Hej,
Började gräva upp runt grunden idag, ett litet missöde med att de råkade gräva av inkommande vatten men efter 2h så var det åtgärdat :) bila upp grunden och dra in ny slang så nu vet jag att det är nytt och fräscht.

Första gången jag dränerar så jag är ingen erfarenhet alls av det men har varit och kollat på andra som grävt upp förut. Skulle börja ta bort kallasfalten från grunden och börjar seriöst undra om det är jag som gör något fel eller om det är något skumt med den. Där jag varit med och kollat på förut har asfalten suttit som en "matta" utanpå grunden och den har varit lite mjuk. Den har varit ganska svart och lätt att urskilja.

På 20 minuter så har jag fått bort en fläck på 10*10cm, med tanke på att det är totalt cirka 65m2 så känns det ju helt ohållbart.

Nu har jag testat med barkspade och yxa+hammare/slägga. Med barkspaden så går det inte att få loss något alls, är stört omöjligt. Det känns som att det är en blandning av betong/asfalt som sitter som yttersta lagret. Är cirka 2-4mm tjockt. Se bilder!

20130616_172842_zps4603abc9.jpg

20130616_191135_zps2f7dd132.jpg

20130616_175603_zps861d8fe9.jpg

Någon som har tips på hur jag lättast får bort det som sitter? eller bör jag leta efter en firma som blästrar grunden och vad kan det tänkas att kosta?
 
Redigerat:
Ser inte riktigt vad det är, men flexa bort kallasfalt är ju hyffsat snabbt gjort om man hyr en flex
 
Vad är en flex?
 
Finns även av märket Hilti t.ex. Jag är nästan säker att det är kallasfalt. Hyr en betongslip med diamantskiva. Om asfalten smetar kör lite i området du redan kört rent för att rengöra skivan. Kör när det är så kallt som möjligt för att undvik smet och stäng ventilationen. Funkar inget försök hyra bläster.
 
Jag ska till Cramo nästa helg och hyra betongslip, kommer börja med att testa det alternativet.

FIck offert av ett företag idag ang. blästra hela husgrunden de ville ha ~7500:- efter Rot. Om man ska blästra själv, kan man köpa sakerna själv eller måste det vara några speciella saker?
 
Jag vet faktiskt inte riktigt. Men jag tror att en sån bläster köper man inte. Det är typ en rejäl dieseldriven sak.
 
Jag borstade av allt löst med en kvast och lät resten sitta kvar när jag dränerade.
Satte membran platon och isolering, fungerar kanon..
/jimmy
 
Bläster för sånt här brukar oftast vara dieseldrivet.
Det finns en del firmor som hyr ut kit.
Fredrik
 
Kolsyrebläster är bästa lösningen mot kallasfalt, kostar väl runt 4-5k om du har en firma i närheten som har tid.
Sandbläster är näst bästa lösningen, dock så dammar det något fruktansvärt så en regnig dag eller vattna undertiden är ett måste om du bor i villakvarter.
 
Kom hem efter 2 dagars arbete i Nässjö, 30h arbete på 2 dagar och bättre kommer det inte att bli kommande 2 veckorna. Ville komma igång tidigare så var iväg och handlade lite idag.

Det blev en Bosch PWS750 & en Diamantslipskiva (om någon följer mitt exempel glöm inte skyddsglasögon och dammfiltermask)

Efter cirka 1 timma såg det ut såhär, ganska så effektivt. Nu kan man ta och slipa mellan 30 - 90 minuter varje kväll så är dett snart gjort.

20130619_194651_zps13105389.jpg
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
peternicklas
En stor högtryckstvätt samt ett roterande munstycke fungerar också.
 
peternicklas skrev:
En stor högtryckstvätt samt ett roterande munstycke fungerar också.
Tror inte att det skulle gå hemma hos mig, det sitter sjukt hårt.
 
Med rätt storlek på HTn så äter du hål i betongen, så en hyrmaskin kanske är värt det
 
peternicklas
Jovial skrev:
Tror inte att det skulle gå hemma hos mig, det sitter sjukt hårt.
Det munstycket jag menar skär igenom trä. Använde ett sådant när jag dränerade. man fick ta det varligt annars åkte putsen med. Nu var detta en tvätt som ger 220 Bar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.