Hejsan!
Har suttit och funderat en stund på det här med driften i hushållet och kommer då osökt in på bergvärmepumpen. Inget ont sagt om den, är supernöjd med den, men jag undrar bara hur man vet vad den egentligen drar per år..

Vi har en IVT Greenline HT Plus C9 och enligt "beskrivningen" för pumpen ska den dra 7080 kwh.. men vad är inräknat i det egentligen? Alla förutsättningar (hus) måste väl ha olika förutsättningar? antal start och stopp tex.. eller hur mycket varmvatten den ska "göra" osv..

Hur är den där siffran egentligen beräknad? Jag är nyfiken!

Vi valde en "snäppet" större pump än de rekommenderade.. och de varnade oss för att det kunde bli lite mer start o stopp pga det.. men då vi ville ha möjlighet att koppla på fler element osv så tyckte vi att det var värt det.. senaste hm 2 åren (tror jag) har vi bara haft tillskottsel en gång när pannan gick sönder.. så vi har inget tillskott som går in på vintrarna heller (inte om man kollar menyn iaf..)

Nån som kan det här med förbrukning och värmepump?

Glad midsommar på er!
MVH Sandra
 
Bäst är att låta en elektriker montera en egen elmätare till värmepumpen. Jag har det och noterar förbrukningen varje månad
 
Beskrivningen, antar jag är den energikalkyl du fick vid beställningen?

Den är då baserad på en teoretisk förbrukning för huset, jag tror att det variera lite hur den är gjord. Man kan antingen utgå från husets konstruktion, räkna med schablonmässiga förluster genom väggar tak osv. Och då ta hänsyn till hur bra isolering osv.

Eller så utgår man från den faktiska förbrukningen av energi före installationen av värmepumpen, man antar då att huste kommer att fortsätta förbruka lika mycket bruttoenergi efter installationen.

Sedan dividerar man med pumpens shablonberäknade "COP faktor", dvs hur effektiv pumpen är över ett genomsnitts år".

Det finns en mängd felfaktorer i beräkningarna men de träffade ganska rätt i vårt fall.

Annars om man tittar på vad pumpen faktiskt förbrukar i ett givet ögonblick, så är det ju helt enkelt en elmotor som förbrukar ex. 3Kw när den går (=3Kwh per timme). Sedan beror det på lite olika faktorer hur mycket energi som kommer ut i värmesystemet, Ju lägre temperatur man klarar sig med desto bättre verkningsgrad på pumpen, så för insatsen med 3kw så kanske du får ut 10 - 12 kw, beroende på vilken framledningstemp som behövs i huset, och vilken temp du får upp ur borrhålet.
 
Kloge skrev:
Bäst är att låta en elektriker montera en egen elmätare till värmepumpen. Jag har det och noterar förbrukningen varje månad
Hejsan, vi frågade om en sep elmätare när vi installerade pumpen.. men han sa att det gick och läsa och räkna ut om man kollade i inställningarna och tyckte då det var en onödig kostnad bara.. så vi skippade det (eftersom han då påstod att man ändå kunde se det..).. dock har vi ju ingen aning om vad man skulle titta på så en elmätare hade ju varit bättre.. där ser man ju rakt upp och ner att "såhär ligger det till".... :)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
  • Gilla
Deks_i
  • Laddar…
hempularen skrev:
Beskrivningen, antar jag är den energikalkyl du fick vid beställningen?

Den är då baserad på en teoretisk förbrukning för huset, jag tror att det variera lite hur den är gjord. Man kan antingen utgå från husets konstruktion, räkna med schablonmässiga förluster genom väggar tak osv. Och då ta hänsyn till hur bra isolering osv.

Eller så utgår man från den faktiska förbrukningen av energi före installationen av värmepumpen, man antar då att huste kommer att fortsätta förbruka lika mycket bruttoenergi efter installationen.

Sedan dividerar man med pumpens shablonberäknade "COP faktor", dvs hur effektiv pumpen är över ett genomsnitts år".

Det finns en mängd felfaktorer i beräkningarna men de träffade ganska rätt i vårt fall.

Annars om man tittar på vad pumpen faktiskt förbrukar i ett givet ögonblick, så är det ju helt enkelt en elmotor som förbrukar ex. 3Kw när den går (=3Kwh per timme). Sedan beror det på lite olika faktorer hur mycket energi som kommer ut i värmesystemet, Ju lägre temperatur man klarar sig med desto bättre verkningsgrad på pumpen, så för insatsen med 3kw så kanske du får ut 10 - 12 kw, beroende på vilken framledningstemp som behövs i huset, och vilken temp du får upp ur borrhålet.
ohh.. det där blev komplicerat :x men jag kan svara på nått iaf hehe.. beskrivningen jag nämnde som påstod att den drog7080 kwh är deras beräkningsresultatslista.. som man fick med (eller var det innan?) när man installerade bergvärmen/pumpen..

Det stod såhär:

Ber /angiven effekt: 9 kW
Ber / angiven energi 24000 kWh
Jmf m förbrukning enl. SEV schablon 40228 kWh
Medeltemp för orten: 7,6 grader
DUT: -15,1
Max tillskottseffekt: 0,6 kW
Drivernergi VP: 7080 kWh
Tillskott VP: 10 kwh
Gratisenergi VP: 16910 kWh
Drifttid: 2760 h/år
Effekttäckning: 94 %
Energitäckning: 100 %

Just i den rutan iaf :)
Sen har just vi sådana här tunna element härhemma.. och jag antar det är lite högre temp i dem på vintern? tror inte de är supervarma dock (inte direkt som element, de är fortfarande bekväma o ta på..). Vi värmer upp 114 kvadrat ungefär till 22-23 grader och källarvåningen (lika stor) till 20 grader.. ingen tillskott över året sett! Jag kommer inte ihåg tempen.. men skalan (skillnaden?) mellan ut o in va okej sist jag kolla iaf.

Och läser man på nästa sida i den lilla broshyren.. så står det bara "totalkostnad årskostnad med VP" 7090 sek (baserat på elpriset då)

Vi hade innan en årsförbrukning med oljepanna (som bara gick på elpatron) 42000 kWh.. nu har vi typ årsförbrukning på ca 17500 kWh (med hushållsel, som vi troligen ligger ganska högt på.. troligen högre än uppvärmningen faktiskt)

Lurigt det där med att försöka lista ut vad som är själva uppvärmningskostnaden, över året sett..

Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
 
Installera en fast elmätare till VP så blir det lätt att följa upp månad för månad om du så vill....tycker det låter sunt att bry sig om sin energiförbrukning även om den är svårare att göra något åt... ;)

Lycka till och trevlig midsommar.
 
Enk Projektet skrev:
Installera en fast elmätare till VP så blir det lätt att följa upp månad för månad om du så vill....tycker det låter sunt att bry sig om sin energiförbrukning även om den är svårare att göra något åt... ;)

Lycka till och trevlig midsommar.
Ja det är ju intressant att se vad som går till vad och hur väl man investerar de där pengarna som elbolagen vill åt ;) Tyvärr är det som du säger, väldigt svårt att göra nått åt.. men man KAN ju iaf göra vissa avvägningar/förändringar om man vill för att göra kostnaderna mindre.. men oavsett blir man ju aldrig av med dem helt!

Hoppas ni hade en trevlig midsommar också!
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.