått bygga vårt ursprungliga förslag :confused: Dessutom finns det ingen på kommunen som kan förklara dessa regler om man inte ansöker ändring av detaljplan som kostar ca 80000:-. :mad:

Hur som helst är vi igång med etapp 1 nu som innebär att vi började bila ut och gräva ut källaren 10/6.

Dag 1:

Började dagen med att beställa hem en container och hyra en Hilti TE1500. Plockade upp farsgubben som hjälp mig hela vägen och åkte spänt hem. Första gången man gör en sådan här sak så har man ju inte koll på vad som väntar nedanför betongen... :D

IMAG0173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmare Rambo än så här kommer jag nog inte :D

IMAG0178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga

IMAG0179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannrum

Hilti:n var grymt effektiv och betongen väldigt mjuk så efter första dagen hade vi lyckats bila ut pannrummet, matkällaren och tvättstuga samt slagit ner större delen väggen mellan tvättstuga och matkällare. Vi behövde en VVS-are för att kunna ta ner resten, han lovade komma till lunch dag 2.

Dag 2:

Dagen började med att vänta på containern. Den var lovad till innan 9, men efter lång väntan och ett par upprepande telefonsamtal så kom den 13. Under tiden hann vi bila upp gillestuga och slå ner några väggar som skulle bort.


IMAG0183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gillestuga

När väl containern kommit gick skottkärran och skyffel varma och vi rensade ut all betong som blivit uppbilat.

IMAG0184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 3:

På förmiddagen gav vi oss på att börja gräva i pannrummet. Det visar sig att det är hårt hårt packad moränjord, nära på omöjlig att jobba i. Spättet kom ner någon centimeter när man körde ner det med full kraft. Farsan tog fram kofoten och satt och hackade.

IMAG0190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några timmar hade vi visserligen kommit en bit, men svetten rann så mycket att vi gav upp för stunden och insåg att det behövdes något bättre verktyg, och bättre verktyg skulle finnas.
Eftermiddagen var jag själv och tog tid till att pyssla med runt-om-kring-saker. Eftersom vi haft sådana problem med vårt bygglov har jag lagt ner kontakten med entreprenörer, vill ta det när bygglovet är klart. Men ett par hus bort har de sedan i våras börjat ett utbyggnadsprojekt så jag gick ner för att se om de var intresserade av att komma och titta, och det var de. Väl hos mig såg de grävproblematiken och så tyckte de att man borde få ner en liten grävmaskin, så efterforskningen började. Efter ett tag fick jag tag på en liten söt Kubota 800kg som skulle kunna funka, och det skulle kunna finnas en ledig i morgon.
Vi har även haft en del funderingar vad gäller vår trapp, en hantverkare jag hade kontakt med tidigare tyckte man kunde såga loss den så att man kunde komma åt med bilning och grävning.
Hur som, på kvällen dag 2 hade jag besök av en granne som i förbifarten konstaterade att trappen borde vara ihopsatt i moduler, vilket blev en tanke som fastnade i mina hjärna. Så jag provade att dra och slå på det jag tyckte borde lossna först.

IMAG0187.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vips, så var trappan borta och ligger numera i delar i garaget :D

Dag 4:

Hämtade upp farsan och vår gästarbetare

IMAG0194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kubota 800

Passande nog hade jag fått låna/hyra en grävmaskin av en arbetskamrat så jag kände att jag hade lite rutin, annars är det in inkörningstid att lära sig hantera spakarna.

Hur som, vi började i pannrummet och det hjälpte en bit i moränjorden, men det var lite för trångt för att det skulle vara riktigt effektivt. Så efter ett tag fortsatte vi i tvättstuga och det var där som det visade sig att den var riktigt behövd. När vi kom ner i sandlådesanden en bit så dök de stora sprängstenarna upp. Vi plockade upp 5-6 stycken i 100-150kg som hade varit väldigt jobbiga att hantera utan vår kompis.

IMAG0195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora stenar

Dag 5:

Jag hade från början tänkt mig att vi skulle kunna gräva 25-30 cm, klämma in lite isolering, armering, värmeslang, betongsula och kunna höja takethöjden med kanske 5 cm. Nu börjar vi inse att det blir mycket bättre än så, vi siktar på att gräva ut 50 cm och höja takhöjden med 15cm!! :D

På morgonen är jag iväg och hyr en ny bilmaskin då vi börjar bli osäkra på hur avloppsrören ligger i hallen som fortfarande inte är uppbilad. Vår kompis Kubota får hjälpa oss några timmar till i gillestuga innan jag känner att osäkerheten med var avloppsrör ligger samt det börjar bli trångt och min rutin som grävmaskinist inte riktigt tar mig längre.


Bilmaskinen visar sig vara riktigt effektiv, än mer än grävmaskinen, på den hårt packade moränjorden. Den hackar sig ner och sen kan man bända bort jorden. Det jobb som några dagar innan höll på att ta knäcken på oss blir nu lekande enkelt och pannrummet grävs snabbt ur.

Dag 6:

Kubota är återlämnad, bilmaskin är återlämnad, kvar ser vi det som att det är spade, skyffel och skottkärra som ska jobba. Förutom i pannrum så är det stenar och riktigt fin sandlådesand som ligger. Vi jobbar på denna dag men stöter på ett par problem i form av stora sprängblock som inte går att hantera utan bättre verktyg.

IMAG0198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Container blir fylld

IMAG0201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor sten


IMAG0204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer stor sten och temporär lösning för diskmaskinsavlopp


Dag 7:

En vän till mig håller på och försöker spräcka en bit större bergknalle. Han har haft möjlighet att låna en Pionjär 120 och använt snigeldynamit. Jag blir erbjuden att låna denna bergborr och får ett par rådande och avskräckande ord om hur jobbig den är att använda och kanske framför allt starta.

IMAG0206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pionjär 120


Efter en sjuk mängd slit får vi borren att snurra och borra 5 hål. Vi häller i dynamit och sen är det bara att vänta.

IMAG0207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massor till utbyggnad


Dag 8:

Förväntansfullt går jag ner i källaren och till min besvikelse har endast en sten spruckit:(

IMAG0209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första spräckta stenen

Grävandet fortsätter och vi finner ett par nya problemstenar... När jag denna dag lämnar min jordkällare börjar jag på allvar känna mig sliten i kroppen och en känsla av "nu orkar jag inte mer" kryper in i hjärnan.

Dag 9:

Efter att jag tagit mig upp har jag fått tillbaks lite energi. Jag går ner för att påbörja mitt pysslande. När jag finner att alla tre stenar nu spruckit återfås all energi. Sällan kan en sprucken sten ha gett en människa så stor glädje och min fulla energi är plötsligt tillbaks :).

Vi börjar återigen dra i vår Pionjär 120 och startproblemen fortsätter. Jag börjar googla och far min mecka och jag finner följande text på en tråd hör på forumet skriven av signaturen Eld "En liten varning är på sin plats. De har en mycket speciell motorkonstruktion med rörligt topplock (topplocket fungerar som hammaren till borren). Detta gör att de kan vara otroligt tjuriga att få igång. Varning för vita fingrar också! Att brottas med en Pionjär är mycket manligt arbete wink.gif man blir helt slutkörd och när maskinen har en dålig dag blir man slutkörd av att försöka få igång den."
Inser att citat "it´s not a bug, it´s a feature" varit så passande.

IMAG0211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen

IMAG0212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till slut får vi igång maskinen och borrar 9 stycken nya hål.

Dag 10:

Stenarna har spruckit och vi börjar faktiskt se ett slut på detta arbete. Pannrum, Spa-rum och hall är utgrävt och det återstår endast gillestugan.

IMAG0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spa-rum

IMAG0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spa-rummet


IMAG0219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannrum / Tvättstuga

IMAG0213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen

IMAG0214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen

Dag 11:
Börjar kännas kännas lite overkligt, för 12 dagar sedan hade jag som mål att hinna bila ut plattan, om inget oförutsett händer hinner vi med att gräva ut allt.
Även gillestuga betsår i huvudsak av sandlådesand och sten längs ytterväggen. Vi gräver ut allt och frilägger avloppsröret. Vid ytterväggen där röret går ut måste vi gräva 120 cm och det verkar inte som att ytterväggen slutar där!!

IMAG0217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillestuga

IMAG0218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMAG0220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi har nu tagit bort 25 m3 massor ur huset. Allt fördelat ungefär på ca 150 skottkärror, 10 150 kg-klassen stenar, 30-talet 50 kg -klassen stenar. Spenderat 20 h bilningsarbete, 8 h grävskopa, 6 h stenborrning. Dränerat ett gäng liter svett men inget blod.

Kvar återstår 2-3 stenar som fortfarande måste spräckas och att frilägga avloppsröret så VA-firman kan komma och byta VA. Kontakt har tagits med ett par firmor och vi hoppas vi får det bytt ganska snart. Sen får jag se om jag börjar skotta in singel och isolera, eller om hantverkare får göra det. Men en sak lovar jag, det blir inget grävande i rabatten i sommar :)

Mvh
PG
 
Ser inga bilder? Tyvärr.
 
Inte jag heller...
 
det va en konstig historia, kan någon moderator tipsa om varför, de syns hos mig...
 
I andra forum brukar jag anmäla sådant, så fixar de det, men här är de väldigt tydliga med att man bara ska anmäla kritik, aldrig fel, så då är det väl bara att vänta tills en moderator ser det. Har läst nånstans om att nån tagit bort alla sina bilder och laddat dem på nåt annat sätt. Personligen brukar jag länka istället, det funkar bättre, men då måste de ju vara utlagda på en webserver i förväg.

Hoppas det går att lösa, för av texten att döma är det ett intressant projekt.
 
T
PG Lindgren skrev:
det va en konstig historia, kan någon moderator tipsa om varför, de syns hos mig...
Det är bara du som kan se bilderna eftersom dom ligger lokalt på din dator.

Tryck på knappen som illustrerar ett träd med texten "infoga bild! och lägg upp bilderna från din dator,
 
Tack Tank77, för tipset, men det är vad jag tycker jag gjort?! Skulle vara kul att få visa, men är osäker på vad som går galet.
 
Kan bilderna vara för stora? Finns det någon maxstorlek på uppladdade bilder?
Tycker det verkar konstigt då jag inte ens kan redigera i mitt eget inlägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.