Jag ska smälla upp en bastustuga. Den ska stå på betongplattor och/eller lecablock. Jag läste någonstans att det var fint om man grävde bort matjorden under bastun och lade på singel, eventuellt på markduk. Så jag började gräva. Tanken var att nu gräver jag bort matjorden under hela bastun och fyller på med singel. Under varje platta tänkte jag gräva ut lite extra djupt och fylla med singel. Marken är en aning sank där bastun ska stå, men jag tror inte att jag har någon chans att gräva till berg.


Nu har jag grävt bort matjorden på ungefär halva ytan och börjar undra vad i helvete jag egentligen håller på med. Jag kommer inte helt ihåg hur den här planen växte fram i huvudet. Är det någon som kan komma med lite kommentarer innan jag fortsätter. Ska jag fortsätta som jag har tänkt eller ska jag tänka om helt och hållet? Hade det räckt att gräva och lägga singel bara under varje platta?

Tar tacksamt emot kommentarer. Men alla påpekanden om att jag är tom i pappen kan ni avstå från. Det vet jag nämligen redan.

/Husbonde
 
Tycker att låter som en god idé! Makadam och markduk under stugan, är att föredra enligt min åsikt. Dränerar lite bättre håller ogräs och annat borta från stugan.
Se till att ha stadigt bädd under plattorna/blocken om nu marken är sank sedan innan.
 
Tack för svar! Anledningen till att jag frågar är att jag föreställer mig att jag i själva verket håller på att bygga en damm under bastun. Är det inte risk att det faktiskt samlar sig vatten i poolen jag har grävt (ca 5-10 cm djup).Det är alltså så här jag föreställer mig det färdiga resultatet. Det röda är markduk, det gråa är singel/makadam (vilket är att föredra?), de svarta klossarna är betongplattor/leca. Hur vet jag nu att det inte blir en swimmingpool här bland allt singel? Eller spelar det ingen roll?
bastugrund.JPG
Det är svag hällning ner mot platsen för bastun, därefter rakt. Jag ser inte helt vart vattnet skulle ta vägen...

Beklagar om jag frågar dumt nu, men jag fattar inte det här med dränering och sånt.
 
Förhoppningsvis tar marken hand om vattnet. Men allt beror på markens beskaffenhet. Ifall det orsakar problem går det kanske att leda bort vatten från bädden?
 
Hmm, nu måste jag fråga dumt igen: Är markduk och markväv samma sak? Ska duken släppa igenom vatten, eller ska den vara helt tät? Jag trodde att den skulle vara tät och leda bort vattnet, men så kom min fru hem med inköpt markväv, vilket var vad mannen i affären sade att hon skulle ha när hon förklarade vad vi höll på med. Markväven släpper igenom vatten och luft. Är det rätt?
 
Du har fått rätt duk! Ska släppa igenom vatten. Kallas även fiberduk. Oftast vit eller mörkbrun.
 
Okej, nu börjar saker och ting sakta klarna. Tack för all hjälp! Vad fan skulle jag ha gjort utan byggahus.se? :D
 
  • Gilla
Jaqoup
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.