Jag håller på att bredda min uppfart ca 16kvd.
Har idag lagt krus och paddat detta. Imorgon ska jag på med asfalt kross men hur ska man bära sig åt för att få det rakt och jämt? Så det inte blir gropar eller kullar.

Bonus fråga läste någon stans att någon hällde på diesel för att det skulle bindas mer. Någon som vet något om det ? Mvh
 
Redigerat:
Du kan väl kratta ut det med en raka, sen kanske du ska välta eller padda det? Diesel används som rengöringsmedel för att lösa upp asfaltklister och sånt.
 
Du jämnar av allt innan du får asfalten precis så som du vill ha det (minus tjockleken på asfalten) och paddar ordentligt. När du lägger ut asfalten så gör du det i ett jämntjockt lager så får du inga gropar eller kullar. När du jämnar ut materialen använder du som carlbanan säger en asfaltraka.
Innan du använder rakan o skyffeln får du spruta/hälla diesel på verktygen för att asfalten inte ska klibba fast.
Du använder en asfaltpadda, ca 90kg, att padda med. När du paddar asfalten sätter du på vattenkranen som sitter på paddan (efter att du fyllt på tanken).
Med grus antar jag att du menar 0-16mm kross?
 
Jag har redan hyrt en padda 90 kg
Gruset va 0-30

Det är ju inte varm asfalt jag ska ha. Det är ju asfalt kross. Men verktygen kanske måste tvättas ändå med diesel?

Alla tips är välkommet. Som sagt underarbetet är redan gjort.
 
ahh fel av mej! nej då räcker det ju med skyffel o raka, o om det behöver rengöras så märker du ju det! Det med gruset e att vissa tror att det går bra med vanlig "naturgrus" (typ upp till 0-8) under asfalt o det är ju inte helt optimalt!
En raka funkar smidigt att använda upp till runt 0-30. Man brukar kunna få det bra jämnt med rakan bara, du kan ju använda en lång bräda att lägga på kortsidan o se så du får det jämnt när du justerar o innan du paddar det.
 
Finns det något man kan göra för att få det hårdare? Det innehåller lite bindningmedel som finns i asfalten.
 
Du kommer aldrig få det att likna asfalt. Jag vet inte om det går att göra nåt med asfaltsklister för att få ihop det bättre. Har du fått det gratis eftersom du inte lägger på riktig asfalt?
 
Man häller på diesel så smälter asfalten och stelnar igen. Jag kan inte detaljerna tyvärr.
 
Men att gå och spruta ut diesel på marken låter inget vidare för grundvattnet.
 
Gratis är väl synd att säga. Men riktig asfalt med arbete runt 20.000. Och nu hamnar jag kanske på 1500kr med allt.
 
Någon som vet om man kan köpa extra bindningmedel. Blev lite lösa stenar över. Man kan liksom skrapa loss det med foten
 
  • Gilla
Aleols
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.