Tänker bygga ett Höner och skulle vilja ha en braskamin på andra sidan väggen mot kyl-frys i köket,det visar sej att det går en takbjälke mitt ovanför!Är det någon som har löst det problemet utan att flytta ut kaminen långt ut på golvet?
 
Har du pratat med Älvsbyhus säljare om detta ?

Jörgen och Sanije
 
Hans råd var just att flytta ut kaminen vilket jag helst inte vill.
 
Med hur mkt då?
 
ug skrev:
Tänker bygga ett Höner och skulle vilja ha en braskamin på andra sidan väggen mot kyl-frys i köket,det visar sej att det går en takbjälke mitt ovanför!Är det någon som har löst det problemet utan att flytta ut kaminen långt ut på golvet?
Hur fungerar det med kaminrörets passage genom övervåningen på vägen upp till taket?
Hamnar det inte mitt i allrummet när det bara är ca. 2,5 m från gavelväggen, eller....??

MVH/Christina.
 
Hej ug, tänkte bara kolla med dig om du har övervägt att placera kaminen i hörnet till vänster/höger om altandörren. Vi har precis byggt höner och beställt en murspis som vi med tanke på den öppna planlösningen tänker placera i denna hörna. Då får man snabb värme i riktning mot kök och hall upp till blivande ö.vån samt ett par timmar eftervärme. Bara ett lite tips, det är ju så fruktansvärt mycket att tänka på.
Mvh Martin
 
hej.. vi har ett höner..  sattte just en kamin där du ska ha den.! dock är vår fristående model så den står ca 25 cm ut från väggen.. det är en "pelar" model..  är det så att din kaminmodel ska stå mot vägg så går det att lösa med att man balkar av just där..  DET vet byggarna kankse inte säljaren , byggarna går uppefrån ovanvångingen och bygger om dom 2 bärande balkarna där..  
 
Christina!
Vi bygger ju torgrim och har tänkt vända kyl/frys som du beskriver, intressant att höra att det finns dom som genomfört det. Vi är på planeringsstadiet ännu...
Dessutom hade vi tänkt oss en köksö, men jag grubblar på om det ändå blir för trångt... (Då har jag inte räknat på en sån stor ö...)
Hälsningar
Elin
 
mammaelin skrev:
Christina!
Om jag ber riktigt snällt kan jag oxå få se bilderna då? ::)
Vi bygger ju torgrim och har tänkt vända kyl/frys som du beskriver, men har inte sett några bilder på det.
Dessutom hade vi tänkt oss en köksö, men jag grubblar på om det ändå blir för trångt... (Då har jag inte räknat på en sån stor ö...)
Hälsningar
Elin
Vi skall bygga ett höner och har valt bort köket för att istället köpa ett myresjökök.
Det var det första återförsäljaren sa till oss -flytta kyl och frys så det har "ryggen" mot v-rummet istället.

Tror själv att du får plats med en lite köksö :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.