Så här hade jag gjort:

Om väggen är hyfsat tät hade jag skippat vidpapp innifrån, blåser det igenom hade jag satt vindpapp först.
45 reglar horisontellt med isolering emellan.
45 reglar vertikalt med isolering emellan
Jag hade satt gips invändigt, men eftersom du vill ha panel hade jag satt vindpapp eller ångbroms först och sedan liggande panel.
 
  • Gilla
kpettert
  • Laddar…
AndersMC: jag försöker bara hjälpa till. Det är bra att få veta källan till en viss kunskap, men ännu bättre är att förstå varför något är på ett visst sätt. Det var det jag försökte åstadkomma.

I juridiken finns något som kallas notoritet som innebär att man inte behöver bevisa sådant som är allmän kunskap. Om du har kastat en sten på en polis behöver inte åklagaren bevisa att stenar är hårda, att tyngdkraften får dem att falla nedåt eller att du kan kasta en sten. Om då advokaten påstår att du inte kan kasta sten eftersom du har amputerat händerna så måste dock åklagaren bemöta detta.

Så om du har teorier om varför plasten borde vara ytterst och monteras även i ouppvärmda stugor så finns det folk i forumet som gärna hjälper till och diskuterar.

För källor till byggnadsteknik brukar man f ö läsa i något som kallas HusAMA, men jag har inte plåtkoll på hur det funkar. Källa till det är Bygga Hus-forumet, men jag minns inte vem som skrev det först.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Det är Svenskt Trä som rekommenderar att använda annat än plast om huset inte hålls varmt året om. Kolla tex på Enkelstugan på byggbeskrivningar.se, http://www.byggbeskrivningar.se/enkelstugan

Som fritidshus har stugan hög isolerstandard. Ytterväggarna har
sammanlagt 165 mineralullsisolering. Som invändigt tätskikt rekommenderas
ej ångspärr (0,20 åldersbeständig plastfolie) utom vid permanent uppvärmning till
cirka +18º C. Om stugan används under den varma årstiden och bara tillfälligt
på vintern är en vindtät papp av kvalitet AC 160 lämplig.
Exakt var rekommendationen kommer ifrån ursprungligen vet jag inte, men det går säkert att leta runt på Svenskt Träs sajt i övrigt.
 
  • Gilla
kpettert
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
AndersMC: jag försöker bara hjälpa till. Det är bra att få veta källan till en viss kunskap, men ännu bättre är att förstå varför något är på ett visst sätt. Det var det jag försökte åstadkomma.

I juridiken finns något som kallas notoritet som innebär att man inte behöver bevisa sådant som är allmän kunskap. Om du har kastat en sten på en polis behöver inte åklagaren bevisa att stenar är hårda, att tyngdkraften får dem att falla nedåt eller att du kan kasta en sten. Om då advokaten påstår att du inte kan kasta sten eftersom du har amputerat händerna så måste dock åklagaren bemöta detta.
Jag tolkar detta som att du antingen, utifrån vad du känner till om kondens etc, har resonerat dig fram till en teori om hur det borde vara, och som som du är helt övertygad om att den stämmer. Eller så anser du att kunskapen om att isolerade, men delvis ouppvärmda fritidshus skall byggas utan diffspärr är allmän kunskap, ungefär som att det finns gravitation.

Men du har inte genom praktiska experiment eller annan erfarenhet kunna bekräfta att det är just så. Du har inte heller fått det från någon auktoritet. Du tror att det kanske står i HusAMA, men du har inte själv sett det där?
Fred vom Jupiter skrev:
Så om du har teorier om varför plasten borde vara ytterst och monteras även i ouppvärmda stugor så finns det folk i forumet som gärna hjälper till och diskuterar.
Detta är också mycket intressant. Jag har inte skrivit ett ord om någon placering av någonting, det enda jag gjort är att fråga efter en källa. Varifrån har du fått att jag tycker att plasten ska monteras ytterst?
 
Dsl skrev:
Så här hade jag gjort:

Om väggen är hyfsat tät hade jag skippat vidpapp innifrån, blåser det igenom hade jag satt vindpapp först.
45 reglar horisontellt med isolering emellan.
45 reglar vertikalt med isolering emellan
Jag hade satt gips invändigt, men eftersom du vill ha panel hade jag satt vindpapp eller ångbroms först och sedan liggande panel.
Tack för svaren! även om det blev en sidodiskussion..

Efter vad jag läst mig till så tycker jag att vindpapp verkar vara det alternativ som ligger närmast hur vi tänkt disponera stugan.

Kan passa på att slänga in en extrafråga också, vi har tänkt att ta bort innertaket och öppna till nocken. är samma typ av isoleringsmetod lämplig till taket också? Taket består av råspont-takpapp-takplåt



vänligen
Petter
 
kpettert skrev:
Tack för svaren! även om det blev en sidodiskussion..

Efter vad jag läst mig till så tycker jag att vindpapp verkar vara det alternativ som ligger närmast hur vi tänkt disponera stugan.

Kan passa på att slänga in en extrafråga också, vi har tänkt att ta bort innertaket och öppna till nocken. är samma typ av isoleringsmetod lämplig till taket också? Taket består av råspont-takpapp-takplåt



vänligen
Petter
Isolerat tak, kolla här,
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5103&contextPage=5950
 
  • Gilla
kpettert
  • Laddar…
Hej Petter!

Jag håller själv på med motsvarande fast ännu grundligare renoveringsjobb. Ungefär samma förutsättningar för huset. Mitt val blir cellulosaisolering utan vindpapp eller plast. Min källa för den mest utförliga informationen - utöver det jag läst på forumet - jobbar förvisso på ett företag som säljer sådant men jag tyckte det lät trovärdigt.
Anledningarna till cellulosa istället för mineralull är dels att träfibrerna är bättre på att hantera fukten som ändå alltid dyker upp och den är såpass kompakt att den inte behöver någon vindpapp. Dessutom är den bättre på att isolera trots att den är mer kompakt. Jag ställde frågan om luftspalter i vägg respektive tak men fick svaret att det är inte nödvändigt, cellulosan transporterar bort fukten på ett helt annat sätt än mineralullen.
Nu är detta det jag minns att jag fick höra, återgivet med mina egna ord, men innebörden är riktig.

Jag lade med luftspalt i taket i friggeboden ändå men det berodde bara på att dimensionerna inte fanns för att fylla upp helt. Friggeboden är nu helt isolerad med cellulosa i väggar (70mm) och tak (140mm), mineral i golvet för det gjordes för ett par år sen. Om det verkar som att det räcker i vinter så blir det nog samma i huset när det är redo att isoleras.

Cellulosan är dyrare, det ska sägas, men med tanke på de egenskaper jag förstått att den har gentemot mineral och de fördelar det ger i ett hus som inte står varmställt så tyckte jag det var värt de extra pengarna.
 
  • Gilla
kpettert
  • Laddar…
Luftspalten är även till för att skydda panelen så att den får möjlighet att torka, och vindpappen skyddar reglarna inne i väggen mot mesta fukten.
 
  • Gilla
kpettert
  • Laddar…
Om det står ouppvärmt är det rätt att skippa plasten. Om detta råder det delade meningar. Min källa är Carl-Erik Hagentoft, professor i byggnadsfysik vid Chalmers. I boken Vandrande fukt - strålande värme redogör han för slutsatseran kring detta.

Men jag anser att det gäller att tänka frammåt. Efter det att ni renoverat stugan kommer ni att vilja vistas där under större del av året. För att slippa "sommarstugelukt" och omaket att komma till ett fullkomligt utkylt hus mitt i vintern kommer ni att installera en luftvärepump med underhållsvärme. Och vips är huset uppvärmt året runt.

Därför, skippa plasten men sätt en vindduk i plastens ställe. Dvs på den varma sidan. Detta är särskilt viktigt om ni ska täcka innerväggarna med panel och inte med skivor. Fuktvandring i ångfas är ett mindre bekymmer. De stora riskerna med fukt i väggarna kommer istället från konvektion. Skillnader i tryck mellan ute och inne gör att varm fuktigare luft trycks ut i väggen. Panelen är otät - skivor går att få tätare.

Samma sak med innertaket, ingen plast men vindduk på den varma sidan.

Lycka till!
 
  • Gilla
kpettert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.