D09
Hur gör man för att minska mygg, fästningar, sniglar etc på tomten?

Är det så torrt som möjligt i marken för myggen?

Kort gräs för fästningar ?

Vad kan man göra mer ?
 
Mygg och flugsnappare / fladdermöss trivs inte ihop, ett gäng holkar kanske?

Sniglar, gift och fällor.

Fästingar, inte en aning, håll ner gräs och röj buskar kanske.

//Jante
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
När det gäller fästingar så har jag fått för mig att rådjur, älgar och harar är stora bärare.
Om man kan minimera dessa i närområdet så tror jag man kommer långt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Se till att få bort alla vikingar innan de bygger borgar. (Förlåt, kunde inte låta bli)
:)Fästingar borde kunna hållas borta mer om du ökar deras naturliga fiender. Spindlar, myror och fåglar äter tydligen fästingar så ett gäng holkar som Jante föreslog är ingen dum idé.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fästingar

Mygg är väl svårt att skydda sig mot. De flyger långa vägar och sitter sedan och lurar på byten i någon buske. Finns dessutom ett 20-tal arter som trivs på olika ställen. En vindmaskin kanske?

Sniglar (jag antar att du menar den Spanska skogssnigeln, även kallad Mördarsnigeln) kan bekämpas med hjälp av olika preparat innehållande järnfosfat. Ölfällor lär vara effektivt har jag hört men jag dricker hellre ölen än slösar den på sniglarna. Själv kör jag mekanisk bekämpning och klipper huvudet av dem med en sekatör. Igelkottar och grävligar har även dessa äckliga djur på menyn. Sägs även att vildsvin äter sniglar med de vill du inte ha i trädgården. Då bökar de upp och förstör.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Betr fästningar så förutom tipsen ovan så funkar grymt nog hundar o katter som fantastiska fästingmagneter och håller trädgården fri från dessa äckliga kryp. Glöm bara inte att "avlusa" djuren varje dag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha vi har både hund, katter, högt gräs, träd, buskar och rådjur...

Det där med fladdermöss lät kul, är det speciella holkar?

Har aldrig sett såna här, kommer ihåg när man var liten och sov över vid farsans sommarstuga, där fanns det massor av fladdermöss på den tiden..

Har för mig att det räcker med en ölburk med vatten som ligger någonstans för att mygg/ knott ska börja föröka sig som "kaniner"

Har redan tagit 2 fästingar på mig själv, små äckliga kryp :p
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Bygg gärna fladdermusholkar, de behöver lite hjälp när det inte är så vanligt med gamla lador överallt längre. En fladdermus kan väl sätta i sig bortåt 7000 mygg per natt har jag för mig det är. Perfekt med en egen koloni. :)
 
  • Gilla
Jante och 2 till
  • Laddar…
D09
Dalbotös skrev:
Bygg gärna fladdermusholkar, de behöver lite hjälp när det inte är så vanligt med gamla lador överallt längre. En fladdermus kan väl sätta i sig bortåt 7000 mygg per natt har jag för mig det är. Perfekt med en egen koloni. :)
Rent spontant vill jag bygga en fladdermusstad :)


Det där ska jag fixa :)
 
1) Fästingar.
De torkar lätt ihjäl, så att fälla träd och hålla gräset kort så vind & sol kommer åt att torka upp marken hjälper mycket.
De första stadierna av fästingarna äter huvudsakligen på gnagare (varje sork har i snitt ett par hundra pyttesmå fästingar på sig!), medan senare stadier mestadels angriper större djur (rådjur, kanin och hare - varje rådjur har i snitt två tusen fästingar på sig!). Det är explosionen av rådjur och dovhjort i södra Sverige tillsammans med "förbuskningen" av jordbruksmark som gjort att fästingarna ökat så kraftigt, men det är från gnagarna som fästingarna smittas med Borrelia & TBE.
Det är svårt att minska gnagarpopulationen, och man kan nog inte locka till sig lodjur och varg som äter harar och rådjur heller, men rådjuren kan man stänga ute med stängsel.

Nån nämnde att använda katter & hundar som fästingfällor. Ett tips är att dosera Frontline eller liknande på katten/hunden, så fästingar som biter dem dör.

2) Mygg.
Mygg vill ha små, fiskfria, vatten för sina larver. De lägger inte ägg i strömmande vatten eller vatten där det finns fisk, och helst ska det vara en vattensamling som torkar ut senare under sommaren, eftersom uttorkning dödar mygglarvernas fiender (fisk och hoppkräftor). Även mycket små vattensamlingar (en glömd vattenkanna, en blockerad hängränna, vattenpölar på en presenning...) kan fungera som myggodling.

Däremot flyger mygg inte särskilt långt, normalt sett bara ett par hundra meter från kläckningsplatsen. Börja därför med att kolla att du inte ordnat kläckningsplats åt myggen i form av vattentunnor etc i ditt närområde. Om kläckningsplatsen är en naturlig damm, pytsa inte i diesel eller insektsgift; du dödar allt som äter mygglarver men myggorna lägger snabbt nya ägg. Dränera, eller släpp i några mörtar. Det finns också en speciell bakterie, Bacillus thuringensis israelensis H14, eller BTI, som dödar bara just mygglarver. BTI går att köpa från firmor som säljer biologiska bekämpningsmedel, den används till att döda sorgmyggor och harkrankar i gräsmattor, men att använda det i småvatten kräver tillstånd.

Till trädgårdsdammar kan man använda ytinsug/breddavlopp. Mygglarverna hänger i ytan, så suger man in vattnet från ytan så dör larverna i filtret, och istället för myggodling blir dammen en myggfälla.

Det finns mekaniska myggfällor som lockar till sig myggor med oktenol & koldioxid. De är dyra, men tillverkarna påstår att de kan göra ganska stora områden helt myggfria. Min bror köpte en för några år sedan, och säger att den fungerar utmärkt - men från och med i år krävs tillstånd för att använda såna fällor.

Även med mygg hjälper det en del att ta bort träd/buskar och hålla gräset kort, de är inte känsliga för uttorkning men har svårt att flyga när det blåser.

Märks det att vi har haft stora problem med fästingar och mygg?
 
  • Gilla
Malinka71 och 1 till
  • Laddar…
Jag har tidigare haft stora problem med "mördarsniglar". Förra året var det betydligt lindrigare. I år ännu mindre. Hitintills endast 11 st, mot hundratals för-förra året. Jag tror att det är koltrastarna som har lärt sig att småsniglar går att äta. Jag ser dom på morgonen gå runt på gräsmattan och leta mat. Så se till att du får dit koltrastar( hur man nu gör det.... ? fågelholkar ?) :)
Annars kan du göra som jag. Fixa ett elstängsel runt det du vill rädda. Se tidigare inlägg av mig.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi har också betydligt mindre mördarsniglar! :) förra året hade vi grymt mycket. Kanske vintern tog kål på dom!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det finns mekaniska myggfällor som lockar till sig myggor med oktenol & koldioxid. De är dyra, men tillverkarna påstår att de kan göra ganska stora områden helt myggfria. Min bror köpte en för några år sedan, och säger att den fungerar utmärkt - men från och med i år krävs tillstånd för att använda såna fällor.
Som jag förstår det så krävs det inget tillstånd för att använda fällorna. Det är tillverkarna som måste ha ett tillstånd, i Sverige från Kemikalieinspektionen.


http://www.kemi.se/en/Content/In-fo...regler-for-myggfallor-med-tilldragande-medel/
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Givande tråd! Det 1/2meter långa gräset ska klippas och fladdermusholkar ska byggas,
men vad göra mot de små knotten?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Den torra, kalla våren hos oss verkar ha haft positiv (dvs decimerande) inverkan på både mygg, sniglar och fästingar. Tyvärr har den även gjort att enbuskarna vissnat... Nu verkar det bli fuktigt väder så man kan nog förvänta sig fler mygg framöver.

Knott verkar inte vilja bitas inomhus, och de verkar föredra dagsljus och värme, är min erfarenhet från somrar i fjällen. Fast på kvällarna kommer myggen i stället, så det kanske är föga tröst. ;-)

Grannarnas katter inkräktar ibland på vårt territorium och skiter på gräsmattan - och till skillnad från många andra katter så lämnar de här katterna korvarna kvar mitt på gräsmattan utan att ens försöka gräva ner dem. Inte bra för barnen som gärna vill leka på gräsmattan. Någon som har testat något fungerande mot ovälkomna katter i trädgården? Funkar det med infraljud t ex? Eller någon lukt som katterna inte gillar?
 
D09
Nu plockade jag 3e fästningen för iår *suck*

Dom gillar mig ;)

En OT gällande fästningar är att brorsan har haft problem med värk i leder och muskelfästen etc och sjukvården sagt att det är förslitningsskador från industrin men inte kunnat fixa det.

Nyligen frågade hans sambo om han testat sig mot Borrelia, symtomen stämde tydligen ganska bra och efter mycket tjat på vårdcentralen så fick det bli företagsläkaren som tog provet och visst hade han Borrelia. Säkert haft det i 4 år eller något. Nu hoppas man på kunna få bort det men det kan tydligen ta något år om det ligger latent.

Summasumarum, avskyr dom små krypen

Om man får en 1mm fästning, är det troligtvis att man fått den från katter / hunden då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.