Ungarna har lekt i trädgården... :(
Går det att rädda med tjärfärg eller sköter naturen sig själv?
Eller ska jag såga ner det till hösten?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt det bara vara, tjärfärg har en tendens att skapa fukt mellan färgen och trädet vilket resulterar att trädet mår sämre. Det är förmodligen ingen större fara med trädet!
 
Skadan är 40 cm hög. Klarar en bok en sån skada?
 
Det klarar sig nog. Är det inte när det blir ringbarkat (rätt ord?) det går illa?
 
Jag vet inte när det gäller en så stor skada men jag försökte ringbarka ett mindre träd med flit förra året för jag ville ha kvar det som klätterstöd. Missade tydligen en liten, liten bit för trädet blev så grönt och glatt här i våras. Märkes inte att jag varit där ens. Ditt träd är ju inte skadat hela vägen runt vilket hade varit värre så med lite tur kan det nog klara sig.
 
Ringbarkning fungerar inte riktigt på det viset. Energin i trädet forsar ut i grenarna och bladverken på våren men när hösten kommer kan inte energin gå tillbaka till rötterna.
 
Så om trädet gror igen i vår har det överlevt hösten? Så först då kan jag fatta beslut om avverkning eller ej?
 
Darth Peter skrev:
Så om trädet gror igen i vår har det överlevt hösten? Så först då kan jag fatta beslut om avverkning eller ej?
Ta en fika i stället och vänta på nästa år så får du se hur det har klarat året.
 
Råkade ut för ett rådjur som kom och kliade sig på vårt då relativt nya plommonträd varpå en rejäl barkskada uppstod. Köpte någon form av "lack" just för att skydda trädet mot div angrepp och minska vätskeförlusten för trädet. Detta fungerade klockrent och trädet lever än idag. Minns tyvärr inte namnet men det bör väl finnas på närmsta handelsträdgård/trädgårdsaffär.
 
Det går att se längst ner på stammen att trädet överlevt en skada tidigare. Det kan mycket väl klara sig länge än. Det är ett öppet sår där det kan ruttna och bli försvagat, men träd kan klara sig många åt i alla fall. Vänta och se. Troligen går det bra.

Om man ringbarkar ett träd kommer det att dö, men det kan ta tre år innan det sker.
 
Trädet klarar nog skadan iofs men du ska skydda kanterna runt skadan. Det gör du lämpligast med ympvax som du köper i en bra plantshop.
Lite svårt att se men kanterna ska skäras rena så att dom ligger så tät som möjligt mot stammen innan ympvaxet sätts på annars samlas vatten och parasiter där som gör att det blir svårt för trädet att läka. Ny bark växer i från kanten och över såret men det tar många år.
Trädet kan tappa löven temporärt nu eller väldigt tidigt men det gör det bara för att kompensera för minskat vatten och näringsupptag som såret innebär. Detta brukar reda sig till nästa säsong.
 
Redigerat:
Nu för tiden är det inga arborister som använder ympvax, tjära eller annat på skador längre, eftersom man har kommit fram till att träd klarar sig bättre själva. De har miljoner års evolution till hjälp.

Den där boken kommer klara sig fint om den bara får vara ifred. Jag hade en annan bok som var mycket mindre, och som rådjuret valde att feja hornen mot. Det blev en ca. 1cm bred barkremsa kvar och den gick dessutom i sprial upp runt stammen. Då hade jag svaga förhoppningar, men trädet klarade sig och växer bra. Bok verkar vara mycket tåliga träd som klarar väldigt allvarliga skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.