Efter helgens rejäla regnväder så märkte jag att det regnar in i skorstenen till vår öppna spis.
Spisen används inte så kanalen torkas aldrig ur.
På skorstenstoppen sitter bara hålplåt som skydd mot fåglar och skräp.

Vad är bäst att göra? Täcka skorstenstoppen med plast eller då riskerar man andra problem.
Vet egentligen inte om det är ett problem men låter inte bra att det droppar på spjället.
Någonstans måste ju vattnet sen försvinna.
Har ytterligare en skorsten kopplad till kakelugn och vedspis och gissar att det är samma problem på den. Dock används dessa under vinterhalvåret men det är förhoppningsvis några månader till innan de behöver användas.
 
Montera en plåthuv?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skorstenshuv -:D
 
Huv var ju det första som dök upp i fast jag tänkte ju om det fanns ett billigare sätt.
I och med att vi inte använder den spisen behöver man ju inte tänka på att något ska ut.
Vi har mekanisk frånluft så det bör inte påverka ventilationen något.
 
kulle
Dede77 skrev:
Huv var ju det första som dök upp i fast jag tänkte ju om det fanns ett billigare sätt.
I och med att vi inte använder den spisen behöver man ju inte tänka på att något ska ut.
Vi har mekanisk frånluft så det bör inte påverka ventilationen något.
En huv skyddar väldigt mycket och speciellt om inte skorstenen används, då det blir frostsprängningar o vittrar sönder
 
Någon som har tips på vilken huv man i så fall ska köpa?
Kollade lite snabbt men det är ju inga direkt billiga saker.
 
Köp en plåt och gör en själv. :) Det gjorde jag och det är inte så himla svårt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Bara en enkel "huv" kostar inte mycket se till att du inte tittar på en med in plåtning av krona. Den allra enklaste versionen borde din lokala plåtslagare kunna göra runt 1000 kr.
 
Oavsett om du gör själv eller beställer - se dig runt efter olika typer av huvar. Många är i mina ögon fula som stryk. Ser ungefär ut som ett halverat oljefat monterat ovanpå skorstenen. På de flesta hus är skorstenen en väldigt viktig detalj för husets utseende.

Jag tror inte vattnet gör så stor skada på murstocken så länge det inte fryser. Däremot är frostspränging ett klart problem vintertid. Eldar man regelbundet vintertid är det dock inget större problem då muren torkar upp då. Att ha spjället öppet en del ger en liknande men svagare effekt. Dock försvinner det ju värme upp då förstås. Skulle i vilket se till att ha spjället öppet en del så pipan luftas. Fukt är inte bra men det är om det aldrig får torka ut som det kan bli illa.
 
Om man kollar hur mycket vatten det blir i regnmätaren så förstår man hur mycket det hamnar i skorsten när det regnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.