Jag vet, byggde för 15 år sedan och var betydligt piggare då och det var jobbigt ändå...blev bara så modstulen när vi gick på visning i helgen och alla husen var bara så fel...

/ama
 
Hemmakatten
Kom igen, ama! Det här fixar du! Vi byggde nytt arkitektritat lösvirkeshus vid fyllda femtio efter att gått igenom tonårsperioden (det har du att se fram emot :rolleyes: ) för 5 barn och efter att 4 flyttat hemifrån. Och dit tar jag för givet att du har några år, minst. För övrigt är ett tips att skaffa syskon om det är möjligt (biologiskt eller adopterat). Tillvaron blir enklare, barnen kan leka med varandra, ta hand om varandra och har någon att gadda ihop sig med mot föräldrarna.

Att bygga nytt, äntligen, efter att ha bott i stora, praktiska hus, är ett sant nöje och samtidigt jobbigt. Men tänk bara att du kan få det precis som du vill ha det, lagom stort, funktionellt och estetiskt, lättstädat, uteplatser i rätt lägen, mm mm.

Att bygga med hjälp av arkitekter och lösvirke och delade entreprenader var en resa som innebar två tillfälliga boenden och sedan husvagn på tomten med dusch utomhus även i minusgrader. Inget jag vill göra om, men inte heller vara utan. Köp tomten!!
 
Hemmakatten skrev:
Kom igen, ama! Det här fixar du! Vi byggde nytt arkitektritat lösvirkeshus vid fyllda femtio efter att gått igenom tonårsperioden (det har du att se fram emot :rolleyes: ) för 5 barn och efter att 4 flyttat hemifrån.
Är det inte då det är dags för seniorboende med hiss? ;)
 
Hemmakatten: du är ond...mitt husbyggarego fick just en redig boost!
Behöver räkna på pengar, tid, komfort och ångest innan vi kör igång åt något håll.

Syskon vore kul, men det tog över 6 år att lyckas få första, så det är väldigt osannolikt att det blir någon nr 2. Blir det fler barn så är det snudd på mirakel! Och efter all väntan är vi i läget "Klart Lillen ska ha gott om plats. Hans rum ska inte vara gästrum så att han blir vräkt så fort någon sover över.".

/ama
 
Tonåren är ungefär 12.5 år bort, Lillen fyller 6 månader om en vecka.

/ama
 
Lycka till att få någon av unge att flytta ut för att ge plats för gäster. Om du klarar det, säg gärna till hur du gör... ;)
 
Man ber dem snällt? :D

/ama
 
Är det tilltänkt barnrummet gästrum idag? Isåfall kanske ni kan bygga en friggebod för gästerna och bo kvar.
 
Kombinerat gästrum/arbetsrum och vi har redan byggt två friggebodar på sammanlagt 15 m2. Vi har redan börjat tömma rummet för hans skull (lekrum nu, sovrum senare) och vi har snart inget gästrum/arbetsrum.

Huset är inrett för två rätt excentriska personer och nu är vi tre.
Ett av rummen vi funderat kring är vårt bibliotek, tömmer man det finns ett rum för gäster/arbete, men böckerna då? Vi har platsbyggda hyllor golv till tak och mängden böcker mäts i kubikmeter.

Egentligen har vi haft behov av ett rum mera tidigare också, men det är först nu 15-spelet blivit ohållbart. Går och hoppas på att ett bra hus dyker upp, men gör det inte det får vi bygga.

/ama
 
ama skrev:
Som tur(?) är så är tillökningen enda barnet, så vi har inga äldre barn att hålla reda på. Har i dagsläget sammanlagt 1,5 miljoner i lån på två fastigheter, inga andra lån och löner på runt 55 kkr efter skatt. Jag tror vi skulle klara 3,5 mille i lån, men är bortskämd med låga lån. Hade tänkt vara skuldfri vid 60, men alla planer ändrades med den länge efterlängtade bebisen.

En del av boendet går att lösa med sommarstugan, dock inte vintertid.

/ama
Klart att ni skall ha ett nytt, eller begagnat, lite större hus!
Det låter ju som att ert nuvarande hus har nått sin optimala storlek, och bara blir sämre om ni börjar bygga ut det.

Men separera processen i ett par eller flera steg och i parallella trådar.
>Kika efter tomter kontinuerligt. Man vet aldrig när den rätta dyker upp (precis som med människor :cool: )

>Skaffa hem alla huskataloger, plöj igenom och kika på planlösningar.
Ni vet hur många rum ni vill ha, om ni vill ha öppen eller traditionell planlösning etc.
Välj det bästa huset ur katalogerna och tänk ut de förbättringar ni vill göra,
så att planen är i stort sett klar när tomten dyker upp.

>Leta under hösten upp en byggare ni tro på (lösvirkes eller storblock), så att ni kan dra igång byggprocessen när ni till slut har hittat tomten.
Bygg under april - augusti, flytta sedan in.

>Håll samtidigt ögonen öppna för bättre begagnade hus i storlek, och med läge, som ni gillar.

PS
Det där med 2,1 miljoner ökade lån för bara för tomten låter häftigt.
Var är det, Stockholms innerstad?
Din forumprofil avslöjar inget.
 
ama skrev:
Huset är inrett för två rätt excentriska personer och nu är vi tre.
"Be eccentric now. Don’t wait for old age to wear purple." som det heter.

Jag ändrar mig. Ni är två vuxna personer med en stark ekonomi. Bygg det hus ni vill ha och inred det som det passar er. Stort bibliotek, torn, loggia, whatever. Och grattis till barnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.