Hej!

Sitter och våndas över lämplig strategi. Vi ska sälja vårt hus i april 2014. Om en vecka ska vi kika på en tomt i området vi vill flytta till. Tomter dyker upp kanske 1-2 st per år.

Ska man ha is i magen och hoppas på lämplig tomt nästa år, eller skaffa pantbrev på nuvarande hus och köpa tomten redan nu?
Lånen skulle stiga från 900 kkr till närmare 3 miljoner tills vi fått sålt huset. Lågbelånat hus i dyrt område så låneytrymme finns.

Ångest...gillar inte lån, men tänk om tomten är perfekt?
Försäljning av nuvarande bör inte bli ett problem, populärt område.
Men, i och med att huset inte är sålt än, så är det mycket funderingar kring "Tänk om vi inte får sålt.".

Har någon av er köpt tomt innan ni sålt gamla huset och lyckats bra/dåligt? Råd?

/ama
 
Med tanke på tomtpriset, så kolla skattereglerna också. En obebyggd tomt betalar fastighetsskatt enl. de gamla reglerna, alltså inget tak på kostnaden.
 
Oj, det hade jag inte koll på, tack! Det är 15 år sedan jag senast byggde och jag märker att jag är rostig.

/ama
 
Är det tuff konkurrens om tomterna? Annars kanske ni kan betala en handpenning för tomten och få med en "dra-sig-ur-klausul" om ni inte får sålt ert hus. Ni skulle ju kanske riskera handpenningen (beroende på hur avtalet ser ut) men det kan det ju vara värt. Så gjorde vi, vi hade ett drygt halvår på oss att sälja vårt dåvarande hus och det gick lyckligtvis bra :)
 
För att svara på Amas fråga
Har någon av er köpt tomt innan ni sålt gamla huset och lyckats bra/dåligt? Råd?
Ja, det har jag gjort.
Köpte en tomt 2007, sålde "gamla" huset 2009, och byggde nytt 2010.

Man kan ju göra två olika misstag:
Missa "drömtomten" för att man inte vågar slå till innan huset är sålt.
"Förköpa" sig för att man i efterhand inser att man inte får ekonomin att gå ihop.

Jag (eller vi rättare sagt) köpte tomten när vi hittade något vi gillade efter flera års letande.
Men det var inte, som i ditt fall, en affär på > 2 miljoner.

Men sedan väntade vi med att sätta igång husbygget tills vi visste hur ekonomin skulle bli efter försäljningen av det "gamla" huset. I vårt fall blev det i alla fall en lyckad strategi.

Det finns många sätt. Och alla sätt är bra utom de dåliga ;)
 
Var ska ni bo medans ni bygger det nya huset? Kan det inte vara vettigt att helt enkelt vänta med att sälja det gamla huset tills ni byggt klart det nya?
 
Vi har funderat på någon typ av transitboende, inkl magasinering av möbler. Svårt, jag är lite inne på att lägga handpenning och ha tillträde långt fram. Tomterna verkar vara lite svårsålda, de flesta har gått för mindre än utropet. Beror helt på om säljaren accepterar en sådan klausul.

Egentligen vill jag inte flytta, men vi fick tillökning på gamla dar och helt plötsligt blev huset för litet...tillbyggnad blir bara knepiga lösningar.

Argh, jag hoppas att tomten är kass! Ska vi få bäst pris för huset så bör vi sälja när trädgården prunkar och jag vill inte jobba ihjäl mig den här sommaren med att fixa inför visning.

/ama
 
pelpet skrev:
Var ska ni bo medans ni bygger det nya huset? Kan det inte vara vettigt att helt enkelt vänta med att sälja det gamla huset tills ni byggt klart det nya?
Själv bodde jag april till oktober i en sommarstuga som är "gemensam" i släkten.
Möblerna magasinerades billigt i ett gammalt förråd hos en bonde i trakten.

Det är kanske inte så lätt att finansiera två fastigheter under byggtiden.
Pengar är ju inte riktigt gratis än ;)
 
Har möjligheten att bo gratis så kan det vara bra men jag tycker att TS plan låter krävande. Nyblivet småbarn, äldre barn som troligen också kräver tid och uppmärksamhet samt husbygge att administrera och hålla efter. Att klämma in en extra flytt samt obekvämt boende kan bli jobbigt och kan vara värt en del pengar för att slippa.

Har man en familj på 4-5 personer blir det troligen inte mycket billigare med än lägenhet än att bo kvar i sitt hus. Det kostar att flytta också.
 
Som tur(?) är så är tillökningen enda barnet, så vi har inga äldre barn att hålla reda på. Har i dagsläget sammanlagt 1,5 miljoner i lån på två fastigheter, inga andra lån och löner på runt 55 kkr efter skatt. Jag tror vi skulle klara 3,5 mille i lån, men är bortskämd med låga lån. Hade tänkt vara skuldfri vid 60, men alla planer ändrades med den länge efterlängtade bebisen.

En del av boendet går att lösa med sommarstugan, dock inte vintertid.

/ama
 
Redigerat:
Något ni får vara beredda på är att det kostar med barn. Blöjorna och prylarna är det lilla, men att vara föräldraledig innebär ett rejält avbräck på lönen. Vi har en liknande ekonomisk situation och valde att dra ut lite extra på föräldraledigheten, vilket innebar att vi tappat ungefär 10000 netto varje månad. Sen kanske ni vill ha en större bil också.
 
Om ni egentligen inte vill flytta så måste det väl vara bäst att försöka anpassa bef hus?
Omöjligt att bygga om/till?
 
Enk Projektet skrev:
Om ni egentligen inte vill flytta så måste det väl vara bäst att försöka anpassa bef hus?
Omöjligt att bygga om/till?
Precis, lägg ut lite bilder på huset och planlösningen här så kanske ni får några kreativa förslag. Typ takkupa, vinkelutbyggnad, torn eller liknande. I och med att ni bodde i ett dyrt område så kan ni nog få tillbaks hela kostnaden för utbyggnad i ökat värde. Så är det i området som jag bor i.
 
Ombyggnad är ingen idé, tyvärr. Standard 1,5-plans hus med balkong och takkupa över entrén. Takkupa på motsatta sidan innebär rivning av badrummet med bastu och badkar (ja, DET badkaret, för den som minns...). Huset är placerat på en bergsknalle och ombyggnad skulle bli enligt följande:

Norrut: då faller 5-6 st ekar
Söderut: man kommer inte runt huset eftersom berget blir för brant, kök och tvättstuga måste rivas ut och flyttas. Bebis och ingen tvättmaskin under bygget, hurr...
Österut: gräsmatta och uteplats försvinner
Västerut: 6-7 ekar faller och entrén blir jäkligt konstig

Vill inte fälla träden och gräsmattan anlade vi för hand med hink och spade. Ett antal ton handgrävt är aningens känslosamt att riva upp...

Jag har försökt...dessutom, retar jag mig på att inte ha pannrum separat från tvättstugan, vettiga klädkammare och lite annat jag lärt mig av mina misstag.

Ska räkna lite till på det, vi drar också ut på föräldraledigheten och går runt 15 kkr back/månad i ett år till. Misstänker att vi nog fegar ur och säljer först och köper/bygger sedan.

Alltid skönt att bolla med er, tack!

/ama
 
Det är ju avsevärt enklare att köpa ett färdigt hus och flytta till. Att bygga ett hus tar på både tid och kraft, under väldigt lång tid, även om man inte slår i en enda spik själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.