Hej,
Har ca 250 meter till sjön och hade tänkt gräva ner vattenslang och el och montera en pump nere vid sjön.

Vattnet skall användas till bevattning med mera.

Höjdskillnaden är ca 20 meter. Sjön ligger alltså ca 20 meter lägre. och ca 250 meter bort, så jag antar att sugpump blir svårt.

Till detta har jag frågor:
* Vilken grovlek på slang och vilket typ av slang skall jag gräva ner?
* Vilken storlek på pump skall jag ha?
* På vilket djup skall jag gräva ned? Vi befinner oss mitt i sverige och det är åkermark. Vattnet kommer inte användas vintertid, men när man ändå gräver... och för att minska risken att den plöjs av.
* Vilken grovlek på elkabeln bör jag ha? Förläggning i rör? (denna fråga kanske jag bör ta i elforumet när jag vet storlek på motor)

Tacksam för den hjälp jag kan få. Länka gärna till lämpliga produkter om sådana finns.

Tack
/H
 
Kan inte ge dig exakta svar, men ska försöka hjälpa dig lite med hur man räknar. Du kommer säkert få mer hjälp i fler svar :)

Grovleken kommer att styras av vilket flöde du vill ha. En 32 mm slang vid ett flöde av 40 l/min kommer att ge ett tryckfall på ca 18 mvp (meter vattenpelare) vid en längd på 250 m.
Den kraftigaste Jetpumpen kan pumpa max 60 mvp. Vid denna tryckhöjd är dock flödet 0 l/min. Max flöde ur denna pump är 150 l/min men då är tryckhöjden 0 m. http://www.rinkabyror.se/artikel/jet-30-t-pump/?select=true

För att kunna ge ett exakt svar på dimensioneringen är det bra att ha en pumpkurva där du ser flödet i förhållande till tryckhöjden över hela pumpens arbetsområde och utifrån detta väljer lämplig slang.
Tabell med tryckfallet i olika slangar finns i pdf-versionen av Rinkabys katalog. Se sid 33. Pumpkurvor brukar man kunna hitta på pumptillverkarnas hemsidor.

Ett min djup på 60 cm är väl lämpligt. Det är det djup man brukar lägga elkablar på om jag inte missminner mig.

Dim på elkabel kan du säkert få svar på i elforumet. Ska du ändå gräva är en slang nog inte så dumt. Dels för skydd (slipper lägga sand och tänka på ev stenar mm) och att det går att byta kabeln om det skulle hända något med den. Du kan med slang välja en mindre robust kabel (=billigare). Area på kablen beror på belastning och utlösningsvillkor för säkringar, men jag skulle tro att du bör ha 2,5 mm kabel.
 
Pumpen måste vara en 3fas för att ha en chans på kablen, som behöver vara minst 4mm2 för att klara längden.
N1XV kostar 58:-/m för 5G6 (6mm2) som är en vanlig kabel. så runt 16kkr för elen till pumpen.

En Jet30T borde klara det bra, tom lite över.
EMSpumpen har diagram.
http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/864

Gå up till 40 el 50mm PEM om ni ändå ska ha maskin att gräva med och vill säkra lite (se sista frågan).
Med slang, lite kopplingar och pump så landar ni runt 10-12kkr.

Du har inga grannar att göra en förening med?
Det är ju endasst en kostnadsökning på runt 15% att gå upp i storlek så du klarar 3-4 grannar på samma anläggning. Maskinentreprenaden kommer ju kosta minst lika mycket som resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.