Vid montering av SYR ventil till kylslingan så uppkommer ju frågan om man borde montera den före slingan eller efter så att det alltid är vatten in slingan.

Spontant skulle jag vilja montera den innan men det kanske kan vara ett problem att det spolas kallt vatten direkt på en torrt hett rör.

Vilket är rätt eller i alla fall det vettigaste?
 
Hej Seekoman!
Enligt Somaterms instruktion:
Den termiska temperaturbegränsaren SYR 3065 kopplas
företrädesvis på kallvatteningången på kylslinga om
sådan är monterad i pannan. På detta sätt skyddas
armaturen från försmutsning orsakat av kalkutfällning.

​Om du monterar den efter kommer väl din "kallvattenledning" att värmas... rätt betydligt... och sitter det en förbrukare i närheten på samma ledning kan du ju få varmt vatten dit!?

Att ha en sådan ledning trycksatt är väl inte heller att rekommendera...

Röret kan nog inte anses som hett ur ett mekanisk perspektiv, mao ingen större påverkan när det kyls ned!

Jag kommer att montera min enligt instruktion från panntillverkare och Somaterm = före :)
 
kulle
Verkar va olika det där, atmos rekommenderar efter slingan :confused:
 
Ja det var det som fick mig att fundera. I instruktionerna till kaminen är det en skiss där den sitter före slingan meni instruktionerna för syrventilen så ärdet en skiss där densitter efter. Dock verkar slingan vara gjord av järnrör så livslängden borde ju påverkas negativt av alltid vara fylld med färskvatten.
 
Den ska väl förhoppningsvis inte användas så flitigt..
 
I instruktionen till SYR-ventilen är det väl en VVB i skissen där de föreslår att man ska sätta den efter och inte en nödkylslinga?!
Men texten som finns ovan (inklippt från tillverkarens instruktion) säger att den ska sitta före när man har en nödkylslinga?!
 
Tack!

Jag kommer montera den innan slingan då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.