Att bygga stommar från köpt stavlimmat är väl inte något jättejobb. Att limma egna "skivor" med riktning mm är ett jättejobb. Har själv provat på båda varianterna i liten skala...
 
Cederbusch: Finns det möjlighet att du kan lägga upp lite bilder på ditt kök? Antingen direkt här i tråden eller en länk till innehållet här i alla fall.
 
Det låter som ett roligt projekt och något en själv har tänkt på. Skulle mer än gärna göra det. Beroende på vad för material man väljer så blir det olika svårighetsgrader. Enklare är väl om man har en mall, som ikea stommarna. Då blir det som ett ikea kök till stor del fast i bättre material än spån, te x mdf och sedan fixa utseende som man vill ha. Hur som helst, fram med bilder på köket om du börjar med projektet.
 
Gjorde mitt kök helt själv, med stavlimmad furu. Stommar, luckor etc. Inte hundra klart än iofs men i princip...har skjutit på ett småsaker hela sommaren. Jag har inga speciella vektyg eller kunskaper, tycker bara det är kul att hålla på. Så kan jag så kan nog de flesta!
 
  • Gilla
Henrikd75 och 1 till
  • Laddar…
Bonnier, bilder bilder bilder, tack!


Du vet, pics or it didn't happen ;)
 
Jag tycker att tanken på att bygga eget är lockande. Då har man chansen att bygga ett okonventionellt kök med funktioner som inte finns på standardkök. Så jag skulle börja i den ändan - vilka funktioner kan man inte få i ett vanligt kök?

Flygande arbetsbänk utan skåp, utan istället något slags flexibelt förvaringssystem?
Avsaknad av luckor i överskåp, istället snabba motoriserade jalusier som man inte kan slå huvudet i?

Vilka problem har man i dagens kök? Kaos på hyllorna, man glömmer bort vad man har i skafferiet så att saker möglar, ett ständigt städande och plockande, fullt med maskiner på arbetsbänken, etc.
 
KnockOnWood skrev:
Bonnier, bilder bilder bilder, tack!


Du vet, pics or it didn't happen ;)
Ha! Du har rätt förstås :) Nu är renoveringen av huset en pågående process och vi har inte flyttat in än...köket är förvaringsplats för möbler o annat skräp ännu. Uppstädning förväntas dock under närmaste veckorna, så kanske ett par efter-bilder kan visas då.

Men för att inte göra dig alltför besviken så kan du få några "teasers" i form av före-bild.
20120602_145215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120602_145202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marga1005
  • Laddar…
Kanske djupare bänkar :). har man inte plats till ett långt kök så får man bygga på djupet istället. Istället för 60cm i djup så kan man ha 70 eller till och med 80 cm djup. Tänk dom lådorna :)
 
bonnier skrev:
...Men för att inte göra dig alltför besviken så kan du få några "teasers" i form av före-bild.
Hade du inte skrivit något så hade jag trott att det var efter-bilder :)

Nåväl, kul att ha något att se fram mot!
 
Jag har byggt både stommar och tillverkat egna luckor, dock vid olika tillfällen :) Luckorna var det i särklass svåraste at göra. Men jag ville ha högblanka med fräst mönster i samt vitrinluckor, och att lacka högblankt med tillräckligt bra finish är INTE lätt fick jag erfara ;)

Stommar är inte alls svårt att göra och man behöver inte en stor maskinpark. En rejäl bordssåg är oumbärlig, sänksåg går givetvis också bra men det blir lite pilligare.
En lamellfräs är kanon om man har tillgång till en, men det är ingen idé att köpa en billig variant för dem har för dålig precision. Skruv. lim och plugg går fint det också.
Jag tillverkade mina luckor med hjälp av en enkel handöverfräs från Skil eftersom det var vad jag hade tillgång till då.
Nu har den gått i pension till förmån för en Festool of1010 och det är ungefär som att jämföra en Ford Focus med Porsche 911...:wow:
 
pelpet skrev:
Jag tycker att tanken på att bygga eget är lockande. Då har man chansen att bygga ett okonventionellt kök med funktioner som inte finns på standardkök. Så jag skulle börja i den ändan - vilka funktioner kan man inte få i ett vanligt kök?

Flygande arbetsbänk utan skåp, utan istället något slags flexibelt förvaringssystem?
Avsaknad av luckor i överskåp, istället snabba motoriserade jalusier som man inte kan slå huvudet i?

Vilka problem har man i dagens kök? Kaos på hyllorna, man glömmer bort vad man har i skafferiet så att saker möglar, ett ständigt städande och plockande, fullt med maskiner på arbetsbänken, etc.
En finess som jag funderar på till nästa köksbygge är att ha en "soplucka" infälld i köksbänken, så man bara kan lyfta locket och sopa ner skräp och rester från grönsakshackande m.m.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Bra idé, fast kan du ha avfallskvarn är det ju ännu bättre får då slipper du ju lukt, blomflugor och äckliga påsar som droppar på väg till komposten.
 
För övrigt tror jag svårighetsgraden skiljer på vad för sorts kök man bygger. Ett gammalt "sekelskifteskök" (om det nu finns någon sådan stil, och som jag försökte bygga) känns som mer förlåtande än ett hypermodernt kök. Att mina lådor och/eller dörrluckor inte har 100% passform stör inte jättemycket, vilket jag tror jag skulle tycka om jag försökte mig på ett modernare kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.