Har funderat på detta under hela byggnationen, ja faktiskt redan från ritningsfasen.

Vi kommer ha en kamin monterad på bottenvåningen och det kräver ett rökrör genom ovanvåning upp till taket. På taket krävs 2x 45 graders vinklar vet jag redan nu. Det jag inte gillar med den lösning som presenteras är att röret kommer så långt ut från väggen där uppe. Egentligen är det inten vägg utan trappräcket. Jag vill vinkla röret redan innan det går genom mellanbjälken och vidare genom mellanbjälken för att få röret så nära det går vid trappräcket för att inte förstöra den fina öppna känslan där uppe, dessutom är jag rädd för att man kommer gå in i detta rör konstant!

Vad har ni för lösning?

Eftersom vi redan har golvvärmen lagd så hoppas jag man kan flytta vissa ledningar åt ena eller andra hållet...



kamin.GIF

kamin II.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju sidoförskjuta röret i rummet där kaminen står men det blir ju inte snyggt...... Rent teoretiskt kan du ju göra en förskjutning i bjälklaget också men jag tror att krökarna byger för mycket för att få plats i bjälklaget.
 
Går det att ansluta rakt bakåt på kaminen så är det kanske det enklaste.....
 
Enk Projektet skrev:
Går det att ansluta rakt bakåt på kaminen så är det kanske det enklaste.....
....åsså tar man rökröret mitt i trappan istället.....:)

Jag uppfattade att röret kom för långt ut på övervåningen, inte tvärtom?
 
Hej!
Beroende på vad för rör du har så finns det ett angivet minsta avstånd till brännbart. Den skorsten jag har kräver 2 cm från brännbart och jag har två 45° vinklar i bjälklaget, därmed så fick jag röret nära väggen på våning 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.