Vi har flyttat in en villa från 71, där ett källarrum har agerat gillestuga.
Det här rummet har ett antal besvärliga väggar som vi skulle vilja slipa ner och måla.


Jag har dock ingen aning om vad för verktyg jag ska hyra för att göra det här.


Några utav väggarna verkar ha någon form av "strukturgips" eller liknande. Det ser ut som att någon bara tagit nåt gips-aktigt spackel och gjort mönster på väggarna med det.
Bild finns här: http://i.imgur.com/YqTWhrJ.jpg
Eftersom det här bara är gips, så utgår jag ifrån att man kan slipa ner det här ganska enkelt, men jag vet ändå ej vad jag behöver :)


Det finns dock även en annan vägg som är besvärligare...
Den har "stenar" inspacklade i sig. Själva stenarna är inte hårda, utan man kan utan problem tränga in i dom med en skruvmejsel, eller vad som hellst. "Spacklet" eller vad det nu är som håller dem på plats är dock hårdare.
Bild finns här: http://i.imgur.com/bvGQGpN.jpg


("teglet närmast kameran verkar ganska enkelt att avlägsna. Den lösa lampsladden är redan borttagen)


Jag utgår från att jag behöver någon form av eldriven slip, där man kan koppla på en byggdammsugare, men vad exakt ska jag leta efter egentligen?


- Björn
 
Jag tror på kofot och tålamod.....

Salle
 
Låter inte som att det blir speciellt slätt av en kofot :)

Gipset är som sagt väldigt "mjukt" så man kan plocka bort det med typ en spackelspade, fast kommer ta en jävla tid, och blir ju inte direkt slätt under då, utan kommer vara en hel del rester kvar.

"Stenarna" däremot vette fan alltså...
 
Ja, jag tror också mer på att hugga loss det från sidan/underifrån än att försöka slipa ner det. Nån sorts riktigt kraftiga stämjärnsaktiga saker kanske? Eventuella skador i underlaget blir förhoppningsvis inte större än att de går att spackla igen...
 
Pratar ni bara om stenarna nu, eller gipsväggen också?

Gipsstrukturen känns som något man borde kunna slipa ner ganska enkelt(?)
 
Vattenskärare om det går att hyra, annars vinkelslip.
 
Ska tillägga att jag vette fan vad det är stenarna sitter med, men hårt är det!
Murbruk kanske?
 
Är det inte lättast att putsa in stenarna i gipsputs?
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Hmm, det kan kanske vara ett alternativ.
Jag blir ju av med några cm utav rummets bredd då, men det kan det kanske vara värt...
 
bilhammare med bredmejsel först, sen antingen bredspackla väggen eller slipa med en betongslip
 
Bilhammare med bredmejsel såg lysande ut för det här!
Får leta rätt på någonstans att hyra det + en byggdammsugare, sen jävlar blir det att gå lös på väggen...
 
Cramo har bra sortiment, Hilti har en hel del mejslar av olika slag och bredd.
 
Och Cramo har en lokal i Bromma bara 2km bort eller något med bil... :)
Tack för tipset! Får åka dit och kolla vilken bilhammare + bredmejsel dom rekommenderar och sen är det bara att tuta och köra!
 
Googla "giraff"
En väggslip som målarna använder, den kommer med en damsugare som hör till. Underbart verktyg.

/Torpalainen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.