Hej

Av någon anledning så sitter dosan ca 45 grader felroterad.
Jag försöker skruva i en Eljo Trend brytare, men det finns inte en chans, skruvarna kommer ens inte i närheten.

Vet ej hur dosan sitter fast, men den sitter bakom kaklet och jag har inte lyckats rotera den manuellt (tog inte i jättehård dock.) Dosan under kunde jag rotera ca 10 grader så den kom rätt.

Klorna fungerar inte heller, de får knappt grepp och brytaren hoppar ut nästan direkt.
Några idéer hur jag ska få fast brytaren? Funderar nästan på att stoppa trä/plastbit som klorna kan pressa mot, men det måste finnas bättre lösningar..

Bilder:
dosa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dosa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hammare och skruvmeisel och "millt" våld brukar räcka.
 
Tack, det funkade med väldigt aggressivt "milt våld".. vågade inte ta i så mkt innan :)
Nu ska man bara hitta långa dosskruvar...
 
Om du skruvar i skruvarna i dosan och tar tag i dom bör det gå att vrida på ringen så den kommer rakt.
Tänk på att du sedan behöver längre skruvar för att få dosan rakt.
Vissa kommer att tjata om att du behöver sätta extra ringar på dosan men normalt sett så kan ingen ge en bra förklaring varför, förutom att det finns jättemarginaler i försäljningsleden.
 
M3 är väl diametern/ gängan på skruven i dosorna? De där extrafinesserna med ringar hade jag struntat i. Köp längre skruv bara.
 
M3 verkar stämma, biltema har^^
Tror inte jag kan få tag på den där extra ringen utanför en grossist ändå...

Tack för hjälpen!!
 
Vissa dosor, främst äldre med metallring, har M3 gänga.
Nyare med plastring har oftast grovgängad 3mm skruv modell träskruv :p
Går ju att dra i en M3 också, men man får ju skruva ihjäl sig...

Förhöjningsringar går det att klara sig utan när apparaterna sitter i kombination som i detta fall, vid enkelmontage finns viss risk att apparaten lossnar med tiden, går inte att dra åt dosskruvarna ordentligt utan att deformera fästet i apparaten när avståndet är för stort till ringen.
 
MarcB skrev:
Tack, det funkade med väldigt aggressivt "milt våld".. vågade inte ta i så mkt innan :)
Nu ska man bara hitta långa dosskruvar...
I de satser med "påbyggnadsringar" som säljs brukar det vara med massor med skruvar i olika längder.

Annars funkar i stort sett vilken skruv som helst med diameter ca 4 mm.
 
M4 är för takdosor
 
Tror att jag köpte mina på Jula
http://www.jula.se/pabyggnadsring-402503

På påsen står det Gelia 05.0000532

Två ringar och åtta skruv.

Korrigering:
Och det är riktigt som VikHe skriver, det är 3 mm skruv.
I paketet finns både maskingängade och "gängpressande" för plast.

Förresten MarcB, välkommen till forumet!
 
Redigerat:
Huh? Sitter termostaten under strömställaren?? Ganska händi lösning, vanligtvis brukar den sitta på 1500mm ö.g. eller ovanför strömställaren i kombination (dock värdelös lösning enligt mig).

//Patrik
 
Ja, valde sätta den under... normalt när jag tänder utan att titta så letar handen upp den översta strömbrytaren, och då vill jag inte hålla på och fingra på termostaten.

Kombinationen sitter på ca 1m höjd.
 
Patrik_Hed skrev:
Huh? Sitter termostaten under strömställaren?? Ganska händi lösning, vanligtvis brukar den sitta på 1500mm ö.g. eller ovanför strömställaren i kombination (dock värdelös lösning enligt mig).

//Patrik

Jag kanske är trött men tycker du att de tär en bra lösning att ha den under strömställaren ? Ovanför i kombination är ju inget att diskutera. Anledningen till att man sätter allt "udda"på tex 1200-1500mm övergolv är ju att man inte ska vara där och pilla när man letar efter strömställaren för Ljuset.

Att man drar igång forcerad ventilation är ju inget men brandlarm ussh. Nu är ju en golvvärme en skitsak förutom att det kostar lite mer om man råkar ändra den utan vetskap.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Jag kanske är trött men tycker du att de tär en bra lösning att ha den under strömställaren ? Ovanför i kombination är ju inget att diskutera. Anledningen till att man sätter allt "udda"på tex 1200-1500mm övergolv är ju att man inte ska vara där och pilla när man letar efter strömställaren för Ljuset.

Att man drar igång forcerad ventilation är ju inget men brandlarm ussh. Nu är ju en golvvärme en skitsak förutom att det kostar lite mer om man råkar ändra den utan vetskap.
Nej, en konstig lösning (läs dålig). :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.