Reflekterade över Stew (Som Moderator och TS) i denna tråd http://http://www.byggahus.se/forum...-trangselavgift-paminnelse-8.html#post1763563 nyttjade sin moderatorroll att låsa sin egen tråd.

Först tänkte jag va f...n, men sedan så är det kanske inte så dumt om man som TS kunde låsa sina egna trådar när man fått svar, eller snarare man vill inte ha fler svar alt tråden spårat ut.

Lite kluven i frågan, några funderingar på om alla som TS ska ha möjlighet att låsa sina egna trådar????
 
D
tycker det hela är dumt. man låter tråden pågå så länge man får medhåll, men om det blir kritik så stänger man trådar. En tråd i ett diskussionsforum är ju inte enbart till för den som skapat den. prova på det i verkliga livet. Starts en häftig diskussion på torget och när du får för mycket motstånd så förbjuder du alla andra att säga något mer (istället för att bara gå din väg).
 
Jag tycker inte att det är ett bra förslag. Om man som TS är nöjd med svaren eller tycker att tråden spårat ur är det väl bara att sluta läsa. Många trådar driver ju iväg efter ett tag, på gott och ont, till att inte enbart handla om TS ursprungsfråga. Ofta har andra deltagare i tråden närliggande frågor och diskussioner och bara för att TS är nöjd kanske inte alla andra är det. I vissa fall kan ju en tråd åter bli aktuell långt efter att TS fått sitt svar och jag har svårt att se varför en TS ska ha rätt att låsa ute andra från att fortsätta diskussionen. En tråd är inte bara till för att TS ska få svar utan även för andras skull. Jag har svårt att se att en tråd skulle vara TS "egendom".

Så nej tycker jag och min spontana tanke när jag såg att Stew låst "sin" tråd var precis som din, det vill säga "va f...n".
 
Exakt så var min första tanke, men när jag reflekterade över Stew's tråd så kändes det helt rätt att den stängdes..
 
Nimajneb skrev:
Exakt så var min första tanke, men när jag reflekterade över Stew's tråd så kändes det helt rätt att den stängdes..
Men säg att någon skulle hitta ett sätt att undvika "förseningsavgiften", Vore det inte bra både för Stew som TS och för andra om den informationen kunde skrivas i tråden.
 
Där har du definitivt en vinkling att beakta:)
 
Jag tycker att det var fel att låsa tråden med motiveringen att han var trådskaparen. Som om alla TS skulle kunna låsa trådar som man inte vill ska pågå längre.
 
Som Alfredo säger ovan så kan ju tråden bli aktuell igen långt senare. Det är ju t.ex. inte ovanligt att en produkt diskuteras och TS avslutar med att meddela att han köpte XXX. Sedan, långt efteråt, kommer en följdfråga av typen: "Funderar själv på att köpa XXX, det har nu gått 5 år sedan du köpte din. Har den fungerat bra?"

Naturligtvis finns det skäl att låsa trådar ibland men jag tycker inte det skall göras rutinmässigt varken av TS eller någon annan. (Var där inte en diskussion om gamla trådar som låstes automatiskt för några år sedan?)

Om TS har goda skäl till att låsa en tråd så är det ju inte så svårt att be en moderator göra detta.
 
Nu har jag inte läst den aktuella tråden, men utifrån den information som ges här blir jag mycket skeptisk oavsett om det var rätt eller fel att stänga tråden. Frågan är snarare om det är rätt av en moderator att stänga sin egna tråd. Eftersom en moderator även kan skriva som användare bör de kunna skilja på sina roller och istället be en annan moderator moderera (fatta beslut) när det kan uppstå frågetecken. Nu är iofs inte Byggahus.se en demokrati men riskerar istället att användarna vänder sig till andra forum. I övrigt tycker jag inte alls att användarna ska kunna låsa sina egna trådar. Trots vissa diskussioner på senare tid så gillar jag stämningen på BH och det är relativt högt i tak.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag har läst igenom tråden nu och tycker att det var rätt att just den tråden stängdes. Diskussionen hade urartat och var otrevlig på slutet och borde därför avslutas. Däremot hade det varit mer önskvärt om någon annan moderator gjort stängningen, med den motiveringen.

Det är besvärligt ibland, även om det inte är så ofta, att vara moderator och samtidigt en vanlig medlem som ska diskutera. För det mesta funkar det bra, men ni får ha överseende med att det dyker upp nya situationer hela tiden som vi inte är vana vid att hantera. Man lär sig något nytt varje dag. :)
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ja, förlåt. Det blev nog lätt att tolka det jag skrev som att jag vart maktgalen. Men det är jag icke. Det är precis som marlen säger. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att det var skönt att vara ts i detta läget för då kunde jag själv tycka att jag var nöjd med de svaren som kommit in. Behövde inte fråga någon annan.
Det är inte lätt alltid att vara både användare (vilket jag är 90% av tiden) och moderator...

Jag kunde ha bett en annan moderator kolla igenom tråden och stänga den. Tar åt mig av detta.

Tack för feedbacken!
 
DIY_freak skrev:
tycker det hela är dumt. man låter tråden pågå så länge man får medhåll, men om det blir kritik så stänger man trådar. En tråd i ett diskussionsforum är ju inte enbart till för den som skapat den. prova på det i verkliga livet. Starts en häftig diskussion på torget och när du får för mycket motstånd så förbjuder du alla andra att säga något mer (istället för att bara gå din väg).
Så är det ju inte riktigt. Tar som sagt åt mig av kritiken, jag borde inte stängt tråden. Någon annan mod borde gjort bedömningen och stängt den utefter det. (Precis som Marlen är inne på)
Men tråden är 8 sidor lång och med 115 inlägg. Där det varit mothåll/kritik redan från sidan 1. Och tråden har ändå varit öppen i 7 sidor till.
 
D
Men varför överhuvudtaget starta en sådan tråd om det inte är en diskussion man vill ha? Det kan knappast ha varit konkreta råd för att slippa tilläggsavgiften som du ville ha, det måste du ju ha insett var lönlöst. När du fick konkreta råd för att slippa trängselskatten helt och hållet så uppskattades inte det heller. Överhuvudtaget så var din attityd i tråden ganska gnällig och icke konstruktiv. Så lite grann undrar jag varför du startar en icke husrelaterad gnälltråd i ett husforum om det inte är en diskussion du vill starta? Jag vill inte direkt vara elak ellet hoppa på dig, men med lite självkritik så kanske du skulle märka att du faktiskt initierar ganska mycket icke husrelaterat prat i forumet (annars är det jag som bara råkat på just de trådarna).
 
Jag tycker att stew har förklarat att han insett sitt misstag och att vi inte behöver diskutera det här mer.
 
D
Sitt misstag att stänga tråden själv ja... men jag anser att det var ett misstag att starta tråden överhuvud taget, speciellt om man sedan anser sig tvungen att stänga den för att det blir diskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.