På ett hus jag hjälper till att måla om så är alla överbleck till fönstren på nedervåningen inte monterade bakom spikläkt som jag förstått är rekommenderat i dag, utan enbart bakom lockläkten. Ett bleck är inte ens fastspikat och många saknar silikon eller annan tätning. Hur pass allvarligt är detta? Det har inte varit några problem med fukt och panelen är i gott skick vid blecken. Monteringen måste ha skett före inflytt för 30 år sedan.

Eftersom fasaden ska målas om vill jag fråga er mer erfarna om man också bör ta sig besväret att öppna panelen och montera blecken bakom spikläkt eller panelens underbräda? Jag förstår att det är ett relativt allvarligt problem rent teoretiskt, men eftersom det inte verkar vara några problem med fukt i praktiken så blir jag förbryllad.
 
Om du har foder runt fönstren så finns ju risk att vatten rinner bakom blecket och in bakom fodret, där det antagligen med tiden kommer uppstå problem...

Beroende hur konstruktionen ser ut kan det ju vara trixigt att fixa i efterhand. Jag brukar då köra med underbleck och spåra panelen.
 
Har inget hänt på 30 år så lär ju inget hända i fortsättningen heller
 
hantverkare1 skrev:
Har inget hänt på 30 år så lär ju inget hända i fortsättningen heller
Det vet du ju inte ofta med såna saker märker man inte fuktskador innan man börja riva det.
 
Jag har satt mina överbleck utanpå bottenbrädan på lockläktsfasad, men har sågat ett spår i bottenbrädan och har ett 5mm invik på blecket instucket där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.