Hej,

Jag och min fästmö har hittat vårt drömhus ute på landet. Det är ett trähus byggt på 20-talet med någon slags sten- eller betonggrund. Större delen av huset ligger på en krypgrund, men i köket finns en dörr till en liten källare på cirka 4-5 kvm. Här finns vattenpump och varmvattenberedare. Naturligtvis visade det sig att det här utrymmet är fullt av mögel. Vid källarnedgången sitter spån- eller gipsskivor som är mycket tydligt angripna, och källaren är klart fuktig. Inte så att det ligger rinnande vatten, men framförallt golvet är blött och fuktigt. Jag har inspekterat krypgrunden som övriga huset ligger på, och den uppvisar inte alls samma problem. Här är torrt och luktfritt. Likaså är övriga huset i gott skick, och både tak och väggar ser ut att vara välmående.

Nu är jag i behov av råd. Jag misstänker att boven i dramat är dålig ventilation, då ytterväggen till källaren saknar ventilering förutom ett litet fönster. Kan det rent av räcka med att sanera de angripna områdena, och borra upp ordentliga ventiler, eller behövs det även en dränering? Hur går jag bäst till väga? Kan nämna att vår budget inte är den bästa - men i gengäld fixar vi mycket själva.

Vågar vi köpa huset, trots det som är beskrivet? Problemen verkar som sagt vara tydligt begränsade till den lilla (förbannade) källaren.

Tacksam för svar.
 
Ventilerar du in en massa varm (fuktig) luft i en sån källare så får du nog mer fuktproblem. En avfuktare där nere kanske vore nåt?
 
Svårt att förstå om man inte ser hur det ser ut - inga bilder?
 
Där vattenpump etc. befinner sig kommer det nog alltid vara mer eller mindre fuktigt. Som BiFuel nämner, en avfuktare, och kanske ev. ett element, därnere skulle antagligen inte skada. Kan i och för sig tänka mig att det finns några faktorer som spelar in huruvida det hjälper eller inte, men det är i alla fall en början.
 
Tack för era svar. Jag har nu undersökt detta lite närmare, och det verkar som om någon hemmafixare har byggt en trappa i betong precis utanför källaren, och täppt till den luftventil som funnits där. Enda luftintaget har därför varit ett litet hål in till krypgrunden.

Jag bifogar några bilder som jag har tagit. Här ser man bland annat möglet i trappuppgången, det fuktiga källargolvet och luftintaget till krypgrunden. Vad jag kan se är det främst källargolvet som är fuktigt, och inte väggarna.
IMG_2025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte en luftventil hade hjälpt. Avfuktare, bort med allt organiskt material (trä, kartonggips etc.) och om möjligt en utvändig dränering. Så hade jag gjort i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.