Hej!
Måste bygga mig ett garage så jag har något att knåpa på i under vinterhalvåret.. Nu är det så att jag har en fräsch ladugård och i den ett fint kostall! Hel och fin platta.
Tänkte öppna upp två portar och bygga mig ett dubbelgarage där istället! Bila bort koställen och göra plats för bilar och skotrar :)

DOCK så stöp jag i en grej.. Det finns en balk i taket och balkstolpar som går ner och en av dom blir riktigt ivägen..
IMG_5447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är pelaren närmast på bilden jag vill HELST ta bort alternativt flytta.
Tänkte bygga en innervägg som ska gå jämt med nästa pelaren.. Det är enbart 2m imellan pelarna så det blir nästan nog så tajt!

Någon kunnig inom ämnet som skulle kunna ge mig lite hjälp! Lägger in fler bilder så ni får en uppfattning om hur det ser ut.

IMG_5446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det man kan göra är nog att sätta in en grövre balk med enbart ett stöd i mitten.
Tar du bort en pelare är risken stor att den befintliga balken böjer neråt pga vikten från bjälklaget över.
 
Vad är det tänkt att ha på övervåningen? Det kanske va dimensionerat för 10 ton höbalar?
 
Det ser ut som det först o främst är frågan om en dimensioneringshjälp du behöver.
Som nr 2 ,är träbalkarna i taket friska !
Som föregående talare,vad skall finnas på ö-våningen !
Ingen vill ju att huset faller som ett korthus.
 
Träbalkarna i taket känns friska! Måtten på balkarna är 200x200 timmer.
På övervåningen ska det i princip inte stå någonting! Står helt tomt nu.. En skoter kanske?
Om man skulle ta bort stödet så är det 5 meter imellan den andra stolpen och väggen.
Måttet på garaget är planerat till 5x6 meter.
 
Är du säker på att träbjälkarna är riktigt friska? Precis så där har man gjort i en släktings uthus då takbjälkarna blivit murkna pga fukt från djuren och börjar svaja.
 
Tycker nog att du skall anlita professionell hjälp för att beräkna din ombyggnation.
Det kanske finns gratisprogram på nätet,men en gammal byggnad kan göra det svårt att överföra till dagens standard !
 
Har nog bestämt mig för att ha det som det är.. Får nog bara bli ett garage för en bil och sen får man ha skotrar bredvid istället för två bilar. Man behöver ju sällan skruva med två bilar åt gången :)

Dock har jag en fundering! Såg att det var en spricka på balken tror man kan se den om man kollar på sista bilden. Går en balk att rostlaga och förstärka just vid sprickan? Eller måste man byta ut?
Om det går tänkte jag att man kunde försöka slipa bort den värsta rosten och hammarlacka balken som bir synlig.
 
Går att svetsa, tänk bara på att det blir varmt. Så inte bjälklaget fattar eld.
Sen kan du slipa hela balken och pensla på hammarlack.
 
Okej! Då får det nog bli att jag gör så :) Får klara mig på ett enkelgarage som är lite större..
Tack för hjälpen!
 
Du kan också nyttja hammarlacken (Hammerite) fullt ut och endast borsta bort damm, smuts och lös rost. Sedan bara smacka på i minst två lager. Så har jag gjort i vårt stall, och det har fungerat utmärkt än så länge (gissningsvis 3-5 år, mitt minne är gott men kort).
 
Aha :) Ja slipper man ta rondellen och spruta runt massa gnistror i ladugården så är det ju bra! Stålborste och hammarlack! Perfekt!
Någon som vet vars man kan köpa en sån där vinsch man kan koppla på en balk?
 
Min bedömning är att den där järnbalken och pelarna endast haft som funktion att stötta träbjälkarna för att orka bära upp ett antal 10-tals ton hö ovanpå. 200 * 200 träbalkar som är friska kommer klara en tom övervåning utan problem. Se bara upp så dom inte är maskangripna. Mycket vanligt i gamla ladugårdar där fuktig luft från djuren och höet lätt skapar en dålig miljö.
 
cem77, jag tror samma som du faktiskt! Men upptäckte en sak idag då min kompis var över och skulle inspektera.. Det är enbart två träbalkar som ligger på den där järnbalken! Resten järnbalken är ungefär 2-4cm ifrån resterande träbalkar.. Kan det vara så att nu när ladugården är tom från hö och grejer på övervåningen så har tagit höjts upp igen?

Dock så ligger ju såklart järnbalken kilad kloss-emot träbalken på den närmaste stående järnbalken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.